• Anonym (Fel)

    Han tjänar 50.000 i månaden, två år efter examen!

    Måste bara skriva mig... Min lillasysters pojkvän som är 27 har lite mer än två år efter examen (han blev klar på universitetet sommaren 2016) fått ett jobb med en fast månadslön på 50.000 kronor plus bonusmöjligheter.

    Det är inget säljjobb eller så där det handlar om provision utan ett jobb i finanssektorn.

    Jag och min man har jobbat heltid i över 10 år (jag har pluggat tre år på universitetet, han har jobbat sedan han var 18) och ingen av oss tjänar ens 30.000 i månaden. Inte ens de med samma utbildning som jobbat 30 år där jag jobbar har 50.000 i månaden.

    Är det verkligen rimligt att vissa ska tjäna så mycket med så lite arbetslivserfarenhet medan andra som socionomer, fsk-lärare och sjuksköterskor som också pluggat bara kan drömma om de pengarna?

  • Svar på tråden Han tjänar 50.000 i månaden, två år efter examen!
  • Stampidus

    Finanssektorn är en sjuk och korrupt jobbmarknad. Jag har sett samma sak.

  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Fel) skrev 2018-09-21 02:52:13 följande:

    Måste bara skriva mig... Min lillasysters pojkvän som är 27 har lite mer än två år efter examen (han blev klar på universitetet sommaren 2016) fått ett jobb med en fast månadslön på 50.000 kronor plus bonusmöjligheter.

    Det är inget säljjobb eller så där det handlar om provision utan ett jobb i finanssektorn.

    Jag och min man har jobbat heltid i över 10 år (jag har pluggat tre år på universitetet, han har jobbat sedan han var 18) och ingen av oss tjänar ens 30.000 i månaden. Inte ens de med samma utbildning som jobbat 30 år där jag jobbar har 50.000 i månaden.

    Är det verkligen rimligt att vissa ska tjäna så mycket med så lite arbetslivserfarenhet medan andra som socionomer, fsk-lärare och sjuksköterskor som också pluggat bara kan drömma om de pengarna?


    Klart olika jobb ger olika lön, vad är det som är konstigt med det?
  • Anonym (Jaha)

    Ja men det är väl självklart att vissa jobb ger högre lön än andra. Det är ju så världen funkar. Yrkena du pratar om får sin lön betalade av skattebetalarna. Det är rätt rimligt att lönen ligger lägre där än för yrken där privata företag betalar. Vill du ha högre lön så byter du jobb. Är hög lön viktig för en får man se till att välja rätt utbildning och/eller yrke, det är inte svårare än så. Att välja ett låglöneyrke och sen börja gnälla om att lönen är låg och bli avundsjuk och missunnsam mot andra är väldigt konstigt.

  • Anonym (inte allt.)

    Jag har ett riktigt låglönejobb, men jag gnäller inte. Jag klarar mig utmärkt för den summan. Jag rättar munn efter matsäck, och får alla behov täckta. Pengar är inte allt. Visst, kunde vara Nice med en villa med stor innepool, men jag går på badhuset i stället.

  • Anonym (Min man)

    Min man (tio år äldre än han du skriver om) tjänar mer än det dubbla vad han gör, men jag håller med.. Jag förstår rent krasst VARFÖR det är som det är, men det betyder inte att jag tycker det är rätt.

  • villbusa
    Anonym (Fel) skrev 2018-09-21 02:52:13 följande:

    Måste bara skriva mig... Min lillasysters pojkvän som är 27 har lite mer än två år efter examen (han blev klar på universitetet sommaren 2016) fått ett jobb med en fast månadslön på 50.000 kronor plus bonusmöjligheter.

    Det är inget säljjobb eller så där det handlar om provision utan ett jobb i finanssektorn.

    Jag och min man har jobbat heltid i över 10 år (jag har pluggat tre år på universitetet, han har jobbat sedan han var 18) och ingen av oss tjänar ens 30.000 i månaden. Inte ens de med samma utbildning som jobbat 30 år där jag jobbar har 50.000 i månaden.

    Är det verkligen rimligt att vissa ska tjäna så mycket med så lite arbetslivserfarenhet medan andra som socionomer, fsk-lärare och sjuksköterskor som också pluggat bara kan drömma om de pengarna?


    Arbetsgivaren är ju fri att höja lönen så mycket den anser den anställde är värd för verksamheten. Tänker du att vi ska lagstifta om lönenivåer så att alla får lika dåligt som socionomer o fsk-lärare?

    Det rimliga vore väl att höginkomsttagare miljonärer o miljardärer betalade mer i skatt så att det blir utrymme för högre löner för de som arbetar i skattefinansierad verksamhet som de exempel du nämner...
  • Anonym (Jaha)
    villbusa skrev 2018-09-21 07:11:15 följande:

    Arbetsgivaren är ju fri att höja lönen så mycket den anser den anställde är värd för verksamheten. Tänker du att vi ska lagstifta om lönenivåer så att alla får lika dåligt som socionomer o fsk-lärare?

    Det rimliga vore väl att höginkomsttagare miljonärer o miljardärer betalade mer i skatt så att det blir utrymme för högre löner för de som arbetar i skattefinansierad verksamhet som de exempel du nämner...


    Nej, det rimliga vore att folk som tycker det är viktigt att få en hög lön ser till att välja högavlönade yrken. Inte att man ska straffbeskattas för att man lyckats bli rik.
  • Anonym (Min man)
    villbusa skrev 2018-09-21 07:11:15 följande:

    Arbetsgivaren är ju fri att höja lönen så mycket den anser den anställde är värd för verksamheten. Tänker du att vi ska lagstifta om lönenivåer så att alla får lika dåligt som socionomer o fsk-lärare?

    Det rimliga vore väl att höginkomsttagare miljonärer o miljardärer betalade mer i skatt så att det blir utrymme för högre löner för de som arbetar i skattefinansierad verksamhet som de exempel du nämner...


    Du vet att nästan hälften försvinner i skatt redan som det är?
  • villbusa
    Anonym (Jaha) skrev 2018-09-21 07:13:38 följande:

    Nej, det rimliga vore att folk som tycker det är viktigt att få en hög lön ser till att välja högavlönade yrken. Inte att man ska straffbeskattas för att man lyckats bli rik.


    Att efter förmåga bidra till vårt samhälle med välfärd säkerhet etc är inte att straffbeskattas. Idag är det betydligt lägre skatt på inkomster från t.ex. utdelning på aktier än på arbete... är det rimligt att arbete straffbeskattas på det sättet?
Svar på tråden Han tjänar 50.000 i månaden, två år efter examen!