• Äldre 19 Sep 09:36
    6527 visningar
    8 svar
    8
    6527

    Hjälp!! Fel kod på min Jaguar

    Hej

    I veckan så var jag ute och körde med min jaguar 2.7 diesel och plötsligt kom det ett felmeddelande på displayen ?begränsad motorprestanda??? När jag sen startade bilen senare och körde så ville den bara växla till 2an, när jag kör i över 60kmh så varvar den och låter sjukt mycket?? Den växlar lixom inte upp? Det är en automatlåda. Har provat byta till manuell men inget händer. Den lixom växlar inget då heller. Vad är felet??

  • Svar på tråden Hjälp!! Fel kod på min Jaguar
  • Äldre 19 Sep 09:44
    #1

    Det är fullkomligt omöjligt på din beskrivning att utröna vad felet är på din bil. 
    Självklart behöver en verkstad göra en dignos och ta ut en rapport på vad motorstyrdonet lagrat för felkoder. Först därefter kan en felsökning påbörjas. 

    Om du inte har utrustningen själv eller vet hur du ska hantera det, så boka en verkstadstid. 

    Olika bilar kan ha olika metod för att begränsa motorvarv och/eller hastighet då ett fel föreligger, för att du som förare inte ska överbelasta motor/växellåda.
    Tanken är att man ska ta sig till verkstad, men inte mer. 
    Beroende på märke/modell så spärrar bilen på gasspjället, du kan helt enkelt inte få högre varv även om du trampar pedalen i botten, ibland kan det vara spärr på lådan, den vägrar växla upp mer för att hastigheten ska vara lågt. 

    Eller så har du ett faktiskt fel på automatlådan, att den inte växlar korrekt. 
    Hursom, så måste den in på verkstad för att få detta utläst.

    /Puppa

     

  • Äldre 19 Sep 15:58
    #2

    Får nog lämna in den i veckan! Dock tänkte jag ifall någon visste felet. Om det är växellådan så kostar en ny runt 20 tusen riksdaler. Köpte bilen för någon vecka sen känns lite sådär just nu..

  • Äldre 20 Sep 22:10
    #3
    Gangland98 skrev 2018-09-19 15:58:17 följande:

    Får nog lämna in den i veckan! Dock tänkte jag ifall någon visste felet. Om det är växellådan så kostar en ny runt 20 tusen riksdaler. Köpte bilen för någon vecka sen känns lite sådär just nu..


    Köpte du den från en firma så har du ju någon form av garanti?


    Brukar väl vara ca 2 mån eller X antal mil. 

  • Äldre 20 Sep 22:25
    #4

    Vilken modell är det förresten? Är det S-Type 2.7D eller?
    Hur långt har den gått?

    Vet att dåligt batteri kan ge riktigt konstiga koder och symptom, som kan leda till detta. Vet du något om batteriet, om det är nytt eller gammalt. Du bör mäta på det, det ska hålla en bit över 12 V annars är det i princip kasst, och då tror jag du kan ha felet där.
    Ett annat vanligt fel på dem är turbo. Finns ett ställdon/manöverdon för turbon som ofta brukar fela på dessa dieslar.

    Det är är ett ganska styvt jobb att byta.

    /Puppa 

  • Äldre 20 Sep 22:28
    #5

    Byt partikelfilter så går den bra igen. Min V70 hade samma symtom.

  • Äldre 21 Sep 11:08
    #6
    Går inte skrev 2018-09-20 22:28:12 följande:

    Byt partikelfilter så går den bra igen. Min V70 hade samma symtom.


    Ja, för en reservdel på närmare 7000 spänn vill man ju köpa på måfå och hoppas att det var orsaken. 
  • Äldre 21 Sep 20:06
    #7

    Jaha om man då är snål åker man till verkstan och ber dom forcera en regeneration. Klart, alla glada.

  • Äldre 21 Sep 21:57
    #8

    Har bokat tid nu hos en verkstad! Får se om det är partikelfiltret eller turbon! Batteriet funkar perfekt vad jag vet. Läste lite om att det oxå kan vara någon tryckgivare?..

Svar på tråden Hjälp!! Fel kod på min Jaguar