• Anonym (Sökandes)

    Hur får man igång ett givande samtal vid dejting

    Hej,

    Efter att ha varit singel nu så funderar jag på att börja dejta igen och registrerat mig på några olika sidor. Det som tar stopp för mig är oftast att det är svårt att få igång en organisk samtal som blir intressant.

    Ofta så får man inga svar eller så blir det väldigt styltat med fyrkantiga frågor som man bara svarar på och så går det så fram och tillbaka tills den ena eller den andra tröttnar.

    Så nu vänder jag mig främst till tjejerna här vad det är dels i ett första meddelande man gärna ser för att göra sig intressant och sedan hur man gärna vill att samtal ska vara för att vara givande. Jag vet att det är svårt att specificera men tänker då i lite större drag.

    Läste tex att det kan vara problematiskt att fråga för mycket då det kan ge en känsla av en arbetsintervju istället men samtidigt är man ju nyfiken på den andre personen som man pratar med.

    Så har ni några generella tips på hur man kan få igång och hålla igång en trevlig samtal när man precis ska börja lära känna varandra så är dessa välkomna. =)

  • Svar på tråden Hur får man igång ett givande samtal vid dejting
  • Anonym (Jenna)

    Det är väl som i verkliga livet, med vissa personer flyter samtalet på lätt redan från början, med andra släpper det aldrig!
    Dejtingvärlden är ju ganska krystad, och det ÄR ju egentligen lite av en anställningsintervju (som en ev. partner).

    Men försök hitta gemensamma nämnare som båda är intresserade av. De flesta tittar ju tex på film, så varför inte prata om vilka filmer man tycker om och varför (lagom personligt men enkelt).
    Haka på om hen berättar något om sig själv och ställ frågor kring det eller berätta vad du själv tycker om det hen har berättat. Undvik att hålla en monolog och var lyhörd för om hen inte är intresserad av det du pratar om. Tex. du kanske brinner för ditt jobb och gärna berättar om det, men är kanske inte jätteintressant för en ny bekantskap att lyssna på timme ut och timme in..

  • Anonym (penicillin)

    Humor. Skämta till lite ibland, gärna med lite lätt sexuell underton, flirta och var en gentleman så löser det sig.

  • Anonym (Jenna)
    Anonym (penicillin) skrev 2018-09-20 13:25:52 följande:

    Humor. Skämta till lite ibland, gärna med lite lätt sexuell underton, flirta och var en gentleman så löser det sig.


    Skämt med sexuell underton uppskattar inte alla på första dejten..
  • Anonym (A)

    Fråga inget. Det kan funka som ÖVNING. Prata/skriv med okända människor utan att fråga någonting och få konversationen att fortsätta ändå. Till slut kanske du lär dig och kan börja hitta en bra balans mellan överdrivet många frågor och inga alls. Att ha ett samtal som du skulle ha med dina brorsa eller bästa kompis, inte frågar du väl denne tusen frågor hela tiden? På så sätt får man lära känna folk naturligt istället för via en oändlig radda frågor. Vill du inte öva på dejtingsidor (för att inte bränna fler broar) så logga in på chattar på nätet och prova där (bara att googla efter, finns många internationella på engelska).

  • Anonym (Självklart)
    Anonym (A) skrev 2018-09-20 13:34:37 följande:

    Fråga inget. Det kan funka som ÖVNING. Prata/skriv med okända människor utan att fråga någonting och få konversationen att fortsätta ändå. Till slut kanske du lär dig och kan börja hitta en bra balans mellan överdrivet många frågor och inga alls. Att ha ett samtal som du skulle ha med dina brorsa eller bästa kompis, inte frågar du väl denne tusen frågor hela tiden? På så sätt får man lära känna folk naturligt istället för via en oändlig radda frågor. Vill du inte öva på dejtingsidor (för att inte bränna fler broar) så logga in på chattar på nätet och prova där (bara att googla efter, finns många internationella på engelska).


    Jag tänker tvärtom. Bättre att fråga för mycket än för lite. Trist med dom som bara pratar själva. Jag frågar min man och min syster och vänner massor. Vill veta allt om hur dom har det och vad dom tycker och tänker. Nyfiken. Och bryr mig om dom.
  • Anonym (Sökandes)

    Ja det är ju balansen som är bäst såklart, att ställa naturliga frågor men även låta samtalet ha sin naturliga gång utan att tvinga fram den met ytterligare frågor så att det blir väldigt styltigt och onaturligt.

    Sedan kan det även vara en viss osäkerhet att om man inte ställer några frågor så förväntas inga svar på samma sätt och så dör samtalet ut på sådant sätt istället.

    Inte helt lätt.

  • Anonym (A)
    Anonym (Självklart) skrev 2018-09-20 13:59:39 följande:

    Jag tänker tvärtom. Bättre att fråga för mycket än för lite. Trist med dom som bara pratar själva. Jag frågar min man och min syster och vänner massor. Vill veta allt om hur dom har det och vad dom tycker och tänker. Nyfiken. Och bryr mig om dom.


    Nej absolut inte. Det är just när man ställer fråga på fråga med en ny person som samtalet blir tråkigt, stelt och som en jobbintervju, vissa frågor kan man såklart ställa, men för att komma bort från vanan att fråga för mycket bör TS öva på att sluta fråga frågor helt och hållet tills han lär sig ha ett samtal utan dem och först då börja med några naturliga frågor i konversationen igen.
  • Anonym (Z)
    Anonym (penicillin) skrev 2018-09-20 13:25:52 följande:

    Humor. Skämta till lite ibland, gärna med lite lätt sexuell underton, flirta och var en gentleman så löser det sig.


    Sexuell underton? Då är det tack och hej för min del. Söker seriös relation.
  • Anonym (Camilla)

    För att det ska bli liv i konversationen behöver man berätta lite mer än bara exakt svaret på frågan man fått och att försöka ställa frågor som genererar långa svar. Man måste liksom ge varandra någonting att haka tag i så att det inte bara blir en pingpongmatch.

  • Anonym (Självklart)
    Anonym (A) skrev 2018-09-20 15:03:03 följande:

    Nej absolut inte. Det är just när man ställer fråga på fråga med en ny person som samtalet blir tråkigt, stelt och som en jobbintervju, vissa frågor kan man såklart ställa, men för att komma bort från vanan att fråga för mycket bör TS öva på att sluta fråga frågor helt och hållet tills han lär sig ha ett samtal utan dem och först då börja med några naturliga frågor i konversationen igen.


    Oj då är jag väldigt kass på att konversera. Nu tänker jag alltså på personer jag känner väl.

    Med nya personer kan ett sätt vara att bjuda på sig själv. Berätta om när man gjort bort sig eller gjort fel på ett roligt sätt.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (penicillin) skrev 2018-09-20 13:25:52 följande:
    Humor. Skämta till lite ibland, gärna med lite lätt sexuell underton, flirta och var en gentleman så löser det sig.
    Ja, humor är bra.
  • Anonym (Mona)
    Anonym (Z) skrev 2018-09-20 15:19:25 följande:

    Sexuell underton? Då är det tack och hej för min del. Söker seriös relation.


    Jag söker också en seriös relation OCH flörtar och anspelar på sex. Det ena utesluter inte det andra. Tvärtom!
  • Godisbuske

    De flesta tjejer älskar att prata om sig själva. Så låt dom prata 70-80 % . Ställ bara frågor. Se genuint intresserad ut. Och ha ett bra minne så du verkligen minns mycket. Tjejer har ett grymt minne. Hon kan testa dig längre fram, hur mycket du minns av tidigare samtal. För att se hur intresserad du är av henne egentligen. Ha bara ögon på henne, även om exempel servitrisen är det snyggaste du sett gå i ett par skor. Svara kort på frågor om dig och bolla tillbaka en ny. Låt henne prata mest. Tjejer älskar att fiska ur grejer, så va sparsam, det håller dem nyfikna. 

    Viktigt. Prata inte om gamla ex ,förhållanden, negativt. Det ger dig en dålig bild.

  • Anonym (penicillin)
    Anonym (Z) skrev 2018-09-20 15:19:25 följande:

    Sexuell underton? Då är det tack och hej för min del. Söker seriös relation.


    Ja och då letar man väl efter humor och ett skoj sexliv väl..
  • Anonym (Z)
    Anonym (penicillin) skrev 2018-09-21 01:06:13 följande:

    Ja och då letar man väl efter humor och ett skoj sexliv väl..


    Absolut. Humor är sex är jätteviktigt. Men sexuell underton på en första dejt eller före man ens träffats är inte riktigt min grej. Det tycker jag känns oseriöst.
  • Anonym (Intressant)

    Jag är tjej och undrar samma sak. En bra mening kan vara: du verkar vara intressant, vill veta mer om dig :)

    Jag har chattat/skrivit ihop med ca 10 killar hittils. Har bara dejtat 2.

    Men oj vad olika de är!! En som var skribent och skrev långa sms, väldigt intressant. En som ville träffas dagen efter. En som bara skrev god morgon och god natt :))))

    Det var en som sa rakt ut att han inte sökte samma sak och avslutade med att han inte ville slösa min tid. Ca 3-4 har bara slutat svara.

    Det jag tänker på nu, hur ofta ska man höras av? Vad är vanligt?

    T ex har jag en nu som avgudar mina bilder är super trevlig med skriver inte så ofta och har inte sagt nåt om att träffas.

  • Ingrediensen

    Hörde ett bra tips på radion. Att bara sitta mittemot varandra och konversera på ett givande sätt är en enorm utmaning för de flesta. Mycket bättre att göra något på första daten. Då lär man känna varandra samtidigt och har nåt att prata runt (och gör inget om det blir tyst emellanåt). Gå promenad, spela bowling, laga mat tillsammans.

  • Anonym (Sökandes)

    Jättebra tips alla har gett (för det mesta iaf), man har fått en liten bättre uppfattning av vad en lagom nivå är för att flytta samtalet mot att den blir mer dynamisk. =)

Svar på tråden Hur får man igång ett givande samtal vid dejting