• Anonym (Undrande)

    Får snyggare personer det lättare i livet?

    Anser ni som rubriken säger, att snygga människor om vi då riktar in oss på kvinnor, har ni ett mer enkelt/ lättare/ roligare liv? Tänker att om man ser otroligt bra ut så dras fler människor till en. De är lättare få vänner på ett nytt jobb, samma med högskoleutbildning samt hitta en partner.

    Stämmer de? Finns de nån kvinna som själv anser sig se bra ut som kan svara på dom här frågorna?

    Jag är själv tjej och lider av dåligt självförtroende så därför jag undrar :/ men vill ha ärliga svar!

  • Svar på tråden Får snyggare personer det lättare i livet?
  • Anonym (Ja och nej)

    Jag tror inte man kan generalisera så eftersom det också beror på andra saker i livet, tex: intelligens självförtroende, var man är född i världen, hur ens hälsa är osv. Massa andra saker spelar in. Och det är ju verkligen inte så att ett vackert utseende innebär god självkänsla eller självförtroende.

    MEN om vi har två personer med exakt samma förutsättningar i övrigt. Liknande familjebakgrund, samma intelligens, lika bra självförtroende,samma ekonomiska förutsättningar, lika god social förmåga osv. Och det enda som skiljer de två åt är att en har ett utseende som uppfattas som väldigt vacker och den andra ett utseende som uppfattas som väldigt ful- DÅ tror jag den som uppfattas som vacker har ett lättare liv.

  • Anonym (Jenna)

    Visst kan man få fördelar ibland för att man är snygg. Men ganska ofta känner jag att jag måste bevisa att jag är mer än ett vackert yttre eftersom vissa personer verkar förutsätta att man inte kan vara både snygg och smart samtidigt!
    När jag var yngre var jag ofta misstänksamt mot killar innan man märkte om dom bara ville ha mig som något de kunde visa upp eller om de gillade mig för mig själv!

  • Studentpappa

    Det finns garanterat forskning på ämnet om du är seriöst intresserad, något liknande är ju att långa män får fördelar i arbetslivet. Anses som mer auktoritära, tjänar bättre etc. Läste någon artikel om det för något år sedan när man hade jämfört det i en studie , även att vara vältränad är ju en karriärboost idag. Inte gymsnubbe då utan uthållighetssporter löpning, cykling maraton osv.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-09-19 15:22:12 följande:

    Anser ni som rubriken säger, att snygga människor om vi då riktar in oss på kvinnor, har ni ett mer enkelt/ lättare/ roligare liv? Tänker att om man ser otroligt bra ut så dras fler människor till en. De är lättare få vänner på ett nytt jobb, samma med högskoleutbildning samt hitta en partner.

    Stämmer de? Finns de nån kvinna som själv anser sig se bra ut som kan svara på dom här frågorna?

    Jag är själv tjej och lider av dåligt självförtroende så därför jag undrar :/ men vill ha ärliga svar!


    Det är möjligt att man får en del fördelar i livet om man är snygg. Men det är inte alltid av godo. En person som får kämpa mer för sin tillvaro kanske blir duktigare på att navigera i livet än en person som fått saker och ting lättare. Man kanske blir mer robust och utvecklar andra viktiga egenskaper om man är lite ful, har det lite svårt, får jobba för det man vill ha. 

    Jag anser mig inte som särskilt snygg, men normalfint utseende. Hade otroligt dåligt självförtroende under uppväxten, blyg och svårt med kompisar och fick kämpa en del i skolan. 

    Men nu när jag är vuxen är jag en stark och livskraftig kvinna, jag är högutbildad, har ett bra jobb som jag är duktig på, har vänner och familj. Snyggare med åren har jag också blivit :) men det känns underordnat alla mina andra positiva egenskaper. 
  • Anonym (Iris)

    Jag jobbar med ungdomar och jag tror att det kan vara riktigt jobbigt att vara för snygg om man inte har självförtroende nog att matcha det. Är man riktigt snygg så har omgivningen ofta vissa förväntningar på en. Det är inte alls säkert att det passar med den grundpersonlighet man har. Är man introvert eller blyg så kan det nog vara svårt att se ut som en ung Angelina Jolie. Ibland verkar det vara som att de snyggaste i gruppen inte riktigt får vara med på samma villkor som de andra. 

    Jag tror det är lättast att vara lite lagom snygg, så man kan simma i mittfåran med de andra.
     

  • Anonym (H)

    Jag är snygg, men har ändå dålig självkänsla, är tillbakadragen och introvert.. Så nej, folk dras inte till mig på det sättet. Kanske till en början pga mitt utseende, men sen tappar de nog intresset då jag inte visar något intresse tillbaka. Jag utstrålar ju inget direkt HEJ HÄR ÄR JAAAAAAG!!! utan snarare låt mig gå hem och vara ifred.

  • Anonym (G)
    Drottningen1970 skrev 2018-09-19 15:30:26 följande:
    Självklart rent generellt.
    Håller med
  • Anonym (Undrande)

    Tack för alla svaren! Oerhört spännande läsa! Men en följdfråga, till er som anser de ändå varit en fördel se bra ut, vad för typ av fördel har de varit?

  • Anonym (bra ut)

    Det beror nog på omständigheterna.

    En snygg man har det nog lättare än en snygg kvinna.

    En snygg kvinna kommer möta avundsjuka och fördomar.

    En snygg man kommer nog oftast bara ha fördelar.

Svar på tråden Får snyggare personer det lättare i livet?