• Anonym (??)
    Äldre 18 Sep 19:03
    12431 visningar
    31 svar
    31
    12431

    Lättare att föda barn när man har breda höfter?!!

    Stämmer det att de som har breda höfter och stor rumpa har lättare för att föda barn än kvinnor som är smala i kroppen och/eller har smala höfter o liten rumpa ?? Jag har smala höfter o liten rumpa o är rädd att jag inte ska kunna klämma ut ungen, att det ska lättare bli komplikationer pga det och tvingas göra kejsarsnitt. Någon som vet om detta stämmer??

  • Svar på tråden Lättare att föda barn när man har breda höfter?!!
  • eilgbm­ls
    Äldre 18 Sep 19:07
    #1
    -1

    Det stämmer med höfter och rumpa ja eftersom dimensionerna är därefter.

    Antar att man får välja mellan att riskera att spricka eller att riskera att magmuskulaturen och bålen aldrig blir sig lik vilket längre fram kan innebära ryggproblem istället.

    Förmodligen är riskerna för den här problematiken mindre i tonåren när man har bättre läkekött.

  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 19:09
    #2
    eilgbmls skrev 2018-09-18 19:07:43 följande:

    Det stämmer med höfter och rumpa ja eftersom dimensionerna är därefter.

    Antar att man får välja mellan att riskera att spricka eller att riskera att magmuskulaturen och bålen aldrig blir sig lik vilket längre fram kan innebära ryggproblem istället.

    Förmodligen är riskerna för den här problematiken mindre i tonåren när man har bättre läkekött.


    Men gud! Tänk om man inte kan föda pga kroppsformen
  • eilgbm­ls
    Äldre 18 Sep 19:12
    #3
    +1
    Anonym (??) skrev 2018-09-18 19:09:24 följande:
    Men gud! Tänk om man inte kan föda pga kroppsformen
    Det kan du alltid om du är kvinna, förr fanns ju alltid risken att dö i barnsäng. Det är lite därför vissa saker favoriserats antar jag.

    Det hade varit värre att vara man och föda trots att man inte är biologiskt utrustad för det.
  • Äldre 18 Sep 19:14
    #4
    +1
    Anonym (??) skrev 2018-09-18 19:09:24 följande:

    Men gud! Tänk om man inte kan föda pga kroppsformen


    Små spinkiga asiater föder också barn...

    Det är väldigt ovanligt att inte kunna föda vaginalt pga för trångt bäcken. Vore det vanligt skulle alla screenas för det.
  • nymedl­em
    Äldre 18 Sep 19:14
    #5
    eilgbmls skrev 2018-09-18 19:07:43 följande:

    Det stämmer med höfter och rumpa ja eftersom dimensionerna är därefter.

    Antar att man får välja mellan att riskera att spricka eller att riskera att magmuskulaturen och bålen aldrig blir sig lik vilket längre fram kan innebära ryggproblem istället.

    Förmodligen är riskerna för den här problematiken mindre i tonåren när man har bättre läkekött.


    Riskera magmuskulaturen? Hur menar du?
    Jag födde med urakut snitt och jag har inga som helst men efter det. Lika vältränad som innan.
  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 19:19
    #6
    eilgbmls skrev 2018-09-18 19:12:28 följande:

    Det kan du alltid om du är kvinna, förr fanns ju alltid risken att dö i barnsäng. Det är lite därför vissa saker favoriserats antar jag.

    Det hade varit värre att vara man och föda trots att man inte är biologiskt utrustad för det.


    Men vissa klarar ju inte att föda vaginalt sä det blir kejsarsnitt istället
  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 19:20
    #8
    BuoBä skrev 2018-09-18 19:14:04 följande:

    Små spinkiga asiater föder också barn...

    Det är väldigt ovanligt att inte kunna föda vaginalt pga för trångt bäcken. Vore det vanligt skulle alla screenas för det.


    Hur ovanligt är det? Vad jag har hört så är inte akutsnitt jätteovanligt
  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 19:21
    #9
    nymedlem skrev 2018-09-18 19:14:51 följande:

    Riskera magmuskulaturen? Hur menar du?

    Jag födde med urakut snitt och jag har inga som helst men efter det. Lika vältränad som innan.


    Varför slutade det i urakutsnitt?
  • eilgbm­ls
    Äldre 18 Sep 19:23
    #10
    Anonym (??) skrev 2018-09-18 19:19:29 följande:
    Men vissa klarar ju inte att föda vaginalt sä det blir kejsarsnitt istället
    eilgbmls skrev 2018-09-18 19:19:36 följande:
    Ja vissa har flyt, andra inte. Otroligt intetsägande tillägg likaväl som din existens.
  • nymedl­em
    Äldre 18 Sep 19:28
    #11
    Anonym (??) skrev 2018-09-18 19:21:13 följande:
    Varför slutade det i urakutsnitt?
    Jag hade alla värkar men precis innan slutskedet hördes inga hjärtlig. Jag blev sövd på typ 30 sek. Läskigt då men fick ett helt friskt barn
Svar på tråden Lättare att föda barn när man har breda höfter?!!