• Lady1986

    När blastocystodling ej fungerar?

    Hej! Jag är en tjej på 32 år som har en son på två och ett halvt år som jag fått via ivf. Nu var det dags för syskonförsök, men det har inte gått bra. Vår historia:

    IVF 1: Sex ägg, inga befruktade.

    ICSI 1: Femton ägg, alla befruktade. Ett tredagars till mig som resulterade i min son, och sex tredagars till frysen.

    FET 1: Läkarna vill tina tre embryon och långtidsodla till dag fem. Två dör vid upptining, de tar då upp två till. Ingen utvecklas till blastocyst.

    FET 2: Sista tredagars embryo - minus.

    ICSI 2: Elva ägg, fem befruktade. De långtidsodlas till dag fem, men ingen blir en bra blastocyst till mig.

    Om vi orkar göra ytterligare en IVF så vill läkarna gå tillbaka till att använda bara tredagars embryon på oss. Jag blir förvirrad och skeptisk. De sa att blastisar oftare leder till graviditet, men nu när det inte har fungerat för oss även att det är tuffare för embryona utanför livmodern. Så för våra embryon är kanske två- eller tredagars bättre.

    Tänk om det var så att vår son bara var en riktig lyckträff??

    Någon med erfarenheter?

  • Svar på tråden När blastocystodling ej fungerar?
  • MrsAJ88

    Blastocystodling är ett sätt att selektera fram de embryon som har störst chans att leda till en graviditet, dock blir det inskilda embryot på inget sätt bättre av långtidsodling dvs. det embryo som tar sig som blastocyst hade gjort det redan på dag 2-3. Bästa stället för ett embryo att utvecklas är ju dock som du skriver i livmodern, så bara för att de inte blir blastocyster i labbet betyder inte att det inte kunnat bli barn. Nyckeln till framgång vid ivf är upprepning, vi har gjort totalt 4 IVF/ICSI och 8 embryoåterföringar för att få våra två barn. Ni har ju lyckats en gång så om jag vore er skulle jag bara köra på! Lycka till!

  • Lady1986
    MrsAJ88 skrev 2018-09-22 07:16:51 följande:

    Blastocystodling är ett sätt att selektera fram de embryon som har störst chans att leda till en graviditet, dock blir det inskilda embryot på inget sätt bättre av långtidsodling dvs. det embryo som tar sig som blastocyst hade gjort det redan på dag 2-3. Bästa stället för ett embryo att utvecklas är ju dock som du skriver i livmodern, så bara för att de inte blir blastocyster i labbet betyder inte att det inte kunnat bli barn. Nyckeln till framgång vid ivf är upprepning, vi har gjort totalt 4 IVF/ICSI och 8 embryoåterföringar för att få våra två barn. Ni har ju lyckats en gång så om jag vore er skulle jag bara köra på! Lycka till!


    Tack för svar! Vi kommer nog att göra ett försök till. Inte nu, men om några månader kanske. Vet inte om jag orkar, för all den här ovissheten kring ivf-resan tär något enormt på mig. Men man får ju inget veta om man inte provar.
  • LovisaM

    Min resa:

    Ivf som blev en dotter, 7 blasto till frysen.

    6 fet-försök som alla klarade upptining ledde till tre tidiga missfall.

    Ivf som gjort att jag nu är gravid, fick ut två ägg, en blasto till frysen.

    Båda ivfen var med tvådagarsodlade ägg.

    Kliniken ville odla till blasto innan insättning på ivf nr 2 men jag sa nej.

  • Lady1986
    LovisaM skrev 2018-09-22 13:14:16 följande:

    Min resa:

    Ivf som blev en dotter, 7 blasto till frysen.

    6 fet-försök som alla klarade upptining ledde till tre tidiga missfall.

    Ivf som gjort att jag nu är gravid, fick ut två ägg, en blasto till frysen.

    Båda ivfen var med tvådagarsodlade ägg.

    Kliniken ville odla till blasto innan insättning på ivf nr 2 men jag sa nej.


    Åh grattis! Vilken tur att du lyssnade på din magkänsla :)
  • LovisaM
    Lady1986 skrev 2018-09-22 14:04:05 följande:

    Åh grattis! Vilken tur att du lyssnade på din magkänsla :)


    Ja det verkar vara tvådagars som funkar för mig
Svar på tråden När blastocystodling ej fungerar?