• Anonym (R)
    Äldre 20 Sep 15:12
    13263 visningar
    70 svar
    70
    13263

    Ny vän vill bo hos mig i två veckor- panik

    Hej!

    Jag har lärt känna en ny vän som vill bo hos mig i 2 veckor.... Jag känner sådär om det... Jag kommer att behöva låna ut min nyckel (litar inte på någon 100%), är rädd att hon vill äta gratis hos mig, att irritation uppstår osv. Känner samtidigt skuld som känner såhär.. Käns inte så öppenhjärtligt och generöst. Usch, ser inte fram emot det.

    Hur tänker ni kring detta? Hur skulle ni resonera i min sits? Tacksam för tankar!

  • Svar på tråden Ny vän vill bo hos mig i två veckor- panik
  • Äldre 20 Sep 15:16
    #1

    Nya vänner ska man vara försiktig med. Säg nej. "Jag är inte bekväm med att bo ihop med nån jag inte känner". För du känner ju inte din "vän". Riskera att bli av med denne om du säger nej. Vad är värt mest? Din trygghet eller din "vän" som nyss lärt känna dig och vill bo med dig. Väldigt gränslöst skulle jag vilja säga.

  • Anonym (.)
    Äldre 20 Sep 15:25
    #2

    Det är okej att ha gränser för sin generositet. Det har vi alla. De personer som skuldbelägger andra för att inte vara tillräckligt generösa är ofta sådana man ska passa sig för. Sådana som roffar åt sig både det ena och det andra genom att spela på folks känslor.

  • Anonym (Men nej.)
    Äldre 20 Sep 15:27
    #3

    En gränslös fråga och vilja av din "vän".

    Jag är en väldigt öppen och social människa men aldrig någonsin att jag låtit en ny bekantskap bo hos mig i två veckor.

    Säg att du inte är bekväm med upplägget och att det inte kommer att hända nu. Om du skulle mista denna "vän" så låt det bli så då.

  • Äldre 20 Sep 15:33
    #4

    Det beror helt på vem det är skulle jag säga. Vi lät en tysk utbytesstudent bo hos oss i 2-3 veckor tills hon hittade eget boende. Hon hade kommit in på vandrarhemmet/hotellet där min dåvarande flickvän jobbade och kollat efter rum men allt var fullt och blivit lite bestört/panikslagen över att det var svårt att hitta något och att allt verkade fullt, så min flickvän erbjöd henne att bo hos oss tills hon hittade nått. Vi kände henne inte alls innan men det var inga problem.

    Nu är jag väldigt öppen med privata saker så för mig var det inget problem, men alla är ju inte samma, så det är ju upp till dig hur du känner det. Men jag tycker inte det är en gränslös fråga, som nån sa. Jag själv skulle kunna fråga nått sånt men det är också för att jag själv inte skulle ha några som helst problem att låta nån bo hos mig. Man tänker lite att andra är som en själv och det är ju inte alltid sant. :)

  • Äldre 20 Sep 15:37
    #5

    Detta är ingen vän utan en person som försöker utnyttja dig. När hon frågar dig nästa gång säg bara att det inte går. Nu kommer hon kanske att fråga varför men vad hon än frågar så säg bara att det inte går. 

    Skulle hon dyka upp med sina grejer så kan du med gott samvete stänga dörren. Om hon försöker bryt sig in ska du skrika på hjälp.

    Om du redan har lovat så säg eller texta att det tyvärr inte går. Om hon då försöker få dig att ha dåligt samvete ("jag har ju räknat med dig" o.s.v.) så svara bara att det inte går. Du behöver inte motivera dig.

    Är det idag hon kommer? Säg att det inte går.

    Om det är svårt försök få hjälp av en vän. En riktig vän.

  • Äldre 20 Sep 15:44
    #6
    Konservativ skrev 2018-09-20 15:37:13 följande:
    Detta är ingen vän utan en person som försöker utnyttja dig. När hon frågar dig nästa gång säg bara att det inte går. Nu kommer hon kanske att fråga varför men vad hon än frågar så säg bara att det inte går. 

    Skulle hon dyka upp med sina grejer så kan du med gott samvete stänga dörren. Om hon försöker bryt sig in ska du skrika på hjälp.

    Om du redan har lovat så säg eller texta att det tyvärr inte går. Om hon då försöker få dig att ha dåligt samvete ("jag har ju räknat med dig" o.s.v.) så svara bara att det inte går. Du behöver inte motivera dig.

    Är det idag hon kommer? Säg att det inte går.

    Om det är svårt försök få hjälp av en vän. En riktig vän.
    Ja, jag håller med dig. En märklig "vän". Säg nej TS och se hur reaktionen blir. 
  • Äldre 20 Sep 15:54
    #7

    Det har under det sista året varit en person som skrivit ganska många trådar om vilket helvete hon haft med någon som skulle bo hos henne 2-3 veckor om som sen vägrat flytta då han inte hade någonstans att bo. Och som inte betalade vare sig hyra eller mat. Ta reda på var vännen ska bo efter de 2 veckorna och se till att ha skriftligt på att hen ska flytta ut sen.

  • Anzil
    Äldre 20 Sep 16:07
    #8

    Du får gärna uppdatera dig hur det går.

    Ni har alltså blivit nya kompisar och hon vill bo JUST hos dig. Varför inte hos en nära vän en annan kompis eller en släkting, varför just hos dig? Nej, det känns märkligt och uttryck precis som du känner. Inget fel alls med det!

    Du kan även bara helt enkelt säga att du inte vill och inte har möjlighet. Beklaga för dig och säga att du är ledsen för det, om du vill uttrycka på ett ödmjukt sätt.

    Jag vill jättegärna att du uppdaterar dig här i tråden om hur det går.

  • Anonym (mmmm)
    Äldre 20 Sep 16:10
    #9

    Jag hade inte gått med på det TS. Man ska känna personer lite mer tycker jag. Oavsett så säger ju din magkänsla att du inte vill det här, då måste du inte. 

  • Anonym (R) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 16:31
    #10

    Jag är långt ifrån perfekt och svarade ja till att hon bor hos mig. Jag såg först bara till det positiva- att få sällskap, få djupare vänskap m.m. Det är i november så jag har tid att backa. Vill inte förlora henne som vän så funderar på att dra en riktig lögn. Men vad? Att bara säga att det käns fel känns konstigt... Då lär jag inte se röken av henne efter att tackat ja.

    Får en känsla av att detta inte är en skum person. Hon är välutbildad, bor annars med sin pojkvän m.m. Men som jag skrev så litar jag inte på någon.. Hade hon frågat om en helg då jag var hemma så hade det gått... Men 2 veckor... Herregud. Tycker om henne massor men har fått känslan att hon är väldigt intensiv som vän..

Svar på tråden Ny vän vill bo hos mig i två veckor- panik