• Zallie

    Han är polyamorös och inte jag

    Hej! 

    Nu är det så att jag skulle behöva lite synpunkter och hjälp i hur jag ska hantera detta. 

    Jag har under en längre tid varit tillsammans med denna killen. Han har allt som jag söker och vi är otroligt bra tillsammans. Helt enkelt den jag vill fortsätta leva mitt liv ihop med. Det finns bara ett "problem". Jag är monogam och han är polyamorös. Detta har lett till många många diskussioner och är otroligt krävande för oss. Älskar honom och vill verkligen försöka med allt för att detta ska hålla. Testa skadar ju inte, hellre testa än att det tar slut i ovisshet. 

    Finns det några som har ett förhållande som den ena är monogam i och den andra poly? Hur har ni löst det? Går det att lösa? Kan man som mono leva med en poly? 

    Alla vändningar och vridningar är uppskattade! 


    polyamorös
  • Svar på tråden Han är polyamorös och inte jag
  • Anonym (Hc)

    Vad menas exakt?

    Är det en muslim som vill ha dig plus flera andra fruar men du får bara ha honom?

  • Anonym (?)

    Kan inte du pröva att också vara polyamorös. Funkar inte det så är det väl bara att lämna. Att du är mono och han poly kommer nog inte funka i längden för när som helst kanske han föredrar någon av de andra framför dig. Så det finns risk att han lämnar dig.

  • Anonym (Tyra)

    Jag tror att det är omöjligt att acceptera det om man inte själv är det. Det kommer att leda till svartsjuka och bråk. Vill du utsätta dig för det. Ni har redan disskusioner om det. Jag är skeptisk..

  • Anonym (K)

    Det beror på. Alla är olika. Jag är inte poly men däremot hade jag gärna levt i ett öppet förhållande. Hade nog klarat att leva med en poly. Problemet är att känslor är inblandade.

  • Mongoliet

    Klart att det funkar. Han är ihop med dig & har känslor för dig (Han är poly) & du får nog se honom som en KK eftersom det blir svårt för dig som mono att ha relationskänslor då du vet att han älskar andra också. Kan ni ha en relation med olika tänk så kommer det att funka tills du träffar en annan du får ha för dig själv om det någonsin blir viktigt för dig.

  • Anonym (!!!)

    Jag blev varse, efter 1 1/2 år, att min dåvarande man, vart i ett förhållande under tiden vi var tillsammsns. Det vara i 3 år, som vi hade ett särboförhållsnde. Vi lärde känna varandra på arbetet och den andra kvinnan i hans liv, jobbar på samma ställe som oss. Allt blev extremt komplicerat, då jag kom på honom, med att han chattade (och gjorde säkert mer än så) med henne under mer än ett år tillbaka. Detta var i somras..

    Jag började verkligen fundera, hur jag inte hade märkt detta tidigare under våra tre år tillsammans, men han betedde sig märkligt flera gånger och hon visste om oss, som han sa att hon visste om.

    Jag misstänkte nånting, nån gång, att han och hon bara var kollegor, var det jag kom fram till.

    Det här är det värsta sveket jag råkat ut för...han kunde ju ha sagt detta redan i början!!!

    Jag hade inte heller tanke på att det kan vara just så, att han är nån som är polyamorös....nu vet jag med besked och jag gjorde slut med honom för en månad sen...

  • Pope Joan II
    Anonym (!!!) skrev 2018-09-21 10:26:27 följande:

    Jag blev varse, efter 1 1/2 år, att min dåvarande man, vart i ett förhållande under tiden vi var tillsammsns. Det vara i 3 år, som vi hade ett särboförhållsnde. Vi lärde känna varandra på arbetet och den andra kvinnan i hans liv, jobbar på samma ställe som oss. Allt blev extremt komplicerat, då jag kom på honom, med att han chattade (och gjorde säkert mer än så) med henne under mer än ett år tillbaka. Detta var i somras..

    Jag började verkligen fundera, hur jag inte hade märkt detta tidigare under våra tre år tillsammans, men han betedde sig märkligt flera gånger och hon visste om oss, som han sa att hon visste om.

    Jag misstänkte nånting, nån gång, att han och hon bara var kollegor, var det jag kom fram till.

    Det här är det värsta sveket jag råkat ut för...han kunde ju ha sagt detta redan i början!!!

    Jag hade inte heller tanke på att det kan vara just så, att han är nån som är polyamorös....nu vet jag med besked och jag gjorde slut med honom för en månad sen...


    Inte för att jag är någon expert på livsstilarna utanför heteronormen men jag är tämligen säker på att ditt ex var otrogen och inte polyamorös.
  • Anonym (Tyra)
    Pope Joan II skrev 2018-09-21 11:03:28 följande:

    Inte för att jag är någon expert på livsstilarna utanför heteronormen men jag är tämligen säker på att ditt ex var otrogen och inte polyamorös.


    Det tror jag också, hade det varit så, då hade han nog tagit upp det i början för att se hennes reaktion på det och för att bli varse om ifall det är något som kommer att infinna sig i deras förhållande.
  • Anonym (poly don't want crakers)
    Anonym (!!!) skrev 2018-09-21 10:26:27 följande:

    Jag blev varse, efter 1 1/2 år, att min dåvarande man, vart i ett förhållande under tiden vi var tillsammsns. Det vara i 3 år, som vi hade ett särboförhållsnde. Vi lärde känna varandra på arbetet och den andra kvinnan i hans liv, jobbar på samma ställe som oss. Allt blev extremt komplicerat, då jag kom på honom, med att han chattade (och gjorde säkert mer än så) med henne under mer än ett år tillbaka. Detta var i somras..

    Jag började verkligen fundera, hur jag inte hade märkt detta tidigare under våra tre år tillsammans, men han betedde sig märkligt flera gånger och hon visste om oss, som han sa att hon visste om.

    Jag misstänkte nånting, nån gång, att han och hon bara var kollegor, var det jag kom fram till.

    Det här är det värsta sveket jag råkat ut för...han kunde ju ha sagt detta redan i början!!!

    Jag hade inte heller tanke på att det kan vara just så, att han är nån som är polyamorös....nu vet jag med besked och jag gjorde slut med honom för en månad sen...


    Pope Joan II skrev 2018-09-21 11:03:28 följande:
    Inte för att jag är någon expert på livsstilarna utanför heteronormen men jag är tämligen säker på att ditt ex var otrogen och inte polyamorös.


    Precis, det är INTE att vara poly att vara otrogen. Är man poly så gör man klart det INNAN man träffar någon. Eller om man är i ett mono förhållande när man inser det så gör man klart för sin partner vart man står innan man tar nästa steg.


    Det som Anonym(!!!) råkat ut för är inte en person som är poly utan en person som är otrogen. 


     


    Zallie skrev 2018-09-21 02:12:01 följande:

    Hej! 

    Nu är det så att jag skulle behöva lite synpunkter och hjälp i hur jag ska hantera detta. 

    Jag har under en längre tid varit tillsammans med denna killen. Han har allt som jag söker och vi är otroligt bra tillsammans. Helt enkelt den jag vill fortsätta leva mitt liv ihop med. Det finns bara ett "problem". Jag är monogam och han är polyamorös. Detta har lett till många många diskussioner och är otroligt krävande för oss. Älskar honom och vill verkligen försöka med allt för att detta ska hålla. Testa skadar ju inte, hellre testa än att det tar slut i ovisshet. 

    Finns det några som har ett förhållande som den ena är monogam i och den andra poly? Hur har ni löst det? Går det att lösa? Kan man som mono leva med en poly? 

    Alla vändningar och vridningar är uppskattade! 


    TS du behöver tänka efter om du verkligen kommer klara av det. Problemet är ju att han aldrig kommer vara 100% din, du kanske behöver prata en kväll, men just den kvällen har han en annan partner.

    En poly kan älska sina partner på precis samma sätt som en mono, men de behöver flera typer av känslor kan man väl säga.  

    Jag har själv dejtat flera polykillar. För min del har det alltid fallit på att jag inte känner att jag blir prioriterad på det sättet jag vill vara, jag vill ha en partner som är min. Det är redan så många saker man måste planera in i sitt liv, slåss om tiden med andra partners är inte för mig. Några av killarna jag träffat har velat ha mig som primärpartner, de har varit kära, men de kunde inte klara av tanken med bara en partner för resten av livet. 


    Att vara tillsammans med en poly är inte för alla, framförallt om man inte är poly själv. Du skriver att testa skadar ju inte... Men det är inte säkert. Både du och polykillen sätter era hjärtan på spel. Ett brustet hjärta för ett förhållande som inte funkar gör ont både på monogama och polygama... och ju längre förhållande varit desto ondare gör det. Så tänk efter riktigt noga innan du ger dig på det. 


    Jag lärde mig den hårda vägen att inte försöka ens... Det tog några försök att komma till den insikten dock (Jag rör mig i kretsar är poly är väldigt vanligt därav så blev det naturlig att jag träffade mest polymän så inget jag aktivt sökte mig till men nu är det något jag aktivt undviker...)


     

  • Stocknic

    Jag sitter i samma sits som du gjorde/ gör. Har ni löst det på något sätt? 
    Jag känner att jag tänker lägga den tiden min partner inte är hemma på mig själv och vad får mig och må bra. 
    Så får jag njuta när hon är hemma och det är vi.
    Vi är gifta och jag ser vårat förhållande som alfa tarmet och resten är beta/Gama. Det är vi som håller ihop och bestämmer vad som ska vara och inte.

  • Anonym (Nej)

    Har också försökt men det funkade inte alls. Jag är monogam, han polygam och vi hade det oerhört kul och bra tillsammans periodvis, men svartsjukan åt upp mig. Det var hemskt de kvällar jag visste att han träffade henne/dem och att tänka på att "nu ligger de med varandra" och här sitter jag. Vi testade både att han inte sa något och att han berättade när de skulle ses, men inget funkade för jag fattade ju alltid när det var på gång och mådde dåligt.

    Han menade på att kärleken räckte till alla och att han inte hade kunnat ge mig mer än han redan gjorde även om vi hade varit exklusiva, men jag kan helt enkelt inte förstå hur man fungerar som polyamorös. Vi grälade jättemycket om det här och försökte hitta lösningar som fungerade, men till sist gjorde vi slut. Så för min del säger jag aldrig mer en polyamorös man.

    Jag respekterar att han vill leva så, men är det något jag har lärt mig så är det att jag är monogam ut i fingerspetsarna. Min slutsats är nog att lika barn leker bäst när det kommer till det här.

Svar på tråden Han är polyamorös och inte jag