• Anonym (Undrande)

    skaffa kattunge? Gravid.

    Jag är gravid och nu vill min mamma skaffa en kattunge som redan börjat vara utomhus och kommer fortsätta vara både inne och ute. Man bör ju inte skaffa kattunge som gravid (med tanke på toxoplasmos) men vad gäller när den kommer bo hos min mamma? Vi har väldigt nära kontakt min mamma och jag och ses ofta både hos oss och hos henne mig. Jag kommer inte göra rent kattlådan men katten kommer ju vilja vara även i min famn osv.

  • Svar på tråden skaffa kattunge? Gravid.
  • Anonym (M)

    Wow vilka förutfattade meningar. Till att börja med ska en katt INTE gå ute på egen tass före 6månaders ålder! Sen är katten en egen individ. Det är inte alls säkert den är särskilt intresserad av att vara hos dig. Ta min katt som exempel, hon har en 10-sekundersregel om jag lyfter upp henne ska hon ner efter 10sek.

    Toxoplasmos behöver du inte oroa dig för sålänge du inte tänkt begrava ansiktet i kattlådan, många gravida rensar kattlådan o föder friska barn.

  • Anonym (T)

    Men snälla människa.

    Slicka inte på katten eller peta den i stjärten så kommer du klara dug galant.

    Hur tror du vi med katter gör när vi ör gravida? Säljer dom på tradera?

    Det är ingen fara, du kan gosa med katten och ha den i knäet. Om du vill vara lite försiktig så tänk lite på handhygien men du kommer inte drabbas.

  • Anonym (Sandra)

    Håller med föregående talare!

    Och nej det är inte farligt om du gosar normalt med en katt, jag har gosat med mammas tre katter, de var stånkats i ansiktet på mig och myst utav bara helskotta, är i v 34 och inga problem här inte! Har även tre råttor i mitt hus som jag gosar och leker med dagligen

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (M) skrev 2018-09-20 08:45:01 följande:

    Wow vilka förutfattade meningar. Till att börja med ska en katt INTE gå ute på egen tass före 6månaders ålder! Sen är katten en egen individ. Det är inte alls säkert den är särskilt intresserad av att vara hos dig. Ta min katt som exempel, hon har en 10-sekundersregel om jag lyfter upp henne ska hon ner efter 10sek.

    Toxoplasmos behöver du inte oroa dig för sålänge du inte tänkt begrava ansiktet i kattlådan, många gravida rensar kattlådan o föder friska barn.


    Nej det va ju inte så jag menade. Men om kattungen hoppar upp i min famn, kan den då ha smittan på tassarna? Så jag får det på mina kläder
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-09-20 08:58:21 följande:

    Håller med föregående talare!

    Och nej det är inte farligt om du gosar normalt med en katt, jag har gosat med mammas tre katter, de var stånkats i ansiktet på mig och myst utav bara helskotta, är i v 34 och inga problem här inte! Har även tre råttor i mitt hus som jag gosar och leker med dagligen


    Undrar bara varför rådet från barnmorskor och experter då är att inte skaffa kattunge när man är gravid pga risken för toxoplasma?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-09-20 10:05:03 följande:

    Nej det va ju inte så jag menade. Men om kattungen hoppar upp i min famn, kan den då ha smittan på tassarna? Så jag får det på mina kläder


    Alltså nej... hur många gravida tror du inte har katter ? Du måste få in kattbajs i munnen för att kunna bli smittad och för det krävs att katten är smittad av toxoplasmos vilket lååångt ifrån alla katter är. Dessutom kan du redan va immun mot toxoplasmos, det kan man bara få en gång och det är oftast utan symtom. Risken att du skulle bli smittad nu är lika liten som risken att du redan blivit smittad och har du blivit smittad en gång i livet så kan du inte bli smittad igen . Risken att bli smittad är inte större bara för att du är gravid
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-09-20 10:06:34 följande:

    Undrar bara varför rådet från barnmorskor och experter då är att inte skaffa kattunge när man är gravid pga risken för toxoplasma?


    Öhh nej.. dom avråder från att inte tömma KATTLÅDA som gravid. Katt går utmärkt att ha. Du har fått allt om bakfoten lilla du
  • LFF
    Anonym (Undrande) skrev 2018-09-20 10:06:34 följande:
    Undrar bara varför rådet från barnmorskor och experter då är att inte skaffa kattunge när man är gravid pga risken för toxoplasma?
    För att man inte ska vara i kattlådan och rota så klart när man är gravid. Men nu är det ju inte din katt, utan mammas katt och du ska inte hålla på och rota i lådan.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Suck) skrev 2018-09-20 10:11:14 följande:
    Öhh nej.. dom avråder från att inte tömma KATTLÅDA som gravid. Katt går utmärkt att ha. Du har fått allt om bakfoten lilla du
    www.babyhjalp.se/gravid-katt/

    Här står det att man inte ska skaffa katt sol gravid om man inte redan har det. Så det är inget jag hittat på.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-09-20 10:19:51 följande:

    www.babyhjalp.se/gravid-katt/

    Här står det att man inte ska skaffa katt sol gravid om man inte redan har det. Så det är inget jag hittat på.


    Haha. Tror du på allvar att någon gravid kattägare blivit smittad av toxoplasmos? Det är extreemt ovanligt
  • Anonym (Suck)

    Det står inget om att det är farligt att ha katt som gravid. Det står att det inte är farligt men att man ska undvika att skaffa katt pga att man ska undvika att vara i kontakt med kattlådor. Du missförstår, vad dom menar är att gravida inte ska byta i kattlådor.

  • LFF
    Anonym (Undrande) skrev 2018-09-20 10:19:51 följande:
    www.babyhjalp.se/gravid-katt/

    Här står det att man inte ska skaffa katt sol gravid om man inte redan har det. Så det är inget jag hittat på.
    Bor du hos din mamma? Ska du vara involverad i skötseln av katten genom rengöring av lådan? Om det är så, följ då de råd som står där om plasthandskar, tvätta händerna noggrant och att använda handsprit. Om du inte ska rota i kattlådan och inte bor hos mamma, slappna av lite.

  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2018-09-20 08:57:08 följande:
    Men snälla människa.

    Slicka inte på katten eller peta den i stjärten så kommer du klara dug galant.

    Hur tror du vi med katter gör när vi ör gravida? Säljer dom på tradera?

    Det är ingen fara, du kan gosa med katten och ha den i knäet. Om du vill vara lite försiktig så tänk lite på handhygien men du kommer inte drabbas.
    Håller med
  • taquine
    Anonym (Suck) skrev 2018-09-20 10:11:14 följande:
    Öhh nej.. dom avråder från att inte tömma KATTLÅDA som gravid. Katt går utmärkt att ha. Du har fått allt om bakfoten lilla du
    Klart man kan rengöra kattlåda som gravid, antar de flesta inte står och slickar på fingrarna efteråt utan håller god handhygien. Jag har gjort det och många med mig.
    Tror det är mer skadligt för ungen med FL och alla sjuka trådar om toxoplasmos och listeria och fan och hans moster.

     
    Goodness me
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-09-20 10:06:34 följande:

    Undrar bara varför rådet från barnmorskor och experter då är att inte skaffa kattunge när man är gravid pga risken för toxoplasma?


    Det är kattlådan du ska ge tusan i det är absolut ingen fara!
  • Anonym (Suck)
    taquine skrev 2018-09-20 12:12:14 följande:

    Klart man kan rengöra kattlåda som gravid, antar de flesta inte står och slickar på fingrarna efteråt utan håller god handhygien. Jag har gjort det och många med mig.

    Tror det är mer skadligt för ungen med FL och alla sjuka trådar om toxoplasmos och listeria och fan och hans moster.

     


    Ja precis. Risken är minimal även om man byter i kattlåda som gravid och krävs att man får in kattbajs i munnen vilket också är en minimal risk om man byter kattlåda. Men som allt annat är sjukvården tvugna att informera om risker även om riskerna är försvinnande små och nere på 0,1 % bara för att det KAN hända och hänt någon enstaka. Kan bli otroligt missvisande för nojiga och inbillningssjuka människor
Svar på tråden skaffa kattunge? Gravid.