• Anonym (TS)
    Äldre 19 Sep 18:48
    2429 visningar
    19 svar
    19
    2429

    Be hyresvärd klaga åt en?

    Nu är min granne festsugen igen. Dag som natt kan man höra grannens eviga dunka dunka musik in till min lägenhet. Egentligen är det bara basen som hörs in, men fy fan vad jag hatar det. Dock spelar grannen oftast bara kortare stunder, eller "tillräckligt" lågt, alltså inget en kan ringa störningjouren för. Jag vill egentligen bara att grannen ska sänka musiken.

    Men...jag tänker inte gå till grannen själv. Jag bor i ett hyresboende avsedd för studenter, och mina grannar är redan irriterad på att det var "någon" (jag) som ringt störningsjouren på deras festande (alla gånger med god anledning att tilläggas, alltså inga "hämnd" ringningar"), samt att jag redan varit hos grannen och bett vederbörande sänka en gång tidigare. 

    Nu är min "ide" att jag ska kontakta hyresvärden och berätta att jag störs, och fråga om dom kan be grannen sänka musiken åt mig, anonymt. 

    Jag har aldrig bott i lägenhet förr, så min fråga är om detta är ok att göra? Vill inte "tjalla" till hyresvärden så grannen får en varning, men vill heller inte be grannen själv. 

  • Svar på tråden Be hyresvärd klaga åt en?
  • Anonym (.)
    Äldre 19 Sep 18:49
    #1

    Prova en arg lapp i trappuppgången istället

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 19:08
    #2
    -1
    Anonym (.) skrev 2018-09-19 18:49:36 följande:

    Prova en arg lapp i trappuppgången istället


    Isf sätter jag upp en lapp på grannens dörr. Men det var ett alternativ. Dock tycker jag det är ganska white trash...
  • neverp­reggo
    Äldre 19 Sep 19:19
    #3

    Men vad är problemet om det är korta stunder eller "godkänt lågt"?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 19:29
    #4
    neverpreggo skrev 2018-09-19 19:19:02 följande:

    Men vad är problemet om det är korta stunder eller "godkänt lågt"?


    Var nog otydlig, 

    Med korta stunder syftar jag på ex: 10 min spelande, 20 paus, 40 minuter spelande, 5 minuter paus, 40 minuter spelande, 5 paus, 60 minuter igen ect ect. Detta kan pågå under en hel dag, ex 10.00 till 21.00.

    Med "godkänt lågt" menar jag att musiken i sig inte är störande, exempel om du bor på andra sidan korridoren, framför grannen. Men det är basen (och grannens ljudanläggning som står vägg i vägg med mig) som stör (vad jag antar) endast mig. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 19:43
    #5

    Att tillägga: Volymen ändras kontinuerligt under spelandets gång. 
    För 10 minuter sen var det "bara" irriterande, men nu är det så pass att det är rent sagt olidligt, och omöjligt att plugga. 

  • Thomas­W
    Äldre 19 Sep 19:47
    #6

    Eller så gör du som en man.

    Gå och knacka på och fråga om han kan dra ner lite på basen på stereon
    för den går genom alla väggarna eftersom dom inte byggt ordentligt här !

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 20:01
    #7
    ThomasW skrev 2018-09-19 19:47:30 följande:

    Eller så gör du som en man.

    Gå och knacka på och fråga om han kan dra ner lite på basen på stereon

    för den går genom alla väggarna eftersom dom inte byggt ordentligt här !


    Tyvärr, så är det byggt väldigt ordentligt här. Ljudisoleringen är extremt väl, vilket jag tror grannen fattat, och därför tror att det inte "hörs" in. Jag har knackat på hos grannen och bett att basen ska sänkas, men det blev bättre i kanske 2 timmar, enda tills grannen skulle ut på klubb och festa där istället. Nästa morgon var det "som vanligt".

    Jag tror (med min lilla erfarenhet av detta) att det är bäst att bara gå till hyresvärden på en gång? Nu spelas det så in i Hel-... att jag tappar suget att vara snäll och ge grannen en till chans...
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 10:20
    #8

    Någon som har några synpunkter/erfarenhet? (Knuffar tråden)

  • Äldre 20 Sep 10:31
    #9

    Klagomål till hyresvärd brukar kunna leda just till varning.

    Lite ljud får man stå ut med, särskilt dagtid? Lapp eller ring på och påminn om basen igen.

    Det är olidligt med musik men väldigt väl ljudisolerat?

  • Anonym (Hm)
    Äldre 20 Sep 12:19
    #10
    Jemp skrev 2018-09-20 10:31:06 följande:
    Klagomål till hyresvärd brukar kunna leda just till varning.

    Lite ljud får man stå ut med, särskilt dagtid? Lapp eller ring på och påminn om basen igen.

    Det är olidligt med musik men väldigt väl ljudisolerat?
    Håller med
  • Äldre 20 Sep 12:25
    #11

    Eftersom du har pratat med grannen själv så tycker jag att det är helt berättigat att prata med hyresvärden i detta läge.

    Jag har själv gjort det vid ett tillfälle, grannen hade ett hemmabiosystem som till och med överröstade ljudet på min TV. Trots att jag sagt till dem flera gånger fortsatte de dra på volymen. Men när jag pratat med hyresvärden så upphörde det.

    Du kan ju lite enkelt fråga hyresvärden vad du förväntas stå ut med eller om musiken kan klassas som en störning och om de kan hjälpa dig.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 12:34
    #12
    Jemp skrev 2018-09-20 10:31:06 följande:

    Klagomål till hyresvärd brukar kunna leda just till varning.

    Lite ljud får man stå ut med, särskilt dagtid? Lapp eller ring på och påminn om basen igen.

    Det är olidligt med musik men väldigt väl ljudisolerat?


    Nu förstår jag att mitt påstående att det är väl ljudisolerat, i kombination med att jag klagar på grannens musik, inte kommer visa på något annat än att jag enligt läsaren verkar vara överkänslig och dryg. Isf så är det väll bara att lägga ner att försöka att förklara situationen men jag försöker endå.

    Det hörs inget annat i huset, och det ÄR väl ljudisolerat, sämfört med andra lägenhetshus. Ingen som går, inga duschar som låter, inga konversationer mm.

    Att jag då ska höra grannens musik så pass att jag störs, och tycker det är olidligt, visar ju bara på hus pass högt grannen spelar?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 12:39
    #13
    MsFry skrev 2018-09-20 12:25:31 följande:

    Eftersom du har pratat med grannen själv så tycker jag att det är helt berättigat att prata med hyresvärden i detta läge.

    Jag har själv gjort det vid ett tillfälle, grannen hade ett hemmabiosystem som till och med överröstade ljudet på min TV. Trots att jag sagt till dem flera gånger fortsatte de dra på volymen. Men när jag pratat med hyresvärden så upphörde det.

    Du kan ju lite enkelt fråga hyresvärden vad du förväntas stå ut med eller om musiken kan klassas som en störning och om de kan hjälpa dig.


    En varning kan jag tycka är lite för mycket, men det är ju dock inte jag som bestämmer något om den saken. Grannen verkar (förlåt uttrycket) vara något blåst, och jag förväntar mig inte att någon som spelar "Ingen kickar bollen som han, Zlatan, Zlatan" låten på högsta volym, ska fatta att jag ber grannen sänka volym och bas "för alltid"
  • Äldre 20 Sep 12:57
    #14

    Innan du kontaktar värden kan du som sista chans fråga grannen om han kan flytta på sin ljudanläggning så den inte står mot ?din? vägg och se om det hjälper.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 17:57
    #15
    No Logo skrev 2018-09-20 12:57:46 följande:

    Innan du kontaktar värden kan du som sista chans fråga grannen om han kan flytta på sin ljudanläggning så den inte står mot ?din? vägg och se om det hjälper.


    Det blir nog så att jag kontaktar värden på en gång. Att be grannen flytta på anläggningen tycker jag är en omväg; även om anläggningen står någon annan stans så är det ju fortfarande ljudnivån som är problemet... eller tänker jag fel? 
  • Anonym (X)
    Äldre 20 Sep 18:16
    #16
    Anonym (TS) skrev 2018-09-20 17:57:59 följande:

    Det blir nog så att jag kontaktar värden på en gång. Att be grannen flytta på anläggningen tycker jag är en omväg; även om anläggningen står någon annan stans så är det ju fortfarande ljudnivån som är problemet... eller tänker jag fel? 


    Om problemet är basen kommer du störas oavsett volym.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 19:47
    #17
    Anonym (X) skrev 2018-09-20 18:16:59 följande:
    Om problemet är basen kommer du störas oavsett volym.
    Både bas OCH ljudnivå som är problemet
  • Anonym (Me)
    Äldre 20 Sep 20:18
    #18

    Jag har haft en sådan granne så jag förstår vad du menar. Det är tortyr till slut och man blir vansinnig på att det aldrig är tyst. Omöjligt att läsa eller koncentrera sig. Ibland fick jag gå ut för att få en paus. Jag bad honom sänka och han påstod att han hade en ljudmatta. Det hjälpte inte. Till slut blev jag själv inte så trevlig och började banka i taket när han satte igång samt satte på tv:n på högsta volym varpå HAN klagade hos värden och jag fick ett samtal från dem om jag gjort så. Efter det var det ingen tvekan, jag klagade tre gånger på hans musik, festande mm. Och sen upphörde det. Jag tycker du är helt i din rätt att klaga hos värden om du sagt till en gång personligen utan resultat. Det är sedan upp till värden att avgöra om det är normala ljud man får stå ut med eller ej.

  • Äldre 21 Sep 10:20
    #19
    Anonym (TS) skrev 2018-09-20 17:57:59 följande:

    Det blir nog så att jag kontaktar värden på en gång. Att be grannen flytta på anläggningen tycker jag är en omväg; även om anläggningen står någon annan stans så är det ju fortfarande ljudnivån som är problemet... eller tänker jag fel? 


    Kan ju vara värt ett försök eftersom du säger att ljudisoleringen fungerar bra i övrigt och det bara är du som störs.
Svar på tråden Be hyresvärd klaga åt en?