• Almelle4

    Vad har ni för fördomar om folk som döper sitt barn till något av dessa namn?

    Jag har läst frågor och diskussioner om namn här på familjeliv och lite andra ställen och många som skriver i de trådarna har fördomar om personer med vissa namn, deras föräldrar och bakgrund. De ser ner på och talar illa om vissa namn. Så nu undrar jag vad ni tänker om folk som döper sina barn till något av namnen nedanför. Vilken utbildning och yrke tror ni de har, hur tror ni de bor, hur gamla tror ni de är, hur tror ni deras familjekonstellationer ser ut och sådant. Och vad skulle ni tro om en person som har ett av dessa namn?

    Elsie, Melina, Axelia, Nora, Freja, Ellinor. 
    Albin, Philip, Samuel, Jakob, Oliver.

  • Svar på tråden Vad har ni för fördomar om folk som döper sitt barn till något av dessa namn?
  • Anonym (Tönt)

    Jag tänker att trashpacksen kan döpa sina barn till Carl och Beatrice bäst de vill, de kommer ändå aldrig komma upp i rätt liga.

    Ta ett namn som passar din klass istället.

  • Benedikta

    Vilken samhällsklass man tillhör och huruvida man har "god smak" är två olika saker. Intelligenta förälder ger i regel klassiska namn till sina barn. Ofta är folk med högre utbildning mer intelligenta än de utan och ofta är de som är i 30 års åldern mer intelligenta än de som är i 20 års åldern. Men detta betyder givetvis inte att arbetarklassföräldrar i 20 års åldern per automatik har "dålig smak" och det betyder inte att medelklassföräldrar i 30 års åldern har "god smak". Eftersom att du gjorde detta inlägg visar du att du bryr dig om vad andra har att säga, vilket ger mig känslan av att du är osäker medelklassförälder som kommer från ett arbetarklasshem och försöker att distansera dig själv från ditt ursprung kosta vad det kosta vill.

    Elsie - klassiskt engelskt

    Melina - klassiskt franskt

    Axelia - klassiskt svenskt

    Nora - klassiskt svenskt, tänker på Ibsen

    Freja - lite väl modernt, lite väl nationalromantiskt. tänker på en förälder som bryr sig om att vara hipp

    Ellinor - sunkigt 80/90-tals namn

    Albin - klassiskt svenskt

    Philip - kristet. krystad stavning på ett klassikt svenskt namn. tänker på en osäker medelklass förälder som har höga krav på att ens son troligtvis kommer att bo ett par år utomlands efter gymnasiet, men högst sannolikt gör han inte det och kommer i resten av sitt liv behöva introducera sig som "Filip med P H"

    Samuel - kristet/judiskt. klassiskt svenskt namn

    Jakob - kristet/judiskt. klassiskt svenskt namn

    Oliver - lite väl modernt. tänker på en förälder som bryr sig om att vara hipp

  • Anonym (Hm)
    Benedikta skrev 2018-09-18 21:09:07 följande:

    Vilken samhällsklass man tillhör och huruvida man har "god smak" är två olika saker. Intelligenta förälder ger i regel klassiska namn till sina barn. Ofta är folk med högre utbildning mer intelligenta än de utan och ofta är de som är i 30 års åldern mer intelligenta än de som är i 20 års åldern. Men detta betyder givetvis inte att arbetarklassföräldrar i 20 års åldern per automatik har "dålig smak" och det betyder inte att medelklassföräldrar i 30 års åldern har "god smak". Eftersom att du gjorde detta inlägg visar du att du bryr dig om vad andra har att säga, vilket ger mig känslan av att du är osäker medelklassförälder som kommer från ett arbetarklasshem och försöker att distansera dig själv från ditt ursprung kosta vad det kosta vill.

    Elsie - klassiskt engelskt

    Melina - klassiskt franskt

    Axelia - klassiskt svenskt

    Nora - klassiskt svenskt, tänker på Ibsen

    Freja - lite väl modernt, lite väl nationalromantiskt. tänker på en förälder som bryr sig om att vara hipp

    Ellinor - sunkigt 80/90-tals namn

    Albin - klassiskt svenskt

    Philip - kristet. krystad stavning på ett klassikt svenskt namn. tänker på en osäker medelklass förälder som har höga krav på att ens son troligtvis kommer att bo ett par år utomlands efter gymnasiet, men högst sannolikt gör han inte det och kommer i resten av sitt liv behöva introducera sig som "Filip med P H"

    Samuel - kristet/judiskt. klassiskt svenskt namn

    Jakob - kristet/judiskt. klassiskt svenskt namn

    Oliver - lite väl modernt. tänker på en förälder som bryr sig om att vara hipp


    Bryr sig om att vara hipp? Förstår inte alls hur det kan vara något du får upp i huvudet, särskilt inte av de namnen. Det är ju vanliga namn som varit vanliga länge. Inte hippa någonstans...

    TS, jag kan inte påstå att jag har några fördomar kring något av namnen du listat (Nora och Axelia kanske är undantagen) för de är så pass vanliga och mainstream. När det gäller Nora tänker jag mig en person som gillar Skam och blivit inspirerad av det. Med Axelia så vet jag inte riktigt vad jag ska tänka. Hade jag hört enbart Axelia och inte sett resten av namnen som varit på tal hade jag kanske tänkt att det var viktigt för föräldrarna med ett ovanligt namn. Jag är dock inte en person som har särskilt mycket fördomar när det kommer till namn så jag är kanske inte rätt person att svara.
  • Benedikta
    Anonym (Hm) skrev 2018-09-18 21:56:26 följande:

    Bryr sig om att vara hipp? Förstår inte alls hur det kan vara något du får upp i huvudet, särskilt inte av de namnen. Det är ju vanliga namn som varit vanliga länge. Inte hippa någonstans...


    Det är de associationer jag får. Det är min personliga åsikt. Oliver blev inte populärt förrän 90-talet och Freja blev inte populärt förrän mitten av 00-talet. Innan dess var det knappt någon svensk som hette så. Det är om du frågar mig väldigt moderna och hippa namn, det går inte att jämföra dem med klassiska namn som Gustaf, Erik, Olof, Karl, Nils, Maria, Anna, Sofia, Emma, Lisa, etc.
  • Fritidsmamman
    Benedikta skrev 2018-09-18 22:12:26 följande:

    Det är de associationer jag får. Det är min personliga åsikt. Oliver blev inte populärt förrän 90-talet och Freja blev inte populärt förrän mitten av 00-talet. Innan dess var det knappt någon svensk som hette så. Det är om du frågar mig väldigt moderna och hippa namn, det går inte att jämföra dem med klassiska namn som Gustaf, Erik, Olof, Karl, Nils, Maria, Anna, Sofia, Emma, Lisa, etc.


    TACK OCH LOV så kommer där in nya namn lite titt som tätt och förgyller svensk namndatabas!

    Erik, Karl, Anna, Emma, osv måste vara de tråååååkigaste namnen någonsin!

    Jag var barn på 90-talet, tonåring på 00-talet och de namnen du nämnde hade vi minst tre av i varje klass. Minst! Och det var folk från alla samhällsklasser, kan tilläggas.
  • Anonym (OooO)
    Benedikta skrev 2018-09-18 22:12:26 följande:

    Det är de associationer jag får. Det är min personliga åsikt. Oliver blev inte populärt förrän 90-talet och Freja blev inte populärt förrän mitten av 00-talet. Innan dess var det knappt någon svensk som hette så. Det är om du frågar mig väldigt moderna och hippa namn, det går inte att jämföra dem med klassiska namn som Gustaf, Erik, Olof, Karl, Nils, Maria, Anna, Sofia, Emma, Lisa, etc.


    Melina är ett balkannamn, grekiskt, inte franskt.
  • elyse

    De flesta av namnen är väldigt safe. Sticker inte ut. Finns minst en av varje på de flesta förskolor. De enda som inte är så vanliga är Elsie (Tyskt, heter min mormor, Axelia och Melina, som är grekiskt).

  • Benedikta
    Fritidsmamman skrev 2018-09-18 22:17:05 följande:

    TACK OCH LOV så kommer där in nya namn lite titt som tätt och förgyller svensk namndatabas!

    Erik, Karl, Anna, Emma, osv måste vara de tråååååkigaste namnen någonsin!

    Jag var barn på 90-talet, tonåring på 00-talet och de namnen du nämnde hade vi minst tre av i varje klass. Minst! Och det var folk från alla samhällsklasser, kan tilläggas.


    Jag skrev inget om huruvida namnen var tråkiga eller inte, jag skrev om huruvida de var klassiska eller inte. namnen jag listade är fortfarande väldigt populära än idag så det finns hundratals föräldrar där ute som inte håller med dig om att de är tråkiga.

    God smak kan hittas i alla samhällsklasser, har aldrig påstått motsatsen.
  • Benedikta
    Anonym (OooO) skrev 2018-09-18 22:18:11 följande:

    Melina är ett balkannamn, grekiskt, inte franskt.


    källa: www.behindthename.com/name/me10lina/top/france

    jag vet att namnet ursprungligen är grekiskt men det betyder inte att det inte också kan vara väletablerat i Frankrike. ta till exempel namnet Alfred, som ursprungligen är engelskt, men som även är ett klassiskt svenskt namn, ett klassiskt tyskt namn, ett klassiskt franskt namn, etc. det är inte uteslutande engelskt.
  • Anonym (J)

    Elsie - passar en äldre dam men är jättefint
    Melina - känns påhittat
    Axelia - känns också väldigt påhittat
    Nora - mycket vackert och klassiskt
    Freja - också fint men inte lika fint som Nora
    Ellinor - standardnamn som passar i alla åldrar
    Albin - standardnamn som passar någon som är max 12 år
    Philip - klassiskt namn
    Samuel - återigen ett klassiskt namn
    Jakob - samma
    Oliver - samma

Svar på tråden Vad har ni för fördomar om folk som döper sitt barn till något av dessa namn?