• Anonym (Nog)

    Använda ordet nog

    Min dejt använder ofta ordet nog, både i tal och skrift.

    "Ja vi kan nog ses"

    "Ja vi kan nog gå på bio"

    Osv...

    I min värld signalerar det att man är tveksam och kanske egentligen inte vill. Hur tolkar ni ordet "nog"?

  • Svar på tråden Använda ordet nog
  • Anonym (Kompis)

    Låter mer som att han tar dagen som den kommer och inte vill planera så hårt

  • OlgaElvira

    Jag tror att du inte ska lägga så stor vikt vid att han verkar överanvända ett visst uttryck. Många av oss har olika språkliga tics, ordet typ som är ett ord som överanvänds i hög utsträckning av rätt många.

    Om det inte är fler saker som han säger och gör som får honom att verka osäker på er relation t.ex. så kan du nog släppa det.

  • Shoegal81
    Anonym (Nog) skrev 2018-09-21 01:40:49 följande:

    Min dejt använder ofta ordet nog, både i tal och skrift.

    "Ja vi kan nog ses"

    "Ja vi kan nog gå på bio"

    Osv...

    I min värld signalerar det att man är tveksam och kanske egentligen inte vill. Hur tolkar ni ordet "nog"?


    Sånt kan störa mig jättemycket. Gjorde slut med en kille för att han alltid sa ?man? istället för ?jag?. Speciellt när det var något negativt, som för att skylla ifrån sig. ?Man har ju gått upp några kilo?, ?man har ju inte varit så duktig på att spara?. Sjukt iriiterande.

    Jag tolkar ?nog? likadant som du, kanske föröker han medvetet låta lite nonchalant och blasé för att inte verka för angelägen?
  • LittelG

    Är han finlandssvensk? Finlandssvenskar använder ordet mer som ett förstärkningsord. Så är det nog = så måste det vara, typ. Kanske även gäller norrlänningar...? Lite osäker.

  • Fia 28
    LittelG skrev 2018-09-21 06:01:12 följande:

    Är han finlandssvensk? Finlandssvenskar använder ordet mer som ett förstärkningsord. Så är det nog = så måste det vara, typ. Kanske även gäller norrlänningar...? Lite osäker.


    Ja precis. Här i Finland är inte "nog" något negativt menat. 
  • Anonym (Lisa)

    Jag lägger schema och jag hatar ordet nog. Kan du jobba på torsdag? Ja det kan jag nog. När vet du säkert? Jo men det går nog bra. !!! Fruktansvärt irriterande, i min värld betyder det antagligen.

  • LittelG

    Jag har bott här i Sverige i 18 år och inser att jag forfarande använder ordet NOG precis som jag gjort under hela min uppväxt i Finland. Undrar i mitt stilla sinne vilka missförstånd jag oavsiktligt har råkat ut för...?

  • Anonym (norrbottning)
    LittelG skrev 2018-09-21 06:01:12 följande:

    Är han finlandssvensk? Finlandssvenskar använder ordet mer som ett förstärkningsord. Så är det nog = så måste det vara, typ. Kanske även gäller norrlänningar...? Lite osäker.


    Här i Norrbotten är det nog så.

    Jag tror att det är för att nog har mer än en betydelse i svenskan och nog=kanske blev vanligt i södra delarna och nog som i till exempel "Jag har fått nog", det vill säga ett ord med viss kraft, blev vanligare i norr-norra Sverige och i delar av Finland. Det är min teori helt utan belägg.
  • Anonym (Nog)
    LittelG skrev 2018-09-21 06:01:12 följande:

    Är han finlandssvensk? Finlandssvenskar använder ordet mer som ett förstärkningsord. Så är det nog = så måste det vara, typ. Kanske även gäller norrlänningar...? Lite osäker.


    Nej han är uppvuxen i småland.
  • lövet2
    Anonym (norrbottning) skrev 2018-09-22 22:45:39 följande:
    Här i Norrbotten är det nog så.
    Jo, men det har du nog rätt i! Jag märker det inte när jag pratar, men när jag skriver kan jag se det ofta. Det kan kännas oartigt att inte använda det i många sammanhang:
    Om jag inte håller med en person, så säger jag kanske "Nej, jag tror nog du har fel där!". Det betyder inte att jag är osäker, utan att jag försöker vara artig.
    Eller "Jag tycker nog att du borde ...". Där är det också oartigt att utelämna ordet nog.
    19/9 kl 2135: Antal foruminlägg: 66666
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Kompis) skrev 2018-09-21 01:43:27 följande:
    Låter mer som att han tar dagen som den kommer och inte vill planera så hårt
    Tror jag med
Svar på tråden Använda ordet nog