• Anonym (..)

    En fråga om ultraljud. Orolig!

    Det här kanske låter konstigt men jag undrar lite angående ultraljud. Har gjort flera ultraljud under graviditeten och inte på någon bild har jag sett bebisens ansiktsprofil. På samtliga ultraljud ser det ut som om min bebis saknar både näsa och mun. Är jätte orolig för att bebisen gör det på riktigt eller är det bara så att det kan va svårt att se bebisens ansiktsprofil på ultraljud ???!

  • Svar på tråden En fråga om ultraljud. Orolig!
  • EpicNurse

    Har ingenting med fostrets hälsa att göra. Det är bara fostret inte ligger vänd så man ser profilen.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • IceKitten

    Jag kallade min bebis alien pga hur han såg ut på UL. Min vän påstod att han såg ut som Michael Jackson ^^

    Det är normalt :p

  • Anonym (..)
    EpicNurse skrev 2018-09-20 15:48:48 följande:

    Har ingenting med fostrets hälsa att göra. Det är bara fostret inte ligger vänd så man ser profilen.


    Men den ligger ju normalt med magen uppåt och inte vänd. Bara ansiktsprofilen som inte syns..
  • Anonym (..)
    IceKitten skrev 2018-09-20 15:58:41 följande:

    Jag kallade min bebis alien pga hur han såg ut på UL. Min vän påstod att han såg ut som Michael Jackson ^^

    Det är normalt :p


    Vilken vecka va du i då? I början så är ju huvet oproportionerligt så det är stort i jämförelse med kroppen . Men har ju gjort sena ultraljud också och bebisen ser alltid ut att inte ha mun och näsa
  • EpicNurse
    Anonym (..) skrev 2018-09-20 15:59:45 följande:

    Men den ligger ju normalt med magen uppåt och inte vänd. Bara ansiktsprofilen som inte syns..


    Njae dom kan ligga på vilket håll som helst. Och titta på ett annat håll än rakt fram.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (..)
    EpicNurse skrev 2018-09-20 16:13:50 följande:

    Njae dom kan ligga på vilket håll som helst. Och titta på ett annat håll än rakt fram.


    Isåfall låg den ner som vanligt på ryggen och magen uppåt men kollade inåt. Då måste den vridit huvet men inte kroppen
  • Anonym (.)

    BM hade med största sannolikhet sagt någonting om din bebis saknade ansiktsdelar. 

  • IceKitten
    Anonym (..) skrev 2018-09-20 16:02:42 följande:

    Vilken vecka va du i då? I början så är ju huvet oproportionerligt så det är stort i jämförelse med kroppen . Men har ju gjort sena ultraljud också och bebisen ser alltid ut att inte ha mun och näsa


    Vecka 20 som senast. Tänk på att näsan/munnen inte består av ben utan brosk och mjuka vävnader. Det syns inte på samma sätt på ett UL.

    Din bebis har garanterat både näsa och mun, de hade informerat dig annars.
  • Anonym (L)
    IceKitten skrev 2018-09-21 07:46:56 följande:

    Vecka 20 som senast. Tänk på att näsan/munnen inte består av ben utan brosk och mjuka vävnader. Det syns inte på samma sätt på ett UL.

    Din bebis har garanterat både näsa och mun, de hade informerat dig annars.


    Ja det ingår i anatomigranskningen på rul.
Svar på tråden En fråga om ultraljud. Orolig!