• syster yster

    Sluta med välling om nätterna, behöver råd och tips!

    Har en liten tjej på lite över 1,5 år som äter välling minst en gång per natt oftast vill hon ha ännu fler gånger. Hon äter bra om dagarna och även middagen på kvällen men ändå vill hon äta på natten.

    Har testat att bara ge vatten men då blir hon vannsinnig och skriker välling. Ger jag henne mindre för att minska det successivt så blir hon jättearg.

    Ibland äter hon 3 gånger per natt. Vi vill ju gärna sluta med detta men jag vet inte hur bara. Någon som har tips eller råd så tar det tacksamt emot.

  • Svar på tråden Sluta med välling om nätterna, behöver råd och tips!
  • BuoBä

    Proppa i henne mat hela dagen så hon garanterat är mätt på kvällen. Vaknar hon ändå så ge henne bara vatten och stå ut med skriket tills hon insett läget. Eller spä ut vällingen mer och mer tills det bara är vatten.

    Det kan hjälpa till på traven att ändra något annat samtidigt, tex byta säng eller ändra rutinen vid nattningen.

  • Anna60

    Men låt henne bli arg då! Se till att hon är mätt när hon lägger sig. Barn är inte hungriga på natten, det är ren (o)vana som gör att hon vaknar och skall ha mat. Hon behöver sova hela natten, precis som ni behöver det. Och det får ni ta och hjälpa henne med. Det lär hon inte själv bestämma sig för att göra helt plötsligt. Tryck in henne gröt eller rejält med välling på kvällen innan sängdags. Då VET ni att hon inte kan vara hungrig. Och sen får ni stå fast vid det och bereda er på 3-4 nätter som blir besvärliga. Kan garantera att det inte sätter några psykiska spår resten av hennes liv för att ni faktiskt bestämmer åt henne.

  • Lynxsa

    Känner igen mig. Vi provade ge vatten, minska på volym, låta henne skrika( väckte alla andra barn) ge ordentligt med gröt innan läggdags . Sen gav vi upp. Det går snabbare att värma en flaska än att hålla på att försöka med annat.

    Det växer bort. Våran stora tjej slutade med natt välling vid 2år. Mellan tjejen snart 3år kanske äter en flaska i veckan nu. Förut 2 per natt. Lillungen 14 månader, är hopplös med att vakna om hon inte får välling vid 24.30.sen sover hon som en stock.

    Vet inte hur vi hamnade i välling träsket men det har hjälpt oss att få sova. "mest sömn till flest" principen jobbar vi efter.

  • Alexi

    Det handlar om att stå ut med ilska. Vi gjorde vällingen lite mer äcklig genom att minska pulvermängden successivt. Sen tog vi bort den. Det är inte farligt att hon blir arg.

  • Charlotte861

    Har en ettåring som får en flaska på natten oftast. Kommer inte alls att ge honom vatten istället. Hellre att han sover lite längre på morgonen och man får gå upp 2min på natten!

    Någon sa till mig förut att det är klart man är hungrig om man vaknar till på natten, det kan ju även en vuxen känna om man inte kan sova! Tror det mer handlar om att de vaknar till för länge, och det växer bort!

Svar på tråden Sluta med välling om nätterna, behöver råd och tips!