• Katten22

    Ägglossning efter p-piller

    Har nu bestämt att sluta med p-piller. Jag har 3 tabletter kvar av socker piller a då har just nu en liknande mens blödning. Hur vet man att man har ägglossning? Är det vanligt att man får det direkt när man slutat med p piller? Dvs kan man bli gravid sådär 2 veckor efter stopp?

  • Svar på tråden Ägglossning efter p-piller
  • flame
    Katten22 skrev 2018-09-19 13:14:58 följande:

    Har nu bestämt att sluta med p-piller. Jag har 3 tabletter kvar av socker piller a då har just nu en liknande mens blödning. Hur vet man att man har ägglossning? Är det vanligt att man får det direkt när man slutat med p piller? Dvs kan man bli gravid sådär 2 veckor efter stopp?


    Är nog väldigt olika :)

    Vissa blir gravida bara av att missa ett piller i kartan och vissa tar det lång tid för efter stopp innan ägglossning drar igång.

    Jag hann knappt sluta innan jag blev gravid, inget som vi hade räknat med.
  • Katten22
    flame skrev 2018-09-19 13:20:57 följande:

    Är nog väldigt olika :)

    Vissa blir gravida bara av att missa ett piller i kartan och vissa tar det lång tid för efter stopp innan ägglossning drar igång.

    Jag hann knappt sluta innan jag blev gravid, inget som vi hade räknat med.


    Hade ni då en väldig tur/slump att ni just hade sex när du hade ägglossning? :)
  • flame
    Katten22 skrev 2018-09-19 13:50:04 följande:

    Hade ni då en väldig tur/slump att ni just hade sex när du hade ägglossning? :)


    Antagligen :) hade noll noll på när jag hade ägglossning och det var inte så att vi gick in för att bli gravida, utan mer att det kommer när det kommer.
  • oshark
    Katten22 skrev 2018-09-19 13:14:58 följande:

    Har nu bestämt att sluta med p-piller. Jag har 3 tabletter kvar av socker piller a då har just nu en liknande mens blödning. Hur vet man att man har ägglossning? Är det vanligt att man får det direkt när man slutat med p piller? Dvs kan man bli gravid sådär 2 veckor efter stopp?


    Hej!

    Jag har precis slutat med mina piller i början av augusti.

    Det stämmer som flame sa att det är väldigt individuellt. Vissa kroppar behöver flera månader på sig att komma tillbaka till normalläge medan andra kockar igång direkt.

    Det enda sättet att veta att man har haft ägglossning på (förutom vaginala ultraljud) är om man mäter sin temperatur varje morgon och lägger in oxh jämför (tex som i Natural Cycles appen eller gratisversioner som Fertility Friend). Efter ägglossning ska man ha en tempersturökning på minst 0,3 grader minst tre dagar i rad för att det ska bekräftas (finns förstås mycket mer information om det, men det är the basic version). Temperaturökningen har med peogesteronet att göra.

    Man kan också försöka förutspå ägglossning med sk LH-tester som mäter LH-n7vån i kisset. När ett LH-test är positivr borde man få ägglossning inom 1-2 dagar. Detta är dock inte helt säkert eftersom kroppen ibland inte lyckas släppa ägget. I sånna fall får man då en LH-stegring men ingen temphöjning. Därför rekommenderar NC och FF antt man gör båda.

    Alla har dessutom olika långa sk follikulärfaser (antalet cykeldagar före ägglossning), så att man har ägglosning dag 14 är inte alls säkert. Enligt NC:s statistik är genomsnitter dag 17 bland deras användare.

    Om du är intresserad av att tempa och så skulle jag tipsa om att gå in på NC:s hemsids och läsa på. De har jättemycket bra information. Du behöver ju sen inte använda just dem, men det du behöver är en basaltermometer (dvs en med två decimaler) och en app att föra in resultaten i.

    Jag följer två andra trådar på ämnet här på FL (gravida efter pillerstopp-något oxh tråden för oss som använder Natural Cycles) och i någon av dem var det en person som inte fått ägglossning förrän flera månader efter de slutat. Själv hade jag tur och fick min första ägglossning 27 dagar efter sista p-pillret. Nu väntarjag på nästa (är på dag 13).
  • oshark
    oshark skrev 2018-09-19 14:41:35 följande:

    Hej!

    Jag har precis slutat med mina piller i början av augusti.

    Det stämmer som flame sa att det är väldigt individuellt. Vissa kroppar behöver flera månader på sig att komma tillbaka till normalläge medan andra kockar igång direkt.

    Det enda sättet att veta att man har haft ägglossning på (förutom vaginala ultraljud) är om man mäter sin temperatur varje morgon och lägger in oxh jämför (tex som i Natural Cycles appen eller gratisversioner som Fertility Friend). Efter ägglossning ska man ha en tempersturökning på minst 0,3 grader minst tre dagar i rad för att det ska bekräftas (finns förstås mycket mer information om det, men det är the basic version). Temperaturökningen har med peogesteronet att göra.

    Man kan också försöka förutspå ägglossning med sk LH-tester som mäter LH-n7vån i kisset. När ett LH-test är positivr borde man få ägglossning inom 1-2 dagar. Detta är dock inte helt säkert eftersom kroppen ibland inte lyckas släppa ägget. I sånna fall får man då en LH-stegring men ingen temphöjning. Därför rekommenderar NC och FF antt man gör båda.

    Alla har dessutom olika långa sk follikulärfaser (antalet cykeldagar före ägglossning), så att man har ägglosning dag 14 är inte alls säkert. Enligt NC:s statistik är genomsnitter dag 17 bland deras användare.

    Om du är intresserad av att tempa och så skulle jag tipsa om att gå in på NC:s hemsids och läsa på. De har jättemycket bra information. Du behöver ju sen inte använda just dem, men det du behöver är en basaltermometer (dvs en med två decimaler) och en app att föra in resultaten i.

    Jag följer två andra trådar på ämnet här på FL (gravida efter pillerstopp-något oxh tråden för oss som använder Natural Cycles) och i någon av dem var det en person som inte fått ägglossning förrän flera månader efter de slutat. Själv hade jag tur och fick min första ägglossning 27 dagar efter sista p-pillret. Nu väntarjag på nästa (är på dag 13).


    Haha oj, skriver på telefonen så blev några stavfel men hoppas du fattar ändå!
  • Katten22
    oshark skrev 2018-09-19 14:43:39 följande:

    Haha oj, skriver på telefonen så blev några stavfel men hoppas du fattar ändå!


    Tack för tipset!!

    Så du fixk alltså din ägglossning efter 27 dagar? Testade du med test då alltså?
  • oshark
    Katten22 skrev 2018-09-19 15:54:51 följande:

    Tack för tipset!!

    Så du fixk alltså din ägglossning efter 27 dagar? Testade du med test då alltså?


    Nä, jag har NC. Började tempa en vecka efter sista pillret (rekommenderas av dem så att pillerhormonerna går ur). Tyckte jag började få lite ÄL-ont i magen och så runt dag 25 och beställde hem LH-tester. De kom dock inte förrän dag 27, så när jag gjorde ett på kvällen var det toknegativt. Morgonen efter hade jag en stor höjning i min temperatur som låg sig i fyra dagar och sen började trappas ner till jag fick mens på ÄL+7. Så NC har satt ut ÄL dag 27 baserat på mitt temperaturmönster.

    Eftersom det var första ÄL och mensen efter pillerstoppsmensen hoppas jag att den ska ta sig så att jag får en lite kortare follikulärfas (innan ÄL) och lite längre lutealfas (efter ÄL) framöver, dvs att det fortfarande påverkades lite av pillrena. 7 dagars lutealfas är ju extremt kort, så skulle kunna innebära fertilitetsproblem om det håller i sig.. Men har läst tillräckligt mycket här på FL för att förstå att första cykeln efter pillerstopp inte behöver vara indikativ av hur det kommer bli framöver.

    Den här cykeln tänkte jag dock försöka börja testa med LH-tester lite innan förutspådd ÄL för att de om jag kan se en stegring. Alltid kul att testa!
Svar på tråden Ägglossning efter p-piller