• yelyamimi

    Min erfarenhet av spiralinsättning

    Jag tänkte skriva om min erfarenhet av att sätta in en kopparspiral, eftersom jag själv kollade runt en massa på det här forumet om erfarenheter av att sätta in spiral innan jag själv gjorde det. Jag tror det är bra att läsa både bra och dåliga erfarenheter innan man gör det, så man inte målar upp en tvärsäker bild av hur det kommer vara.

    Jag är 25, har inga barn, har ett seriöst förhållande. Satte in spiralen igår.

    Sammanfattning av erfarenheten: Inte alls så smärtsamt som jag trodde, men väldigt obehagligt. Det värsta var att få livmodern mätt, men det var mest som intensiv, koncentrerad mensvärk. Blev svagare och tröttare efteråt än vad jag trott. Att andas lugnt hjälpte betydligt mer än vad jag anat. Jag är glad att jag tog många värktabletter innan och att min pojkvän följde med och höll min hand!

    Lång historia: 
    Tog ledigt från jobbet från lunch. Åkte hem och tog två paracetamol och en ipren och en pytteliten skvätt vin för att lugna nerverna (kanske inte så hälsosamt och jag rekommenderar det inte, men det lugnade mig kanske något). Lyssnade på peppig musik och åt lunch, för de sa åt mig att äta ordentligt innan. 
    När min pojkvän kom gick vi dit tillsammans. Barnmorskemottagningen ligger ca 400 m från min lägenhet. När vi kom dit började jag nästan gråta av nervositet. 
    Vi blev inkallade av en lugn barnmorska. Hon fyllde i lite saker i min journal och informerade ytterst kort om proceduren. Sen fick jag klä av mig nertill. Höll än en gång på att börja gråta, men lyckades nog hålla mitt pokerface. La mig i stolen. 
    Barnmorskan sa till mig att det enda jag skulle tänka på var att andas, annars skulle det göra ont och kanske inte funka. Hon började med att känna på min livmoder med ett finger. Det gjorde inte alls ont, men jag blev ändå nervös och började omedvetet hålla andan. Hon sa till mig att andas, lugnt men bestämt, och min pojkvän började andas överdrivet högt och djupt för att jag skulle påminnas om att andas (låter kanske töntigt men hjälpte mycket).
    Sen öppnade hon väl upp mig på nåt sätt, men det var bara lite småobehagligt. Jag låg och kollade upp i taket och andades lugnt. Sen sa hon att hon skulle mäta min livmoder. Hade läst att det här steget var det jobbigaste. Det tog några sekunder, sen började det göra ont. Kände hur jag spärrade upp ögonen och min andning hakade upp sig. Smärtan var lite chockartad, men egentligen inte jättefarlig. Mest som stark, väldigt koncentrerad mensvärk, lite skarpare än vanlig mensvärk. Barnmorskan sa till mig att andas och jag tog några djupa andetag, och då gick det mycket lättare på nåt konstigt sätt. 
    Sen sa hon "Nu ska jag mäta igen, för säkerhets skull" och jag tyckte det kändes så elakt. Samtidigt tänkte jag att hon kanske inte hade kunnat mäta ordentligt eftersom jag spände mig, så jag försökte skärpa mig.
    Nu var jag ju mer beredd på hur det skulle kännas och tänkte typ "Det känns ungefär som mensvärk och mensvärk klarar du ju". Andades i takt med min pojkvän och la all fokus på det, och visst var det obehagligt men jag kunde hålla mig någorlunda lugn. 
    "Nu ska jag sätta in spiralen", sa barnmorskan sen. 
    Jag tänkte att det borde ju göra mer ont än mätningen, för spiralen är väl större än mätstickan. Men andades lugnt och tänkte att snart är det över. Och faktiskt kommer jag inte ihåg nåt särskilt från införandet av spiralen. Kanske lite tryck, men ingen riktig smärta. Kände att hon pillade med något (trådarna) och så mumlade hon "Ja nu är det klart".
    "Är det klart?" sa jag häpet. "Oj!" Det gick verkligen fort, max 5 minuter. 
    Jag var så lättad men fick molande värk i magen precis då, som mensvärk. Men det gick över snabbt.
    Både hon och min pojkvän berömde mig. Hon klippte trådarna och tog ut grejen som höll mig öppen. Sen sänkte hon huvudet på min brits så att jag låg ner med benen i vädret. Hon sa att när man har varit så spänd kommer man bli ostadig och därför måste man vila lite. Jag tänkte lite kaxigt att äsch, så spänd var jag jag ju inte, jag mår fint nu. Men sen räckte hon mig ett glas vatten och när jag tog det såg jag att mina händer skakade kraftigt. Jag insåg också att jag var blöt av svett på magen ...
    Fick ligga där kanske fem minuter medan barnmorskan informerade mig lite om vad jag skulle tänka på. Sen fick jag ställa mig upp, klä på mig, fick en broschyr och fick gå hem.
    Smärtan kom igen när jag började gå. Lutade mig på min pojkvän och vi gick hemåt i snigeltakt. Var alldeles matt och tänkte att jag inte orkade gå de 400 metrarna hem, men vi tog oss sakteliga hemåt. Väl hemma var jag helt slut och bara sjönk ner på sängen. Kan ha varit värktabletterna som gjorde mig trött såklart, men min kropp kändes helt utmattad.
    Låg i sängen hela dagen och blev uppassad. För det mesta kändes det helt lugnt där nere, jag kände mig bara lite öppen och som om jag blödde, men jag blödde inte. Så fort jag ställde mig upp och gick lite fick jag mensvärk, så jag höll mig mest i sängen med en vetekudde. Men det var långtifrån den värsta mensvärken jag haft, och när jag väl fick värken försvann den ofta snabbt.
    Det här var alltså igår och idag har jag varit på jobbet. Haft lite värk då och då och småblödit litegrann. Känner mig fortfarande lite mer sliten än vanligt. Men på det stora hela är jag jättepositivt överraskad och hoppas nu bara att den sitter på plats och att mensen inte blir alltför fuckad, samt att det inte blir så smärtsamt att ta ut den en vacker dag!

    Mitt tips är att om ni har en partner - ta med hen dit och be hen hålla dig i handen. Jag kände mig lite töntig när vi planerade in det innan, men när jag var där var jag så tacksam för det. Det kan också vara nyttigt för din partner att faktiskt se vad du går igenom. Och boka inte in något efter spiralinsättningen, ta det bara lugnt och ät glass eller vad du vill (jag blev väldigt sötsugen och hungrig på kvällen) och försök se till att någon passar upp på dig, för det förtjänar du. Och ta värktabletter innan om du kan - jag vill inte ens tänka på hur det hade känts utan.

  • Svar på tråden Min erfarenhet av spiralinsättning
  • Stjärnebo

    Jätte bra info för dom som söker den!


     


    Jag har också fått en spiral insatt för 1 år sedan och det gick ungefär som för dig. Tog också smärtstillande innan vilket jag tror hjälpte. Gick dock till bm ensam men jag kände henne bra då jag haft henne i flera månader innan när jag varit gravid. (har 2 barn). 
    Men lite uppassning hemma fick jag också sedan. Alltid rekommenderat! ;)


     

  • VarförInteJag

    Jag satte in min hormonspiral för 3 år sedan och jag hade jätte mycket problem i början. Jag valde just hormonspiral för det är det bättre alternativet för mig för jag har väldigt mycket cancer i min släkt. Efter de hade satt in den så hade jag så ont att jag knappt kunde andas i flera timmar men det blev bättre för varje dag som gick. Dock så hade jag småblödningar VARJE DAG i nästan 1 år. Jag gick till ungdomsmottagningen och bad dem ta ut den men de hittade inte trådarna, vilket jag är glad för nu. Bara någon månad senare försvann min mens. Jag hade inte mens på 2 år och nu har jag fått den kanske 3 ggr detta året men i stort sätt bara några droppar. Så jag är väldigt glad att jag inte tog ut den. Ibland får man bara stå ut ett tag. Jag har inte haft pms sedan jag började med spiralen heller. Kunde få extrema depressioner av min pms förr, vilket jag slipper nu. Jag tycker helt klart spiral är det bästa preventivmedlet! (I alla fall för mig)  

  • Anonym (Fia)

    Ursäkta mig nu, men herregud gud, det låter som att du upplevt en förlossning och inte en spiralinsättning. Snacka om att schåsa upp sig å det grövsta. Hoppas ingen blir avskräckt av din historia, för så där himla hemskt är det verkligen inte. Visst gör det lite ont och är ganska obehagligt, men sådär, jisses... Är man vuxen och inte har svår ångestproblematik över lite smärta så är det knappast nödvändigt att ta med sig partnern för att hålla hand som på den värsta operationen el förlossningen. Coola ner.

  • Ällingen
    Anonym (Fia) skrev 2018-09-20 19:54:59 följande:

    Ursäkta mig nu, men herregud gud, det låter som att du upplevt en förlossning och inte en spiralinsättning. Snacka om att schåsa upp sig å det grövsta. Hoppas ingen blir avskräckt av din historia, för så där himla hemskt är det verkligen inte. Visst gör det lite ont och är ganska obehagligt, men sådär, jisses... Är man vuxen och inte har svår ångestproblematik över lite smärta så är det knappast nödvändigt att ta med sig partnern för att hålla hand som på den värsta operationen el förlossningen. Coola ner.


    Om du inte förstod, så var det HENNES upplevelse hon beskrev. Du kanske ska ta och berätta din? Förstår du att vi är olika, har olika smärtgräns?

    Min insättning var hemsk. Det gjorde så ont att jag svimmade. Å andra sidan har jag en väldigt låg, närmast obefintlig smärttröskel. Dessutom en bakåtliggande livmoder vilket gjorde att hon fick dra i den. Huvva ligen! När det var dags för byte, bad jag om bedövning. Den kändes ingenting. Så det kan jag rekommendera. :)

    ,
  • Anonym (Alla är olika)
    Anonym (Fia) skrev 2018-09-20 19:54:59 följande:

    Ursäkta mig nu, men herregud gud, det låter som att du upplevt en förlossning och inte en spiralinsättning. Snacka om att schåsa upp sig å det grövsta. Hoppas ingen blir avskräckt av din historia, för så där himla hemskt är det verkligen inte. Visst gör det lite ont och är ganska obehagligt, men sådär, jisses... Är man vuxen och inte har svår ångestproblematik över lite smärta så är det knappast nödvändigt att ta med sig partnern för att hålla hand som på den värsta operationen el förlossningen. Coola ner.


    Har du visat klart för alla hur tuff du är?

    Alla är vi olika. Vissa tycker sådant där är en struntgrej. För andra är det en big deal. Själv skulle jag aldrig ens våga (och har inget behov av spiral heller) men skulle jag någonsin behöva skulle jag definitivt ta med mig min partner för att hålla hand.

    TS, tack för ett bra och balanserat inlägg!
  • Phiney

    Det är bra att ha lite olika versioner av hur det uppfattas att sätta in en spiral eftersom det är så olika för alla. Själv fick jag en hormonspiral insatt igår FM. 


    Jag har en ganska hög smärttröskel för det mesta och var inte alls särskilt orolig över insättandet, ändå tyckte jag att det gjorde ganska ordentligt ont vid införandet och ca. 5-6 timmar efteråt med kramper. 


    Jag tog 1 ibuprofen + 2 paracetamol ca. 2 timmar innan insättandet och har sedan buffrat på med piller under tiden. Vid kvällen samma dag var smärtan borta och känner inte av någonting idag alls, inga blödningar heller. 
    Det värsta tycker inte jag är smärtan utan just att man känner sig svimfärdig och det har ju mestadels att göra med att vagusnerven blir retad av insättandet, sedan till viss del smärtan. 

    Alla är väldigt olika och har helt olika upplevelser. Min lillasyster kom hem helt grön i ansiktet och hade extremt ont de första timmarna, för mig gick det betydligt lättare. 


    Detta är ingen skräckhistoria utan ett realistiskt perspektiv så man inte springer in och tror att det ska knipa lite och så får man störtont efteråt, det kan kännas precis hur som helst. Men viktigast är såklart att slappna av ordentligt och andas djupa andetag, spänner mig sig blir det värre (förmodligen min systers fall). 

    Men, men, värt det i slutändan tycker jag med tanke på att den sitter i 5 år! :) 

  • Anonym (Bm)

    Jag har satt in 3 spiraler personligen och satt in flera hundra på andra. Jag har låg smärttröskel och upplever trots det inte spiralinsättning som särskilt smärtsamt. Dock obehagligt en kort stund. Jag upplever att det sällan är någon som reagerar särskilt när jag sätter in spiral. Någon här och där som andas lite snabbare och säger aj precis vid mätning och insättning. Jag sätter relativt ofta in på ungdomar och andra kvinnor som inte varit gravida, de reagerar i regel något mer än de som varit gravida/fött barn men än så länge ingen som tycker det är ovärt smärtsamt. När det gäller svimning handlar det främst om att de nerver som finns i livmoderhalsen kan orsaka blodtrycksfall vid beröring, har aldrig träffat någon som svimmat av smärta vid spiralinsättning. Man dämpar de nerverna med typ Ipren/ibuprofen. Nervositeten innan verkar vara betydligt värre för de flesta än själva insättningen. Lite molvärk efteråt som nästan ingen tycker är särskilt avancerat. Många glömmer smärtlindringen innan och jag märker ärligt talat ingen jätteskillnad. Det är min uppfattning och upplevelse :)

Svar på tråden Min erfarenhet av spiralinsättning