• Anonym (Utesluten)

    Varför kallas jag inte till cellprov och mammogram?

    Sist jag var på mammogram var för tre år sen och cellprov minns jag inte ens men det är minst 6 år sen. Ska man inte bli kallad vartannat respektive var tredje år för det? Jag har inte flyttat så dom kan inte ha tappat bort mig i systemet.

  • Svar på tråden Varför kallas jag inte till cellprov och mammogram?
  • Anonym (A)

    Du ska bli kallad till både mammografi och cellprovstagning.

    Ring dit du hör till och be att få en tid. Säg att du inte blivit kallad på länge så ska det gå bra.

  • Anonym (B)

    Ring till de som gör undersökningarna och fråga istället. Har du halkat ur rullorna kan de ju lägga in dig igen.

  • Anonym (Utesluten)

    Men är det inte konstigt att jag inte har blivit kallad till någon av dom? Det är ju inte ens på samma vårdinrättning så det verkar så skumt att jag skulle ha ramlat ur bådas rullar. Visst är det varannat år för mammografi och var tredje för cellprov som gäller?

    Säkert en dum fråga men vart ringer jag för mammografi och vart ringer jag för cellprov? Jag är inte så smart. Tungan ute

  • McIris

    Mammo görs med två år emellan i Sthlm numera och cellprov var 3:dje. 5 år verkar vissa orter ha för cellprov.

    Cellprov är barnmorskemottagningen och mammografi på särskild enhet på sjukhuset. Du kan kolla på dina sidor(vårdkontakter) vilket du tillhör. Bor du i Sthlm?

  • Anonym (Utesluten)
    McIris skrev 2018-09-21 08:49:00 följande:
    Mammo görs med två år emellan i Sthlm numera och cellprov var 3:dje. 5 år verkar vissa orter ha för cellprov.

    Cellprov är barnmorskemottagningen och mammografi på särskild enhet på sjukhuset. Du kan kolla på dina sidor(vårdkontakter) vilket du tillhör. Bor du i Sthlm?
    Då har jag missat minst en mammografi och två cellprov. Får ringa på måndag. Tycker ändå det är jättekonstigt att jag har ramlat ur bådas rullar. Obestämd
  • linnéa001

    När jag var på cellprovtagning senast sa hon som gjorde det att det görs mindre ofta när kvinnan blir äldre. Så från att vara var tredje år ökar det till vart femte. Vet inte hur gammal du är men jag är 37 år och har aldrig varit på mammografi. Jag bor i Stockholm.

  • Anonym (J)
    linnéa001 skrev 2018-09-21 21:22:38 följande:

    När jag var på cellprovtagning senast sa hon som gjorde det att det görs mindre ofta när kvinnan blir äldre. Så från att vara var tredje år ökar det till vart femte. Vet inte hur gammal du är men jag är 37 år och har aldrig varit på mammografi. Jag bor i Stockholm.


    Mammografi startar från 40 år men cellprov brukar vara var 3:dje år. Konstigt att det skulle minska. Jag fick livmoderhalscancer för 2 år sen, var 41 då. Och det är tydligen inte ovanligt att det upptäcks då.
  • linnéa001
    Anonym (J) skrev 2018-09-21 22:04:25 följande:

    Mammografi startar från 40 år men cellprov brukar vara var 3:dje år. Konstigt att det skulle minska. Jag fick livmoderhalscancer för 2 år sen, var 41 då. Och det är tydligen inte ovanligt att det upptäcks då.


    Hon sa att det beror på att riskerna minskar. Färre byten av sexpartner i den åldern.
  • Anonym (Utesluten)

    Jag borde ligga på varannat år mammografi och var tredje för cellprov. Jag kom plötsligt ihåg var jag bodde när jag gjorde mitt sista cellprov så det är minst 7 år sen sist. Jag har alltså missat två stycken for sure. Mammografin borde ha gjorts för 1 1/2 år sen.

    Jag får ringa barnmorskan/mödravården på måndag och sjukhuset också.

    Tack hörni!

    Anonym J, jag hoppas att du blev botad och mår bra nu.

  • Anonym (J)
    Anonym (Utesluten) skrev 2018-09-22 15:19:19 följande:

    Jag borde ligga på varannat år mammografi och var tredje för cellprov. Jag kom plötsligt ihåg var jag bodde när jag gjorde mitt sista cellprov så det är minst 7 år sen sist. Jag har alltså missat två stycken for sure. Mammografin borde ha gjorts för 1 1/2 år sen.

    Jag får ringa barnmorskan/mödravården på måndag och sjukhuset också.

    Tack hörni!

    Anonym J, jag hoppas att du blev botad och mår bra nu.


    Ja, ring och kolla. Och tack, jag mår bra nu!
  • Anonym (Utesluten)
    Anonym (J) skrev 2018-09-22 15:33:39 följande:
    Ja, ring och kolla. Och tack, jag mår bra nu!
    Skönt att höra.
Svar på tråden Varför kallas jag inte till cellprov och mammogram?