• Anonym (Musik allmänt)

    Ni som ligger bak i arslet, vad förväntar ni er?

    Ni superstressade människor söm lägger sig 1 meter bakom framförvarande bil, vad exakt förväntar ni er av bilen? Att hen ska gasa på eller köra åt sidan på obefintlig vägren eller gå upp i rök?

    Många gånger ligger folk sådär i flera mil utan att köra om. Varför?

    Jag tycker det är extra roligt på mitträckesvägar när man är på väg att bli omkörd och så gasar man själv på lite mer och ser hur den omkörande bilen gör allt för att komma förbi och så gasar man på som fan och bilen bredvid försöker ännu mer. Sen tar vägen slutar och man åker ifrån bilen med ett stort leende :)

  • Svar på tråden Ni som ligger bak i arslet, vad förväntar ni er?
  • B3b1s

    Förväntar mig att den framför kanske borde köra lite snabbare än 35-40 på en 50 väg, inte heller ligga på 60 på en 70 väg, det stör. Och irriterande som fan när sega ligger och trycker på en omkörningsfil länge, De kan hålla sig på högerfilen, helst hela tiden å INTE köra om när man ändå inte tänkt gasa förbi den man ska köra om.

    Skapar bara onödiga köer.

  • Anonym (Q)

    Först och främst: Det är sjukt drygt och skitsövligt att accelerera när man håller på att bli omkörd. Sluta med det.

    Med det sagt, jag kan erkänna att jag ibland är den som lägger mig tätt bakom en annan bil, när denna ligger i ytter/mittenfil och mähäar. Vill du köra långsamt, fine. Men gör det där du hör hemma, i innerfil.
    Känner mig inte riktigt igen det du beskriver. Att man skulle ligga tätt inpå och stressa i innerfil med en tom ytterfil, det är ju bara korkat.

  • Anonym (förare)

    Ts eget trafikbeteende är ju precis lika dumt och farligt som de hen retar sig på.

  • caveat emptor

    OM jag ligger tätt bakom framförvarande bil innebär det att den bilen kör i lägre hastighet än vad som är nödvändigt. Folk som söndagskör i 70 på en 90-väg under optimala förhållanden (och dessutom bromsar ner till 50 vid fartkameror) förtjänar inget annat än att få en bil eller 100 i arslet.

    Kör folk i rätt hastighet håller jag rätt avstånd.

  • sextiotalist

    Själv funderade jag på vad idioten som saxade mellan bilarna för att komma snabbare fram och hamnade bakom (som låg i en omkörning) och nosade en i häcken.
    Bör väl tillägga att det var rusningstrafik på E6 mellan Malmö och Helsingborg, så det var inte "fritt fram" i någon av filerna och vi var flera bilar som körde om en långtradarkarivan.
    Jag låg lugnt i mina 115 och där fick han nosa tills jag kört förbi lastbilarna.

  • sextiotalist
    caveat emptor skrev 2018-09-21 12:25:00 följande:

    OM jag ligger tätt bakom framförvarande bil innebär det att den bilen kör i lägre hastighet än vad som är nödvändigt. Folk som söndagskör i 70 på en 90-väg under optimala förhållanden (och dessutom bromsar ner till 50 vid fartkameror) förtjänar inget annat än att få en bil eller 100 i arslet.

    Kör folk i rätt hastighet håller jag rätt avstånd.


    Nej, ingen förtjänar att få en bil nosande i baken. Jag håller även avstånd till dessa (men letar självklart efter ett bra tillfälle att köra om).
    Jag har inga problem med söndagskörningar, det är ytterst sällan jag har så bråttom
  • sextiotalist
    Anonym (Musik allmänt) skrev 2018-09-21 11:55:55 följande:

    Ni superstressade människor söm lägger sig 1 meter bakom framförvarande bil, vad exakt förväntar ni er av bilen? Att hen ska gasa på eller köra åt sidan på obefintlig vägren eller gå upp i rök?

    Många gånger ligger folk sådär i flera mil utan att köra om. Varför?

    Jag tycker det är extra roligt på mitträckesvägar när man är på väg att bli omkörd och så gasar man själv på lite mer och ser hur den omkörande bilen gör allt för att komma förbi och så gasar man på som fan och bilen bredvid försöker ännu mer. Sen tar vägen slutar och man åker ifrån bilen med ett stort leende :)


    Likväl att det är dumt att hetsa någon genom att ligga nära bakom (vilket man kan få böter för) så är ditt beteende lika mycket olagligt och det kan du få böter för.

    Man får inte förhindra omkörningar
  • Anonym (M45)

    Inledningen var ju bra, sen blir man bara irriterad på det TS skriver...

    Jag kan ibland ligga "för" nära (dock inte 1meter). Varför? Jo för jag stör mig enormt på människor som ligger mellan 5-15km under gällande hastighetsgräns. Precis samma människor som dessutom kör oerhört ojämnt och pendlar i hastighet, uppvisar ett osäkert beteende i trafiken,  ställer sig på bromsen 50-100m innan trafikskylten som talar om att hastigheten går från 70km/h till 50km/h.

    Samma människor som segar sig upp i fart vid påfarter till motortrafikleder trots att man har passerat hastighetsskylten som säger att rådande hastighet är 100k/h.

    Säkerligen samma människor som ligger i "70" på 2-1-vägar när det är enkelfiligt, men som höjer hastigheten till 85-90 när det blir dubbelfiligt, samma människor som helt plötsligt bestämmer sig för att sega sig förbi den där polska lastbilen utan att ha koll bakåt att han/hon precis skapat jordens kö bakom sig.

    Det är därför jag ibland ligger "bak i arslet" för jag vill helt enkelt kör om just den typen av idioter i trafiken - som har noll känsla för trafikrytm eller gällande hastighetsbegränsning. Trafikanter som har noll koll vad gäller gas, broms, avståndsbedömning, koll i back- och sidospeglar. Helt enkelt personer som åker bil och inte kör bil!

  • caveat emptor
    sextiotalist skrev 2018-09-21 12:33:09 följande:

    Nej, ingen förtjänar att få en bil nosande i baken. Jag håller även avstånd till dessa (men letar självklart efter ett bra tillfälle att köra om).

    Jag har inga problem med söndagskörningar, det är ytterst sällan jag har så bråttom


    Och jag anser det vara en trafikfara som bäddar för olyckor. Det säger sig självt att ju fler bilar som sitter fast bakom någon som söndagskör, desto större risk för att någon blir påkörd bakifrån.

    Skönt för dig att du nästintill aldrig har bråttom. Det har inte jag heller speciellt ofta men jag ser helst att folk håller trafikreglerna och därmed kör i rätt hastighet.
  • Pikacha

    Håller man hastigheten så ligger jag inte och nosar någon i baken, men jag har väldigt svårt för de här väldigt osäkra förarna som ligger 10-20 km under maxhastigheten.

    Ja, de har rätt att göra det, men då följer man inte trafikflödet, oftast, och är därmed ett irritationsmoment som orsakar stress och omkörningar.

    Är man så osäker i trafiken ska man kanske inte ge sig ut i den?

    Sen ska man självklart hålla det avståndet så att man ändå är trafiksäker, själv har jag aldrig kört in i någon pga kort avstånd, men däremot själv blivit påkörd bakrifrån två gånger....

Svar på tråden Ni som ligger bak i arslet, vad förväntar ni er?