• Anonym (Trött och ledsen)

    Vad är otrohet och hur hantera svartsjuka?

    Hej!


    Jag har ett förhållande med en underbar man. Vi har känt varandra i många år, och med åren kommit varandra allt närmare och blivit mer och mer som ett kärlekspar. För ca ett år sedan blev vi ett par offentligt och flyttat ihop. Vi är runt 40 båda två. Han är den mest omtänksamma, snälla, intelligenta, roliga och fina man jag någonsin haft ett förhållande med. Jag är så lycklig med honom! Och han verkar vara lycklig med mig! Vi har en härligt liv ihop, är båda akademiker och tjänar ganska bra, reser mycket och hittar på mycket kul tillsammans.

    MEN... sen drygt ett år tillbaka har han blivit kompis med en mycket yngre kvinna, som han dessutom är chef över. Jag upptäckte av en slump att de umgicks, och att det pågått ett tag. Jag har läst deras chat, och där är det uppenbart att hon är attraherad av honom. Framför allt verkar hon vara attraherad av hans makt och status, och hon tycker det är så coolt att hänga med honom så att andra kan se. Han verkar mycket smickrad av hennes uppmärksamhet, och de snackar en hel del sex och så. Inget om att de vill ha sex med varandra, men om erfarenheter och preferenser. 


    Hon verkar vara ganska bossig och ställa krav på honom, och hon verkar inte acceptera när han har sagt att han inte vet om de kan umgås för att det gör mig ledsen. Hon vill INTE bli dissad! Hon är en sån som tar för sig av män och gillar rollen som dominant, framgångsrik kvinna. Hon har flera gånger föreslagit att de ska åka bort och gå på fin restaurang, eller ses och dricka vin och snacka, eller ha fest ihop. Hittills har han aldrig nappat på det (så vitt jag vet...). Och jag är övertygad att de inte haft sex och att han inte kommer ha det med henne.


    Jag tänker på det här dagligen, och har mycket ångest över det. Så vad ska jag ta mig till?


    Min grundprincip är att varje människa är en fri individ, och självklart ska män i förhållanden kunna ha tjejkompisar och vice versa. Så jag vill kunna acceptera att de är vänner! Men det känns så fel. Det är ju inte så att de är gamla vänner sen hundra år tillbaka. Och jag är mycket tveksam till om hon ens hade sett honom om han hade varit en vanlig knegare på golvet, och inte en snubbe i kostym som reser över halva världen på viktiga möten. 


    Har jag rätt som hans partner att be honom att inte umgås med henne? Har jag rätt att berätta hur förtvivlat ledsen och rädd jag blir av deras relation? Har jag rätt att be honom att berätta för mig när han ska träffa henne?


    Eller ska jag bara bita ihop och vara den duktiga snälla sambon och hålla all ångest inom mig tills jag inte orkar mer...?


    Att lämna honom finns inte på världskartan! Jag har aldrig varit så sedd, respekterad och förstådd i ett förhållande, och jag har aldrig känt mig så trygg och lycklig, trots allt.


    Men detta äter upp mig inifrån, och jag vet inte vad jag ska ta mig till.


    Hoppas någon har några bra tankar kring detta!


    Framför allt kring var gränsen för otrohet går, och hur mycket jag har rätt att be eller begära av honom.

    //Ledsen och rädd


     

  • Svar på tråden Vad är otrohet och hur hantera svartsjuka?
  • Anonym (Lena)

    Jag tycker inte att det är otrohet. Han bedrar  dig inte, han verkar inte uppmuntra henne, de har aldrig träffats privat. 
    Däremot verkar hon vara väldigt på, verkar vara en typ som inte bryr sig om vem hon trampar på. Hon respekterar inte att han har en partner. Men å andra sidan vet vi inte vad de säger till varandra när de träffas, hur han har beskrivit sitt förhållande, om han nu gjort det.

    Men du har all rätt att ha dessa känslor, och även om han aldrig skulle bedra dig, så förstår jag att du ändå är orolig.

    Prata med honom, inte anklagande, men förklara hur du känner. Det kan vara så att han känner sig smickrad, det är bara naturligt, men när han förstår hur du känner och hur andra kanske kan uppfatta det, så sätter han ner foten mot henne.

  • Anonym (Trött och ledsen)

    Tack för ditt kloka svar, Lena!


    Du har rätt i att jag borde prata med honom och förklara hur jag känner! Jag  är urdålig på att berätta när någon gör mig illa.


    De har träffats lite privat. Gymmat ihop en hel del, och gått på restaurang bara de två vid nått tillfälle (när han sa till mig att han blev kvar längre än förväntat på en konferens).


    Jag har sagt till honom att han får göra vad han vill med henne, så länge han är öppen och ärlig mot mig. Därför gör det så fruktansvärt ont att han ändå döljer saker, trots att han vet att jag aldrig skulle anklaga honom/bli arg/lämna honom.


    Jag tror att han smyger och smusslar för att inte göra mig ledsen, men ingenting i detta gör mig så ledsen och rädd som just oärligheten och smygandet.

  • Anonym (Lena)
    Anonym (Trött och ledsen) skrev 2018-09-20 23:04:05 följande:

    Tack för ditt kloka svar, Lena!


    Du har rätt i att jag borde prata med honom och förklara hur jag känner! Jag  är urdålig på att berätta när någon gör mig illa.


    De har träffats lite privat. Gymmat ihop en hel del, och gått på restaurang bara de två vid nått tillfälle (när han sa till mig att han blev kvar längre än förväntat på en konferens).


    Jag har sagt till honom att han får göra vad han vill med henne, så länge han är öppen och ärlig mot mig. Därför gör det så fruktansvärt ont att han ändå döljer saker, trots att han vet att jag aldrig skulle anklaga honom/bli arg/lämna honom.


    Jag tror att han smyger och smusslar för att inte göra mig ledsen, men ingenting i detta gör mig så ledsen och rädd som just oärligheten och smygandet.


    Detta låter inte bra. Varför vill du stanna hos någon som inte respekterar dig? Är du verkligen villig att dela honom med någon annan?
  • Anonym (A)
    Anonym (Lena) skrev 2018-09-20 22:42:37 följande:
    Jag tycker inte att det är otrohet. Han bedrar  dig inte, han verkar inte uppmuntra henne, de har aldrig träffats privat. 
    Däremot verkar hon vara väldigt på, verkar vara en typ som inte bryr sig om vem hon trampar på. Hon respekterar inte att han har en partner. Men å andra sidan vet vi inte vad de säger till varandra när de träffas, hur han har beskrivit sitt förhållande, om han nu gjort det.

    Men du har all rätt att ha dessa känslor, och även om han aldrig skulle bedra dig, så förstår jag att du ändå är orolig.

    Prata med honom, inte anklagande, men förklara hur du känner. Det kan vara så att han känner sig smickrad, det är bara naturligt, men när han förstår hur du känner och hur andra kanske kan uppfatta det, så sätter han ner foten mot henne.
    Håller med
  • Anonym (suck)
    Anonym (Trött och ledsen) skrev 2018-09-20 23:04:05 följande:

    Tack för ditt kloka svar, Lena!


    Du har rätt i att jag borde prata med honom och förklara hur jag känner! Jag  är urdålig på att berätta när någon gör mig illa.


    De har träffats lite privat. Gymmat ihop en hel del, och gått på restaurang bara de två vid nått tillfälle (när han sa till mig att han blev kvar längre än förväntat på en konferens).


    Jag har sagt till honom att han får göra vad han vill med henne, så länge han är öppen och ärlig mot mig. Därför gör det så fruktansvärt ont att han ändå döljer saker, trots att han vet att jag aldrig skulle anklaga honom/bli arg/lämna honom.


    Jag tror att han smyger och smusslar för att inte göra mig ledsen, men ingenting i detta gör mig så ledsen och rädd som just oärligheten och smygandet.


    Men hallå, det här är ju raka motsatsen till det du skrev i början. Efter din trådstart hade jag svarat nåt i stil med Lena men detta är ju något helt annat. Han beter ju sig som en gris och ljuger. Och nej ljuger gör man inte för att skydda andra det gör man oftast för att skydda sig själv.

    Att tro att folk ska vara ärliga med sina "misstag" är naivt (been tehere, done that) i praktiken skydda alla sitt eget skinn först. För ska vi vara ärliga så är det mycket lättare att bara hålla tyst eller ljuga än att ha en konflikt med frun och riskera förhållandet.

    Att du känner dig arg och ledsen är helt korrekt för både han och kärringen beter sig som idioter, varför låter du dem göra det? Sluta dalta med idioter och sätt ner foten, säg åt din man att du är trött på både hans skitsnack och käringens stalking och att HAN får se till att få ett stopp på det och HAN får bevisa för dig att han valt dig före kärringen om han inte vill att du drar. 
Svar på tråden Vad är otrohet och hur hantera svartsjuka?