• mli01

    Helt åt helvete

    Min ekonomi har rasat helt . Hur fan ska man resa sig .?? Har en sambo som handlar å tar lån.. han fick in mig i lån träsket .. kronofogden på mig.. hur ska jag komma vidare ?? Behöver all hjälp jag kan få.. får inger lån som jag kan baka ihop eftersom jag ör hos kronofogden .. alla räkningar bara samlas på hög .. kommer aldrig hur de här ..

  • Svar på tråden Helt åt helvete
  • Aniiee

    Nr 1: Släng ut sambon

    Nr 2a: Prata med de ekonomiska rågivarna i din kommun. 

    Nr 3a: Gör, med deras hjälp, upp en plan. Om ekonomin inte räcker ens på längre sikt så hjälper de dig att ansöka om skuldsanering.

    Nr 2b: Ta itu med det själv. Alla papper på bordet, plus papper, penna, excel (eller gratisversion) och en massa kaffe och lite jävlar anamma.

    Nr 3b: Hojta till om du kör fast.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • mli01

    Skuldsanering .. får man äga en bostad då? För vi bor i ett hus . Vi köpte huset för 2 år sedan . Mycket efter de som ekonomin rasade då de va mycket fusk med huset .

    Vad söker man efter om man ska få hjälp av en ekonom i kommunen ?

  • Aniiee
    mli01 skrev 2018-09-22 22:42:03 följande:

    Skuldsanering .. får man äga en bostad då? För vi bor i ett hus . Vi köpte huset för 2 år sedan . Mycket efter de som ekonomin rasade då de va mycket fusk med huset .

    Vad söker man efter om man ska få hjälp av en ekonom i kommunen ?


    Om man får ha hus beror lite på. Skulderna, var ni bor, vad huset är värt, lån på huset, bostadsmarknaden i övrigt där ni bor bla. 

    Fusk med huset eller att sombon handlade för lånade pengar? VIlket ska du ha?

    googla din kommun + budget- och skuldrådgivare så hittar du säkert. Annars ring till din kommuns växel på måndag och fråga där.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • mli01
    Aniiee skrev 2018-09-22 22:51:18 följande:

    Om man får ha hus beror lite på. Skulderna, var ni bor, vad huset är värt, lån på huset, bostadsmarknaden i övrigt där ni bor bla. 

    Fusk med huset eller att sombon handlade för lånade pengar? VIlket ska du ha?

    googla din kommun + budget- och skuldrådgivare så hittar du säkert. Annars ring till din kommuns växel på måndag och fråga där.


    Okej .. ska kolla de. Han handlar för alla pengar å tar lån. Jag tog lån i mitt namn för å fixa huset samt hans lån men de hjälpte ju inte eftersom han tog nya. Så de är både mycket handlande från han samt fusk med hus
  • Tonårsmamman1
    mli01 skrev 2018-09-22 23:16:10 följande:
    Okej .. ska kolla de. Han handlar för alla pengar å tar lån. Jag tog lån i mitt namn för å fixa huset samt hans lån men de hjälpte ju inte eftersom han tog nya. Så de är både mycket handlande från han samt fusk med hus
    Du har fått mycket bra råd av Aniiee. Gör som hon föreslår så får du hjälp. Och gör det direkt på måndag, så det inte eskalerar och blir värre.
  • Villbliskuldfri

    Även jag tycker att du i ett första steg bör göra dig av med sambon. Om han drar in dig i ett destruktivt ekonomiskt läge så finns det inget alternativ. Är det så att du ändå tycker om honom väldigt mycket så får du väl hjälpa honom, men det ska ske på distans, efter att du har hjälpt dig själv. Steg två bör vara att göra sig kvitt med huset. Det verkar som att huset är ett potentiellt slukhål vad gäller pengar om det är en massa fusk med det.
    Förhoppningsvis har ni inga barn. Då blir resan betydligt lättare. Nu framgår det inte hur stora skulderna är och det kanske inte så lätt att veta heller med tanke på det du berättar om huset. 
    Men när du väl löst dessa två ovanstående bekymren så är det bara att göra upp en ekonomisk plan och följa den slaviskt.

    Banker vill i regel tjäna pengar och du är en potentiellt sett en god kund för dem. Skälet till att att baken inte är intresserade av att hjälpa dig nu är för de två tingen du bör göra dig av med. När du har visat att du aktivt gör vad du kan för att reda ut din situation med att kapa utgiftsläckor så kommer de att kunna hjälpa dig, alldeles oavsett om du hamnat hos KF eller ej.

    Med stor sannolikhet väntar dig ett litet ekonomiskt stålbad en tid framöver. Men du får tänka att det är för en god sak. Skuldsanering var det någon som nämnde. Nu vet vi inte heller din betalningsförmåga i form av jobb, men om du har det så är det antagligen både enklare och snabbare väg till balans i din ekonomi. 


    Beakta att det är en väldigt lång handläggningstid för skuldsaneringsärenden, om du ens blir beviljad en sådan. De är inte min mening att verka negativ. Jag vill bara inte att du ska tro att allting bara löser sig i en handvändning. Dessutom tror jag som sagt att du kommer känna dig stärkt som person när du tagit dig ur det här själv. 

    Var bara disciplinerad, rationell och riktigt snål så kommer det att gå hur fint som helst. 

  • mli01

    Svårt att göra mig av med sambon , men kanske lär överväga de .. vi har ett barn tillsammans , och går via ivf för att försöka få tvåan . Huset villl jag ha kvar så länge de går . Just nu är de inget slukhål, de va de när vi flyttade in. Men har åtgärdat de vi behövde , därav dumma lån. Vi kanske har skuld på 1,3 miljoner tillsammans .. vill göra allt för att de ska funka. Kunna betala alla räkningar varje månad , jag har ett jobb 25200kr innan skatt .. jag vet att de är en lång väg å att de inte löser sig på en vecka .. skuldsanering är jag inte super sugen på om de finns annat som man kan lösa de .. bästa är ett banklån med bra ränta , men dom säger tvärnej.. hade vi fått de hade vi kunnat betala varje månad å kunna överleva..

  • Aniiee
    mli01 skrev 2018-09-23 17:08:28 följande:

    Svårt att göra mig av med sambon , men kanske lär överväga de .. vi har ett barn tillsammans , och går via ivf för att försöka få tvåan . Huset villl jag ha kvar så länge de går . Just nu är de inget slukhål, de va de när vi flyttade in. Men har åtgärdat de vi behövde , därav dumma lån. Vi kanske har skuld på 1,3 miljoner tillsammans .. vill göra allt för att de ska funka. Kunna betala alla räkningar varje månad , jag har ett jobb 25200kr innan skatt .. jag vet att de är en lång väg å att de inte löser sig på en vecka .. skuldsanering är jag inte super sugen på om de finns annat som man kan lösa de .. bästa är ett banklån med bra ränta , men dom säger tvärnej.. hade vi fått de hade vi kunnat betala varje månad å kunna överleva..


    Och sambon? Vad har han för inkomst? Säger du "ingen" så ska han till arbetsförmedlingen måndag morgon och inte komma hem igen förän alla jobb i platsbanken är sökta och han står inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

    Det gäller att prioritera era utgifter nu. Sätt dig ner och gör en budget. NU om inte förr.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Villbliskuldfri

    Med risk för att trampa någon på tårna (eller snarare släppa ner ett smidesjärn) så IVF?
    Jag förstår att barn är en stor grej. Jag vet också att IVF är en dyr grej. Så när jag säger att just IVF, eller barn överhuvud taget kanske inte är den mest optimala prioriteringen så är det inte för att vara ond. Jag säger det för barnets/barnens skull. Du har ändå en rimlig lön. Slå vakt om den och nyttja alla försök du kan till att reda ut den akuta ekonomiska situationen. 

    Sedan håller jag med Aniiee om inkomsterna i övrigt. Om sambon inte har inkomst så är det att hänga på låset till AF på måndag morgon som gäller.  Hur organiserad är du när det kommer till att stolpa upp en enkel budget? Har du överblick över vad lånen kostar dig/er? Det är ganska relevant att till en början veta om man flyter ekonomiskt eller om det läcker pengar varje månad.

    Åter igen. Det handlar inte om att vara elak, men när man hamnar i jobbiga situationer så åker skygglapparna lätt på. Vi människor är ibland inte klokare än så.

Svar på tråden Helt åt helvete