• Anonym (Lurad­?)
    Äldre 20 Sep 11:18
    3712 visningar
    32 svar
    32
    3712

    Hur avslöja ”scammer” på Facebook?

    Godkände en vänförfrågan på Facebook från en man som verkade intressant.

    Brukar aldrig svara på förfrågningar från folk som jag aldrig har träffat men nånting gjorde mig nyfiken.

    Han kontaktade mig och vi började skriva och det har blivit väldigt tät kontakt varje morgon och kväll då vi har olika tider för han bor just nu i USA. Han säger art han väntar på bekräftelse på ett kontrakt med ett oljebolag och där blev jag genast misstänksam. Har dock fått flera bilder som ser ut att vara på samma man och har även videochattar en gång för att se att det inte sitter nån helt annan bakom skärmen. Så långt verkar det ok men nu funderar jag på vilka frågor som ör de rätta att ställa för att genomskåda ev dolda avsikter.

    Vore tacksam om nån med erfarenhet ac detta kunde komma med tips?

  • Svar på tråden Hur avslöja ”scammer” på Facebook?
  • Anonym (T)
    Äldre 20 Sep 11:20
    #1
    +3

    Regel nummer 1. Godkänn aldrig förfrågningar från några du inte vet vilka det är.

  • Fillib­om
    Äldre 20 Sep 11:22
    #2
    +2

    Enkelt, så fort han ber om pengar eller dina kort/kontouppgifter eller att du skall stå som säkerhet eller intyga något, så vet du att det är en scam.

    Och av det du skrivet så låter det helt klart så, en kille söker normalt sett inte upp en random tjej i ett annat land om han inte vill ha:
    1) pengar
    2) möjlighet att komma in i landet där hon bor.

    Vad är det för oljekontrakt han "väntar på"?

  • Fillib­om
    Äldre 20 Sep 11:23
    #3
    Anonym (T) skrev 2018-09-20 11:20:36 följande:

    Regel nummer 1. Godkänn aldrig förfrågningar från några du inte vet vilka det är.


    Precis, jag har inställningarna på att bara "vänners vänner" kan skicka vänförfrågningar och om det kommer en okänd förfrågan kollar jag alltid med vår "gemensamma" facebook vän om han/hon har riktig koll på vem det är. Om han/hon inte har det godkänner jag inte.

  • Äldre 20 Sep 11:28
    #4

    Håller med tidigare talare. Detta är utan någon som helst tvekan ett bedrägeriförsök. 
    "Oljekontrakt"??? Snälla nån!!

    Vill tillägga att man inte ens ska hjälpa till med pengar när ens nära vänner ber om det. Sannolikheten är att det också är en bluff, troligen av någon som snott din väns identitet. Om du befarar att din vän är i behov av hjälp och du verkligen vill hjälpa ta till gamla kommunikationsmedel som telefon. Om ni ringer varandra på tidigare kända telefonnummer är det svårare för någon annan att låtsas att denna är din vän eftersom du förmodligen känner igen rösten.

  • Anonym (Lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 11:28
    #5

    Ja det är min regel nr 1 egentligen oxå :o

    Han säger att han vill komma till Sverige så jag tänkte först att set var därför han kontaktade mig.

    Han säger att han jobbar som projektanställd ingenjör på oljeplattformar och set känns ju väldigt tveksamt. Man har ju hört om att det är just det de brukar köra med om det sitter en afrikan bakom skärmen men ville ge det en chans då han var väldigt trevlig och gick med på en videochatt som han faktiskt föreslog.

    Jag känner att detta är galet men vill gärna ha tips på hur jag kan avslöja honom för att bli helt säker

  • Fillib­om
    Äldre 20 Sep 11:34
    #6
    Anonym (Lurad?) skrev 2018-09-20 11:28:42 följande:

    Ja det är min regel nr 1 egentligen oxå :o

    Han säger att han vill komma till Sverige så jag tänkte först att set var därför han kontaktade mig.

    Han säger att han jobbar som projektanställd ingenjör på oljeplattformar och set känns ju väldigt tveksamt. Man har ju hört om att det är just det de brukar köra med om det sitter en afrikan bakom skärmen men ville ge det en chans då han var väldigt trevlig och gick med på en videochatt som han faktiskt föreslog.

    Jag känner att detta är galet men vill gärna ha tips på hur jag kan avslöja honom för att bli helt säker


    Det finns inga "frågor" du kan ställa för sådana här bedragare har i regel gjort sådant här många gånger och de har därför alla upptänkliga svar och undanflykter.
    Det enda du i så fall kan göra är att anlita en privatdetektiv som söker upp honom i det landet han bor.
  • Anonym (Skick­a kompis­)
    Äldre 20 Sep 11:42
    #7

    Fraga vad hans nuvarande adress ar och nar du fatt den "rakar" du ha en manlig kompis som precis har vagarna forbi/ar pa semester och du foreslar att de traffas sa att han kan lara kanna folk fran ditt kompisgang.
    Borjar han slingra sig och inte "vet nar han ar hemma" osv. sa ar han inte pa riktigt...

  • Äldre 20 Sep 11:42
    #8

    Finns en grupp på facebook, som heter scamstory. Där skriver kvinnor om scamming.

    I stort sett alla dessa scammingförsök är posterade i Afrika oftast Nigeria, så ny typ av Nigeriabrev.

    Männen jobbar på oljeplattform, är läkare och inte att förglömma alla dessa soldater och piloter.

    Deras profiler består till stor del av bilder på "deras" arbete.

    De har alltid barn, sen är de alltid änkemän, fruarna har dött oftast i tragiska bilolyckor.

  • Anonym (Lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 11:43
    #9

    Han har inte pratar om pengar än men vill gärna komma till Sverige och hälsa på o bli ?visad runt? så det kan ju hända att d kommer då. Typ att jag ska boka boende el nåt åt honom men d kommer inte att hända. Finns inga pengar till sånt

  • Fillib­om
    Äldre 20 Sep 12:14
    #10
    Anonym (Lurad?) skrev 2018-09-20 11:43:43 följande:

    Han har inte pratar om pengar än men vill gärna komma till Sverige och hälsa på o bli ?visad runt? så det kan ju hända att d kommer då. Typ att jag ska boka boende el nåt åt honom men d kommer inte att hända. Finns inga pengar till sånt


    Inte alls säkert att han överhuvudtaget vill komma till Sverige, men antagligen behöver han att du sponsrar hans biljett (genom att skicka direkt till honom via WesterUnion eller något liknande) beroende på att han för tillfället inte "får loss" sina pengar. Han kanske också kommer att "behöva pengar" för visumansökningar etc etc.
    Kännetecknande för allt är att han inte vill att du skall betala biljetter etc direkt utan att du skall skicka rena pengar till honom. Sedan har han såklart aldrig någonsin tänkt att resa hit.

    Precis som personen ovan sagt, de är oftast sådana män (i verkligheten är de inte ens alltid män utan kvinnor) som påstår sig ha arbeten som är lite "off" typ ingenjörer på oljeplattformar, jobbar på fraktfartyg, poliser och militärer. Gemensamt är också att de "väntar på pengar" men inte kan få "loss dem för tillfället", men "om du bara lägger ut nu så kommer du få allt tillbaka och mer därtill och ni kommer få ett liv i rosenrött tillsammans". Finns massor med kvinnor som skuldsatt sig upp över öronen, sålt sina hus etc och skickat iväg pengar åt någon som aldrig kommit och som snott valfria fotografier på en helt okänd och oskyldig människa på nätet.

    Se ex ett sådant här dr Phil program:




Svar på tråden Hur avslöja ”scammer” på Facebook?