• Hondendärbruttan

    Hypotyreos - men rädsla för bakomliggande sjukdom

    Hej! Halvlångt inlägg men jag börjar bli desperat.

    Jag har de senaste månaderna drabbats av panikattacker och en konstig känsla i kroppen av att något inte stått rätt till. Jag har även problem vid insomning att det liksom känns som att kroppen stänger av och slutar fungera, och ?vaknar? med ett ryck av att jag inte kan andas. Trodde såklart först och främst att det berodde på stress, men efter undersökning fick jag veta att jag har hypotyreos. Jag äter nu levaxin (lägsta dosen) och har gjort det en månad, och märker ännu inga förändringar, vilket jag förstår kan ta tid.

    Nu till mitt problem. Jag har likt panikattackerna i flera månader haft en mer eller mindre konstant huvudvärk, på höger sida av huvudet. Jag misstänkte att detta kom från spänningar i nacke och axel och har också gått till massör samt naprapat för att försöka ställa detta till rätta. Men nu börjar jag vara väldigt less. Jag har även noterat nu på senaste att mitt högra öga är torrt, och när jag vaknar på morgonen är det näst intill ihopklistrat.

    Jag går ständigt runt och tror att hypotyreosen grundar sig i något annat. Hypokondriskt, jag vet, men det här känns verkligen inte bra. Jag är SÅ rädd för att detta ska vara en hjärntumör. Jag var precis i kontakt med min husläkarmottagning och de trodde INTE att huvudvärken är ett symptom av min hypotyreos. Jag har en tid bokad om 1,5 vecka men jag kan inte slappna av och sluta tänka på detta. Snälla säg att någon känner igen dessa symptom och berätta gärna för mig vad ni fått höra från era läkare.

  • Svar på tråden Hypotyreos - men rädsla för bakomliggande sjukdom
  • Anonym (..)

    Jag har också hypotyreos.

    Även extrem huvudvärk dagligen, brukar även få ?ilningar? på vänster sida av huvudet som varar i någon sekund.. sjukt jobbigt :/.

    Trodde att det kom från nacken eller liknande.

    Men jag tänkte att jag kontaktar vården ändå för det också (är extrem hypokondriker)

    Det visade sig att jag hade ett hypofysadenom (godartad tumör i hypofysen) och att det var det som ställde till det för mig.

    Läkaren på endokrin i Umeå sa att det är vanligt att ha den här typen av adenom när man har hypotyreos. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men han sa det iallafall.

    Är du kille eller tjej?

  • Hondendärbruttan

    Jag är tjej!

    Fan...det var exakt det jag var rädd för. De där ilningarna känner jag av de dagar huvudvärken inte är molande. Jag ÄR dock väldigt stel i nacke/axel men jag undrar om det beror på huvudvärken, att jag lixom går och spänner mig pga den...

    Hur har det gått för dig? Gör man något åt det eller innebär godartad att man låter det vara? Och hur fick du vårdcentralen att ta dina besvär på allvar och inte skylla det på spänningar?

  • Anonym (..)
    Hondendärbruttan skrev 2018-09-22 01:44:06 följande:

    Jag är tjej!

    Fan...det var exakt det jag var rädd för. De där ilningarna känner jag av de dagar huvudvärken inte är molande. Jag ÄR dock väldigt stel i nacke/axel men jag undrar om det beror på huvudvärken, att jag lixom går och spänner mig pga den...

    Hur har det gått för dig? Gör man något åt det eller innebär godartad att man låter det vara? Och hur fick du vårdcentralen att ta dina besvär på allvar och inte skylla det på spänningar?


    det behöver ju absolut inte vara så för dig. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrämde upp dig.

    Jag är också tjej, och förutom huvudvärken så hade jag fått oregelbunden mens och vätska ur brösten, så jag ringde till vårdcentralen och berättade det. Då ville dom ta prover på mitt prolaktin, och prolaktinet var för högt. Så dom gjorde tillslut en röntgen och det visade sig att jag hade det där adenomet på hypofysen.

    dom sa att hypofysen är det endokrina systemets ?kontorschef? och att den styr alla hormoner osv.

    Och styr sköldkörteln bland annat så att det kunde ha ett samband.

    jag äter medicin nu sedan I maj för att sänka prolaktinvärdet och krympa tumören, men tyvärr så har inte tumören krympt någonting utan snarare tvärtom. Så den har börjat trycka på synnerven så jag har röda irriterade ögon och synbortfall.

    Så vet inte om dom har tänkt att höja dosen på medicinen eller testa operera eller så :/
  • Hondendärbruttan
    Anonym (..) skrev 2018-09-22 09:47:59 följande:

    det behöver ju absolut inte vara så för dig. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrämde upp dig.

    Jag är också tjej, och förutom huvudvärken så hade jag fått oregelbunden mens och vätska ur brösten, så jag ringde till vårdcentralen och berättade det. Då ville dom ta prover på mitt prolaktin, och prolaktinet var för högt. Så dom gjorde tillslut en röntgen och det visade sig att jag hade det där adenomet på hypofysen.

    dom sa att hypofysen är det endokrina systemets ?kontorschef? och att den styr alla hormoner osv.

    Och styr sköldkörteln bland annat så att det kunde ha ett samband.

    jag äter medicin nu sedan I maj för att sänka prolaktinvärdet och krympa tumören, men tyvärr så har inte tumören krympt någonting utan snarare tvärtom. Så den har börjat trycka på synnerven så jag har röda irriterade ögon och synbortfall.

    Så vet inte om dom har tänkt att höja dosen på medicinen eller testa operera eller så :/


    Nej tusen tack för att du berättar!! Oregelbunden mens har jag haft ända sedan jag fick den (är 23 nu så börjar vara några år) och vätska ur brösten har jag inte märkt av.

    Jag har ju som sagt en tid hos vc om 1,5 vecka och jag kan inte sluta tänka på detta, när man misstänker tumör inbillar man sig ju det absolut värsta. Det är dessutom väldigt svårt att hitta andra historier om detta på internet så jag är väldigt tacksam för ditt svar.

    Så himla tråkigt att medicinen inte funkat, verkligen...fick du röntga huvudet och så, eller tog dom bara prover och kom fram till detta?

    Håller alla tummar att allt går bra och smärtfritt till för dig!
  • Anonym (..)
    Hondendärbruttan skrev 2018-09-22 11:27:30 följande:

    Nej tusen tack för att du berättar!! Oregelbunden mens har jag haft ända sedan jag fick den (är 23 nu så börjar vara några år) och vätska ur brösten har jag inte märkt av.

    Jag har ju som sagt en tid hos vc om 1,5 vecka och jag kan inte sluta tänka på detta, när man misstänker tumör inbillar man sig ju det absolut värsta. Det är dessutom väldigt svårt att hitta andra historier om detta på internet så jag är väldigt tacksam för ditt svar.

    Så himla tråkigt att medicinen inte funkat, verkligen...fick du röntga huvudet och så, eller tog dom bara prover och kom fram till detta?

    Håller alla tummar att allt går bra och smärtfritt till för dig!


    Du kan ju alltid be dom att testa ditt Prolakinvärde.

    detta är som sagt ingenting som är farligt så eller någonting som man dör av. Klart det känns lite läskigt att veta att man har någonting i huvudet som inte ska vara sär.

    Jag fick reda på det i mars i år. Fick panik och trodde jag skulle dö som 25åring. Men så illa är det ju inte.

    Ja, när proverna visade att jag hade högt prolaktinvärde så röntgande dom huvudet.

    Så om du skulle vilja läsa lite om det och se om något passar in på dig så kan du ju testa att googla på

    Hypofysadenom eller prolaktinom.

    (Vet att man inte ska googla för att man kanske skrämmer upp sig mer då). Men tänkte om du ville kolla om något av det stämmer in på dig. Förhoppningsvis så är det ingenting sånt :). Men om du känner dig orolig så kan du ju alltid be dom kolla, då kanske du kan känna dig lugnare sen :)
  • Hondendärbruttan
    Anonym (..) skrev 2018-09-22 13:34:37 följande:

    Du kan ju alltid be dom att testa ditt Prolakinvärde.

    detta är som sagt ingenting som är farligt så eller någonting som man dör av. Klart det känns lite läskigt att veta att man har någonting i huvudet som inte ska vara sär.

    Jag fick reda på det i mars i år. Fick panik och trodde jag skulle dö som 25åring. Men så illa är det ju inte.

    Ja, när proverna visade att jag hade högt prolaktinvärde så röntgande dom huvudet.

    Så om du skulle vilja läsa lite om det och se om något passar in på dig så kan du ju testa att googla på

    Hypofysadenom eller prolaktinom.

    (Vet att man inte ska googla för att man kanske skrämmer upp sig mer då). Men tänkte om du ville kolla om något av det stämmer in på dig. Förhoppningsvis så är det ingenting sånt :). Men om du känner dig orolig så kan du ju alltid be dom kolla, då kanske du kan känna dig lugnare sen :)


    Det ska jag absolut be dom göra! Precis som du säger, visar det inget så kan jag iallafall slappna av. Tusen tack för ditt svar! Skönt att höra att det inte är livshotande iallafall :)
  • Anonym (..)

    Uppdatera gärna hur det har gått sen!:) håller tummarna på att det inte är någonting :)

  • Anonym (Sara)

    Har du haft en fästing de senaste åren? Många får sköldkörtelproblem av borrelia och abdra fästingburna infektioner. Dina diffusa symtom tyder på inflammation i kroppen.

  • Hondendärbruttan
    Anonym (Sara) skrev 2018-09-22 18:28:58 följande:

    Har du haft en fästing de senaste åren? Många får sköldkörtelproblem av borrelia och abdra fästingburna infektioner. Dina diffusa symtom tyder på inflammation i kroppen.


    Har inte haft någon fästing vad jag vet! Går det att kolla upp i efterhand? Bör kanske fråga om det också när jag är på vc
  • Anonym (Sara)
    Hondendärbruttan skrev 2018-09-22 19:06:29 följande:

    Har inte haft någon fästing vad jag vet! Går det att kolla upp i efterhand? Bör kanske fråga om det också när jag är på vc


    Gör absolut ett borreliatest. Säger de att du har antikroppar men ingen aktiv infektion så kan du anta att du har en aktiv infektion. Testerna är för okänsliga nämligen. Nyligen fick en kvinna i Norge rätt i en tvist där testerna visade negativt, man kan ha en aktiv infektion ändå. Borreliabakterier orsakar ofta sköldkörtelproblem. Många som tar levaxin hela livet (och läkenedelsbolagen jublar av alla intäkter) när det är antibiotika de borde ta.
  • Hondendärbruttan
    Anonym (..) skrev 2018-09-22 14:08:17 följande:

    Uppdatera gärna hur det har gått sen!:) håller tummarna på att det inte är någonting :)


    Fick en ny läkare idag. Han suckade högt när jag förklarade att min hypotyreosdiagnos är baserat på ETT blodprov, på ett hormon. Han menade på att det var oseriöst gjort att sätta in levaxin innan man tagit alla sköldkörtelprover, vilka han nu menar med det. Hade jag tänkt efter imorse så hade jag inte tagit mitt levaxin och hade kunnat göra bort dessa prover idag, sluppit den här ångesten..

    Jag känner mig sjukt besviken på min senaste läkare. Jag frågade henne när jag fick levaxinet utskrivet om man inte behövde ta fler prover för att ta reda på anledningen, men hon sa att det absolut inte behövdes förrän efter tre månader, om värdena inte blivit bättre.

    Är fortfarande brutalt orolig över vad felet är, utan att säga det rakt ut lät det som att läkaren inte heller litade på vad den senaste läkaren sagt, vilket inte gör mig lugnare. Vaknar liksom på nätterna i panik, och är sedan helt slut på dagarna..dock kanske jag ska trösta mig med att jag iallafall har kontakt med vården nu och förhoppningsvis närmare ett svar för varje dag som går
  • Hondendärbruttan
    Anonym (Sara) skrev 2018-09-23 11:25:10 följande:

    Gör absolut ett borreliatest. Säger de att du har antikroppar men ingen aktiv infektion så kan du anta att du har en aktiv infektion. Testerna är för okänsliga nämligen. Nyligen fick en kvinna i Norge rätt i en tvist där testerna visade negativt, man kan ha en aktiv infektion ändå. Borreliabakterier orsakar ofta sköldkörtelproblem. Många som tar levaxin hela livet (och läkenedelsbolagen jublar av alla intäkter) när det är antibiotika de borde ta.


    Min läkare tog en massa olika prover nu, dock inte borrelia, jag frågade om det, men han ansåg mina symtom antingen vara pga. Hypotyreos eller felmedicinering. Vi kollade bland annat antikroppar (mot sköldkörteln?) men det visade ingenting. Min levaxindos är nu höjd och jag skulle prova denna dos nu i tre månader. Han sa däremot att om jag fortsätter må dåligt så ska jag höra av mig så tar vi fler prover :)
Svar på tråden Hypotyreos - men rädsla för bakomliggande sjukdom