• Loppan4

    datortomografi buk (CT)

    Hej! När jag skulle göra en datortomografi av buken för ett tag sedan var jag himla orolig och rädd för hur det skulle kännas etc och letade på nätet efter någon som gjort det. Men jag hittade bara ett fåtal som skrivit om det. Så nu tänkte jag skriva om hur det var för mig om det kan hjälpa någon annan. 

    Jag har haft ont i magen på höger sida precis under revbenen från och till under ett halvår, men nu har det blivit allt värre och oftare. Så jag blev remitterad till en datortomografi av buken. Jag fick hemskickat ett kontrastmedel som jag skulle blanda ut i 1 liter vatten eller saft och dricka utspritt under de två timmarna före röntgen.
    Kontrastmedlet var helt smaklöst och tunn som vatten så det var inga som helst problem att dricka det förutom att jag tycker att det var mycket vätska på kort tid. Jag fick inte heller äta något 2 timmar före. 

    När jag kom till undersökningen fick jag lägga mig på en brits som hissades upp lite och så fick jag en nål i armen där ytterligare kontrast skulle sprutas in direkt i blodet. Kontrasten gör att organen syns bättre på bilderna. Jag mådde lite illa av att ha druckit så mycket på kort tid (är inte så van vid att dricka mycket) så vi fick avvakta 5-6 minuter tills det kändes bättre. 

    Sedan startade vi. Jag fick åka in i röntgenapparaten som såg ut som en ring. Armarna skulle ligga rakt upp ovanför huvudet och jag fick hålla andan ett kort tag och sedan andas normalt. Detta gjordes två ggr och tog sammanlagt 2 minuter max. 


    Sedan sprutade de in kontrasten i blodet och förvarnade mig om att det skulle kännas varmt i hela kroppen och att det skulle kännas som att jag kissade ner mig. Det var en väldigt märklig känsla verkligen. Man blev inte varm som när det är varmt i rummet utan värmen kom inifrån mitt eget blod. Det blev jättevarmt. För mig kändes det inte alls som att jag kissade ner mig dock. Värmekänslan gick över på några sekunder. Sedan åkte jag in i ringen igen och nu skulle jag spänna ut magen allt jag kunde när de tog bilderna. Det tog max 1 minut. Sedan var allt klart och jag ska nu vänta på svar 1-2 veckor.

    Efteråt kunde man bli dålig i magen sa de, men det blev inte jag. Inte värre än jag redan var.
    Hoppas detta kan hjälpa/lugna någon. Själv oroade jag mig jättemycket innan undersökningen, men det var ju inte speciellt jobbigt egentligen. 
Svar på tråden datortomografi buk (CT)