• Anonym (Johannes)

    Anser alla kvinnor att "alla män är potentiella våldtäktsmän"?

    Ibland hör jag det här med att alla män är potentiella våldtäktsmän, och att kvinnor inte kan veta vilka män som kommer våldta? Men gäller det precis alla män? Jag tänker att man har väl ändå ett mer eller mindre utvecklat "sunt förnuft" och en slags känsla för människors personlighet och beteende, som gör att man ibland kan med 99,9 % säkerhet i alla fall säga att den här mannen kommer inte att våldta mig. Eller hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Anser alla kvinnor att "alla män är potentiella våldtäktsmän"?
  • Anonym (Hua)

    Alla män man möter en mörk kväll i en park är potentiella våldtäksmän. Känner man någon kan man ofta sålla bort dem från våldtäksträsket men främlingar kan alla vara skvatt galna.

  • pyssel

    Det stämmer att det nästan alltid är en till synes "vanlig man" som gör sig skyldig till våldtäkt, där ingen "våldtäktsradar" gett utslag. Att du inte kunde förutse vem och när.

    Annars syftar uttrycket minst lika mycket på vilka förväntningar som ligger på kvinnor: Den kvinna som är "idiot nog" att inte göra en mängd riskanalyser över vem den potentielle våldtäktsmannen är, eller blir i situationen, bär egen skuld.

    Offret borde alltså ha haft ett förhållningssätt som förutsätter att män är potentiella våldtäktsmän - För i så fall hade hon inte gjort sig skyldig till att frångå "säkerhetsföreskrifter" (vara i en utsatt situation), och inte heller "hetsa upp" (t.ex säga A men inte B) mannen som begick våldtäkt.


    Alla hästar hemma
  • Drottningen1970

    Hur ska nån kunna uttala sig om hur alla andra resonerar tänker du?

    Personligen tror jag att alla män är potentiella våldtäksmän precis som att jag tror att alla människor har potential för att begå andra övergrepp eller mord.

  • Johnnyorange

    Detta är ett så otroligt värdelöst argument så det inte är sant. Alla människor är potentiella mördare också, men de flesta människor mördar inte. Om man inte räknar med alla insekter vi har ihjäl då.

    Men min poäng är att ingen människa är helt genomgod eller genom ond. Allt går att förklara med hjälp av psykologi. Något liknande som hände i nazityskland skulle kunna hända i vilket land som helst.

    Det är ju så enligt biologin också att män har större förutsättningar för att våldta. Vi är oftast fysiskt starkare än kvinnor, och vi måste ha stånd för att kunna utföra ett samlag. Om kvinnan inte väljer att våldta mannen med en dildo eller strap-on då. Men det är ju ganska poänglöst. Det finns dock kvinnliga pedofiler, det finns mammor som förgripit sig sexuellt på sina barn.

  • Anonym (Johannes)
    Drottningen1970 skrev 2018-09-21 19:46:08 följande:

    Hur ska nån kunna uttala sig om hur alla andra resonerar tänker du?

    Personligen tror jag att alla män är potentiella våldtäksmän precis som att jag tror att alla människor har potential för att begå andra övergrepp eller mord.


    Vad menar du? Jag frågar ju er personligen så klart.

    Men då är ju i stort sett "potentiella våldtäktsmän" inte så användbart om det kan appliceras på allt annat också.
  • pyssel
    Johnnyorange skrev 2018-09-21 19:48:29 följande:

    Detta är ett så otroligt värdelöst argument så det inte är sant. Alla människor är potentiella mördare också, men de flesta människor mördar inte. Om man inte räknar med alla insekter vi har ihjäl då.

    Men min poäng är att ingen människa är helt genomgod eller genom ond. Allt går att förklara med hjälp av psykologi. Något liknande som hände i nazityskland skulle kunna hända i vilket land som helst.

    Det är ju så enligt biologin också att män har större förutsättningar för att våldta. Vi är oftast fysiskt starkare än kvinnor, och vi måste ha stånd för att kunna utföra ett samlag. Om kvinnan inte väljer att våldta mannen med en dildo eller strap-on då. Men det är ju ganska poänglöst. Det finns dock kvinnliga pedofiler, det finns mammor som förgripit sig sexuellt på sina barn.


    Det finns ingen förväntan på dig eller mig att förhålla oss som att alla människor är potentiella mördare (utom i en del av jordens farligaste områden).

    Det finns däremot en förväntan på kvinnor att förhålla sig till män i ett stort antal situationer, som om männen var potentiella våldtäktsmän.

    Ang. stånd eller inte, våldtäkt med föremål är förresten inte så ovanligt när det framförallt handlar om att skada mer än att tillfredsställa sig sexuellt på någon annans bekostnad.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Johannes)
    Anonym (Hua) skrev 2018-09-21 19:23:22 följande:

    Alla män man möter en mörk kväll i en park är potentiella våldtäksmän. Känner man någon kan man ofta sålla bort dem från våldtäksträsket men främlingar kan alla vara skvatt galna.


    Jo men då skulle det ju i så fall heta "alla män i mörka gränder är potentiella våldtäktsmän". Den här frasen har ju fått många män tror jag att tro att kvinnor ser dem som våldtäktsmän i alla sammanhang.
  • Shameless

    Var ju Lady Dahmer som skrev om det på sin blogg. Håller sällan med henne men hon hade en poäng med det argumentet.

  • Anonym (Johannes)
    pyssel skrev 2018-09-21 20:00:23 följande:
    Det finns ingen förväntan på dig eller mig att förhålla oss som att alla människor är potentiella mördare (utom i en del av jordens farligaste områden).

    Det finns däremot en förväntan på kvinnor att förhålla sig till män i ett stort antal situationer, som om männen var potentiella våldtäktsmän.

    Ang. stånd eller inte, våldtäkt med föremål är förresten inte så ovanligt när det framförallt handlar om att skada mer än att tillfredsställa sig sexuellt på någon annans bekostnad.
    Hur menar du då? Det är ju i stort sett lika liten risk att bli våldtagen som att bli misshandlad eller t o m mördad. Man borde ju då förhålla sig likadant till det.
  • Anonym (Johannes)
    Shameless skrev 2018-09-21 20:02:55 följande:

    Var ju Lady Dahmer som skrev om det på sin blogg. Håller sällan med henne men hon hade en poäng med det argumentet.


    Förklara gärna vad poängen är.
Svar på tråden Anser alla kvinnor att "alla män är potentiella våldtäktsmän"?