• Anonym (Audi)

    Är körlektioner en bra present?

    Vad tycker ni? Jag funderar på att ge ett startpaket på trafikskola till min blivande 16-åring i antingen födelsedagspresent eller julklapp. Jag är lite velig dock och funderar på om jag borde ge detta ändå och inte till jul eller födelsedag? 

    Vi har varit på handledarkurs och tanken är att vi ska övningsköra privat en hel del men jag tänker att lägga grunden på trafikskola är aldrig fel.

  • Svar på tråden Är körlektioner en bra present?
  • Limeblad

    Det tycker jag. Det är dyrt att ta körkort, särskilt lektionerna. Även om man övningskör mycket hemma så måste man nästan gå på körskola också. Så att få några lektioner betalda borde uppskattas.

  • Anonym (Ingen manadspeng)

    Det beror val pa vad som ar brukligt i er familj.

    Nar jag tog korkort pa 80-talet sa betalade mina foraldrar, utan att det var en regelratt present. Jag har aldrig haft varken veckopeng eller manadspeng, utan fick det jag behovde. Har alltid automatiskt hjalpt till mycket hemma och hade inga dyra fritidsaktiviteter (bad heller aldrig om slosaktiga saker som tidningen OK eller Frida, som andra standigt kopte, eller andra s.k. onodiga saker). Kanske darfor det var naturligt i var familj att de stod for korkortet. Det var faktiskt inget som diskuterades ens.

  • Anonym (Audi)
    Limeblad skrev 2018-09-21 07:35:53 följande:

    Det tycker jag. Det är dyrt att ta körkort, särskilt lektionerna. Även om man övningskör mycket hemma så måste man nästan gå på körskola också. Så att få några lektioner betalda borde uppskattas.


    Ja, det är hiskeligt dyrt faktiskt. Jag har själv aldrig gått på körskola utan bara kört privat. Tänker därför att det är bra för tonåringen att får några grundlektioner. De är säkert mer strukturerade och pedagogiska än jag...
  • Anonym (Maria)

    Tycker absolut att det är en bra present, men undrar om det skulle vara bättre närmare 18-årsdagen? Förstår hur du menar att det är bra med en vettig grund, men det är ju ändå två år tills personen får börja köra upp? Är det inte bättre att lägga all tid på körskola i ett svep? Förstår du vad jag menar?

  • Limeblad
    Anonym (Audi) skrev 2018-09-21 11:11:29 följande:

    Ja, det är hiskeligt dyrt faktiskt. Jag har själv aldrig gått på körskola utan bara kört privat. Tänker därför att det är bra för tonåringen att får några grundlektioner. De är säkert mer strukturerade och pedagogiska än jag...


    Är det inte bättre att ta lektionerna löpande? Så tränar ni hemma mellan lektionerna? Ofta får man lära sig bra saker för vad som krävs för en uppkörning. Så gjorde jag, men jag var (är) rätt dålig. Tror jag behövde närmare 30 lektioner haha
Svar på tråden Är körlektioner en bra present?