• ElHomoEroticus

    Vit inkomst via tipptapp

    Hej. Är i skrivande stund sjukskriven ifrån mitt arbete, och har insett att jag inte är skapt för ett 9-5 jobb 5 dagar i veckan. Jag har en plan om att kicka igång ett eget företag i framtiden, säg inom ett par år, men känner mig inte redo för att dra igång nåt än.

    Är medveten om att försäkringskassan kan strypa mina utbetalningar vilken månad som helst (och just den biten gör mig faktiskt inget) och då skulle jag stå utan vit inkomst samt ett hus med lån på (dock inte spceiellt höga summor). Då jag inte känner att jag kan gå tillbaka till mitt jobb, eller ens söka nytt vanligt kneg. Min tanke är att använda tipptapp. Det är en app där folk lägger upp sitt trädgårds/byggavfall, kompost osv osv. Appen tar 10% av beloppet som "säljaren" sätter på sitt avfall.

    Min fråga är hur det blir rent skattemässigt? Har tipptapp tagit på sig den biten, eller ska jag ansvara själv för att lägga undan belopp motsvarande skatten vid varje betalning? Och hur stort i procent skulle detta belopp vara för att vara safe? Är det någon som har koll är jag ytterst tacksam.

Svar på tråden Vit inkomst via tipptapp