• Anonym (Bother slaugh)

    Rondellkörning

    Lite nyfiken på hur folk här resonerar kring rondellkörning.

    Vet inte om det är åldern eller att jag blivit mer uppmärksam men tycker ofta jag får bromsa för idioter som kör för snabbt in mot rondellen trots att jag redan befinner mig där.

    Jsg vet inte om du har för avsikt att stanna eller om du tänker försöka smita in framför snoken. Har jag passagerare är det inte jag som råkar värst ut när din motorhuv plöjer in i min höger dörr.

    Hur är det om man svänger vänster? Jag håller mig i innerfilen och en bil kommer från höger och åker in i rondellen och lägger sig i ytrerfilen så jag blir instängd eftersom jag inte kan byta fil utan att preja den nytillkomna bilen.

    Känns som detta sätts i system för att inte behöva vänta och ta hänsyn till andra trafikanter. Det första exemplet är rena vansinne men har sett hur olyckor sker i rondeller med "större" vägar med högre hastighet genom samhällen där mindre vägar ansluter.

    De på stor vägarna anser sig ha nån förkörsrätt och saktar inte gärna ner. Kommer jag från samhället och kör in i rondellen är risken stor att det kommer en bil i hög fart och mejar ner mig.

Svar på tråden Rondellkörning