• Anonym ("Evelina")

    Jag kommer aldrig få min examen!

    Jag skulle ha varit klar med mitt exjobb förr-förra våren men orkar inte ta itu med det. Det är inte ens påbörjat. Jag har varit sjukskriven det senaste året för utmattning men nu är jag uppskriven till 100% igen då läkaren inte vill sjukskriva mig mer.

    Tyvärr har jag precis blivit arbetslös från en anställning som jag varit tjänstledig ifrån under studietiden. Så jag har förvandlats till någon form av hemmafru som går hemma helt utan ersättning. Jag får inte stämpla eftersom jag är inskriven i studier. Och jag vill inte hoppa av utbildningen när det är så lite kvar. Jag kan inte garanteras en plats igen om jag gör det.

    Jag har jättesvårt att ta itu med saker då jag är mycket trött och motivationslös. Samtidigt har jag nog också blivit lat då jag kan göra precis vad jag vill om dagarna. Vilket innebär att jag brukar vila mest hela tiden. Ibland sova (trots att jag sover minst 7 h varje natt). Jag är aldrig utvilad. Tagit massa prover på vc men läkaren säger att det inte är något fel på mig.

    Jag har varit på flera intervjuer till arbeten som är relevanta för min utbildning, även om det är några månader sen senast nu. Alla har sagt detsamma: "hade du haft din examen så hade du fått anställning".

    Men jag fungerar inte. Jag har extremt svårt med koncentrationen och min motivation är i botten. Kanske jag också ska nämna att jag har ADHD.

    Jag har fått för mig att en sådan som jag inte KAN skriva ett exjobb. Att jag är för dålig, trög, puckad, värdelös. Framförallt för trött. Och sjuk på något sätt.

    Samtidigt kommer jag aldrig att få tag på ett rimligt jobb om jag inte blir klar. Jag har ju så lite kvar och vill egentligen bli klar- varför kan jag inte ta itu med det?

    Flera gånger har jag planerat för att börja mitt exjobb och tagit kontakt med min handledare för att starta upp. Sedan kommer jag inte längre- det är tvärstopp. Trots att jag har valt ett ämne som jag någonstans tycker är intressant och en metod som är enkel att utföra.

    Jag vantrivs något extremt och känner en kronisk trötthet som inte vill gå över. Jag vet inte hur jag ska ta mig runt det. Mitt liv håller på att smälta samman till en grå spiral som inte går att ta sig ur. Ju sämre jag mår desto sämre presterar jag och desto sämre mår jag...

    Jag är inte deprimerad då jag kan ha dagar då jag är mycket glad och uppåt. Men jag är sjukligt trött och det vill inte gå över. Antagligen hänger utmattningen kvar.

    Eller är jag lat?

    Vem som helst får ge tips som kan hjälpa mig. Jag är så otroligt trött på min livssituation. Rentav förtvivlad.

  • Svar på tråden Jag kommer aldrig få min examen!
  • Meriall

    Har din sambo universitetsutbildning? Kanske han kan hjälpa dig med exjobbet, att strukturera upp och dela upp i småbitar som är lättare att ta sig för?

  • Anonym ("Evelina")
    Meriall skrev 2018-09-19 11:50:06 följande:

    Har din sambo universitetsutbildning? Kanske han kan hjälpa dig med exjobbet, att strukturera upp och dela upp i småbitar som är lättare att ta sig för?


    Jag är gift med en person som själv har skjutit på sitt exjobb i många år. Han höll på med exjobbet när vårt första barn föddes. Nu håller han på med det igen (hans utbildning är femårig så det är ett mycket större jobb än för mig som tar en fil.kand.).

    Han kommer inte orka reda i mitt exjobb också då han både jobbar och pluggar. Jag tror inte ens att han vill hjälpa mig med det för varje gång han ska hjälpa mig med något så slutar det med att vi blir osams :)

    Jag skulle behöva något som tar bort tröttheten och någon som jag inte har en personlig relation med som kan hjälpa mig att strukturera. Vet inte om sådan hjälp finns på universitetet.

    Det värsta är att jag har åtta mil till skolan så när jag kommer dit är jag så trött att jag inte orkar någonting nästan.

    Egentligen känner jag att jag hade behövt vara sjukskriven mycket längre för utmattningen. Men det kanske inte är bra heller. Jag litar på att läkaren vet bättre när han säger att det bästa för mig är att ta itu med jobb eller studier.

    Men tröttheten är förlamande och finns där 5 av 7 dagar ungefär.

    Tyvärr sitter jag mest och nickar till/somnar/blir yr i skalen, alternativt superstressad och börjar tjuta.

  • Anonym ("Evelina")
    Meriall skrev 2018-09-19 11:50:46 följande:

    Vad är det för utbildning du gått?


    En treårig, tvärvetenskaplig utbildning som leder till kandidatexamen. Jag vill inte skriva vilken för den är så ovanlig att människor skulle kunna sluta sig till vem jag är.
  • Anonym (Hej)
    Anonym ("Evelina") skrev 2018-09-19 12:20:38 följande:

    Jag är gift med en person som själv har skjutit på sitt exjobb i många år. Han höll på med exjobbet när vårt första barn föddes. Nu håller han på med det igen (hans utbildning är femårig så det är ett mycket större jobb än för mig som tar en fil.kand.).

    Han kommer inte orka reda i mitt exjobb också då han både jobbar och pluggar. Jag tror inte ens att han vill hjälpa mig med det för varje gång han ska hjälpa mig med något så slutar det med att vi blir osams :)

    Jag skulle behöva något som tar bort tröttheten och någon som jag inte har en personlig relation med som kan hjälpa mig att strukturera. Vet inte om sådan hjälp finns på universitetet.

    Det värsta är att jag har åtta mil till skolan så när jag kommer dit är jag så trött att jag inte orkar någonting nästan.

    Egentligen känner jag att jag hade behövt vara sjukskriven mycket längre för utmattningen. Men det kanske inte är bra heller. Jag litar på att läkaren vet bättre när han säger att det bästa för mig är att ta itu med jobb eller studier.

    Men tröttheten är förlamande och finns där 5 av 7 dagar ungefär.

    Tyvärr sitter jag mest och nickar till/somnar/blir yr i skalen, alternativt superstressad och börjar tjuta.


    Ta kontakt med en arbetsterapeut
  • Anonym (Hej)
    Anonym ("Evelina") skrev 2018-09-19 12:20:38 följande:

    Jag är gift med en person som själv har skjutit på sitt exjobb i många år. Han höll på med exjobbet när vårt första barn föddes. Nu håller han på med det igen (hans utbildning är femårig så det är ett mycket större jobb än för mig som tar en fil.kand.).

    Han kommer inte orka reda i mitt exjobb också då han både jobbar och pluggar. Jag tror inte ens att han vill hjälpa mig med det för varje gång han ska hjälpa mig med något så slutar det med att vi blir osams :)

    Jag skulle behöva något som tar bort tröttheten och någon som jag inte har en personlig relation med som kan hjälpa mig att strukturera. Vet inte om sådan hjälp finns på universitetet.

    Det värsta är att jag har åtta mil till skolan så när jag kommer dit är jag så trött att jag inte orkar någonting nästan.

    Egentligen känner jag att jag hade behövt vara sjukskriven mycket längre för utmattningen. Men det kanske inte är bra heller. Jag litar på att läkaren vet bättre när han säger att det bästa för mig är att ta itu med jobb eller studier.

    Men tröttheten är förlamande och finns där 5 av 7 dagar ungefär.

    Tyvärr sitter jag mest och nickar till/somnar/blir yr i skalen, alternativt superstressad och börjar tjuta.


    Ta kontakt med en arbetsterapeut.
  • viola321

    Vissa universitet, bland annat UU, erbjuder studenter mentorshjälp! Man får ansöka om det, men det är gratis. Mentorns uppgift är exakt det du skriver här, att agera bollplank och erbjuda hjälp att strukturera i arbetet. Jag var själv mentor i många år och hjälpte ofta till med att sätta delmål och skissa upp scheman och planer som fungerade för studenten. Därefter träffades vi regelbundet och diskuterade hur det hade gått och vad som funkade och inte, och om man behövde omstrukturera arbetet på något sätt. Jag vet att en del andra universitet erbjuder mentorshjälp också, kanske kan du kolla upp om det finns på ditt lärosäte? PM:a om du vill ha hjälp att kolla upp det!

  • Anonym ("Evelina")
    viola321 skrev 2018-09-19 13:54:17 följande:

    Vissa universitet, bland annat UU, erbjuder studenter mentorshjälp! Man får ansöka om det, men det är gratis. Mentorns uppgift är exakt det du skriver här, att agera bollplank och erbjuda hjälp att strukturera i arbetet. Jag var själv mentor i många år och hjälpte ofta till med att sätta delmål och skissa upp scheman och planer som fungerade för studenten. Därefter träffades vi regelbundet och diskuterade hur det hade gått och vad som funkade och inte, och om man behövde omstrukturera arbetet på något sätt. Jag vet att en del andra universitet erbjuder mentorshjälp också, kanske kan du kolla upp om det finns på ditt lärosäte? PM:a om du vill ha hjälp att kolla upp det!


    Tack snälla! Det ska jag kolla upp, verkligen!

    Studievägledare eller programansvarig vet säkert.
  • Anonym ("Evelina")
    Anonym (Hej) skrev 2018-09-19 12:35:15 följande:
    Ta kontakt med en arbetsterapeut.
    Vad gör en arbetsterapeut?
  • Anonym (Pluggångest)

    ...kallade jag det förr när jag studerade. Ju längre tid man skjuter upp det, desto sämre mår man. Ständigt dåligt samvete. Ständigt trött, jag blev vampyr och skrev bara på nätterna. Trots detta finns bara en lösning och det är att boka en tid med handledaren och faktiskt gå på mötet. Du blir inspirerad och börjar med en liten bit i taget. Det kommer ge dig jobb och ett bra liv. Det är värt mödan.

Svar på tråden Jag kommer aldrig få min examen!