• Anonym (Mm)

    Orsaker utebliven mens?

    3 dagar sen vilket typ aldrig händer. Testat men negativt.

    Varit lite stressad senaste men inte sådär extremt. Bytt skola, läste ny miljö kan göra det. Men varför? Låter så konstigt.

    Ps. ammar fortfarande barnet över 1 år.

  • Svar på tråden Orsaker utebliven mens?
  • EpicNurse
    Fia 28 skrev 2018-09-20 15:17:30 följande:

    Stress eller utebliven ägglossning.


    Japp!

    Fast de enda orsakerna till utebliven mens är utebliven ägglossning eller graviditet.

    Stressen gör att ägglossningen uteblir.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Samma)

    Skönt med någon i samma sits! Min mens är också sen och jag börjar bli orolig varför. Har inte haft oskyddat sex och den brukar vanligtvis vara väldigt punktlig. Hade även jätteont i magen i förrgår, men ännu ingen mens. Konstigt!

  • Anonym (456)

    Ägglossningen styrs av hjärnan, vilket gör att många saker kan få den att utebli. Utebliven ägglossning = ingen mens.

  • Anonym (Mm)
    Anonym (Samma) skrev 2018-09-20 17:45:28 följande:

    Skönt med någon i samma sits! Min mens är också sen och jag börjar bli orolig varför. Har inte haft oskyddat sex och den brukar vanligtvis vara väldigt punktlig. Hade även jätteont i magen i förrgår, men ännu ingen mens. Konstigt!


    Hej!

    Jag har haft lite rosa flytningar bara senaste dagarna och jag brukar ha kraftigt flöde.

    Kände också hugg i äggstockarna nån dag innan jag skulle haft mensen och när jag luta mig fram fick jag ont i livmodern, lite krampaktigt som en boll men sen försvann känslan.

    Kontroll freaket i mig ogillar detta starkt! Men är iaf glad jag inte är gravid. Kunde inte varit ett mer opassande tillfälle att bli det.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (456) skrev 2018-09-20 20:14:38 följande:

    Ägglossningen styrs av hjärnan, vilket gör att många saker kan få den att utebli. Utebliven ägglossning = ingen mens.


    Tydligen kan man visst ha mens utan ägglossning. Är ju ofta kvinnor någon gång årligen inte får äl men ändå har mens. Eller kvinnor som inte ens får ägglossning alls men ändå har mens.
  • EpicNurse
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-20 20:50:22 följande:

    Tydligen kan man visst ha mens utan ägglossning. Är ju ofta kvinnor någon gång årligen inte får äl men ändå har mens. Eller kvinnor som inte ens får ägglossning alls men ändå har mens.


    Då är det inte mens. Bara en blödning.

    För att det ska kunna kallas mens så måste man haft ägglossning. Men det stämmer att man inte har ägglossning varje månad utan att det ibland hoppar över en cykel men att man får en blödning vid ungefär ett tid ändå.

    Får man ägglossning så får man mens eller blir gravid.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Mm)

    Mensen kom imorse med besked. 4 dagar sen. Skönt den är här(trodde aldrig jag skulle känna så).

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-21 10:33:40 följande:
    Mensen kom imorse med besked. 4 dagar sen. Skönt den är här(trodde aldrig jag skulle känna så).
    Vad skönt.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-21 10:33:40 följande:

    Mensen kom imorse med besked. 4 dagar sen. Skönt den är här(trodde aldrig jag skulle känna så).


    Min kom också idag så då kan vi andas ut! :D
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Samma) skrev 2018-09-21 13:16:50 följande:
    Min kom också idag så då kan vi andas ut! :D
    Toppenbra.
  • Natttis

    Varför man kan ha utebliven mens e för just det du beskriver även om inte du kanske känner dig super stressad kan din hjärna reagerat. Du kan va gravid du kan ha räknat fel på dagarna du ammar oxså och min mens va lite hoppig då ocså om du vart sjuk kan den ha försjutits också. Det hände mig förra månaden jag blev sjuk i influensa 1 vecka innan ägglosning. Och då hade kroppen min fult ös med och göra mig frisk så den försjöts lite. Men om mensen inte kommit om en vecka testa igen. Om du fortfarande inte fått någon mens och fortfarande har ett negativt test ring barnmorskan.

  • ojennifero

    Min mens var 2 år sen utan för mig någon uppenbar anledning, sen nu så kom den tillbaka för ett par veckor sedan igen haha... Något oregelbunden kan man säga

Svar på tråden Orsaker utebliven mens?