• Anonym1222467

    Referat text

    Hej

    Jag går nu mitt sista år i högstadiet och satsar på att försöka få så bra betyg som möjligt. På måndag så ska vi lämna in en skrivuppgift som handlar om att skriva en referat text. Mitt största problem i skolan är just att skriva jag ligger väldigt högt i dem andra nivåerna men just när de kommer till att skriva så får jag alltid E elr ett D som bäst. Jag hade uppskatta om ni hade kunnat ta och läsa min text och kritiserade den fullt ut. Jag satsar på ett A men hade även varit nöjd med ett B så håll inte tillbaka er kritik är ni snälla. Vill bara säga igen vill nt ha någon som redigerar åt mig vill ba höra kritik och vad jag hade kunnat göra bättre

    Referat av texten ?Kravlös barndom ger sömnlösa tonår?

    I artikeln ?Kravlös barndom ger sömlösa tonår? skriver David Eberhard om hur ungdomar idag är alltmer stressade och sover allt sämre.

    Eberhard berättar om hur en undersökning har visat att två av tio tillfrågade mellan 16 och 29 år har svårt att sova. Eberhard förklarar att orsakerna är multifaktoriellt, men lyfter fram att de beror på att vi lever i en värld där vuxna är rädda för att säga ifrån sina barn. Detta leder till viktiga beslut överlåts för barnen att bestämma över som t ex när de ska gå och lägga sig. För många ungdomar kommer det att gå bra för skriver Bernhard men påpekar att det inte är lätt att bestämma över sina barn om inte samhället visar hur man ska göra. Om det inte är uppenbart att man ska ta telefonerna från eleverna hur ska då föräldrarna upprätthålla någon form av auktoritet för barnen. Bernhard förklarar att de är helt enkelt ingen som vågar ställa krav på barnen.

    Anledningen till att ungdomarna är stressade kopplar han ihop med att man inte vågar ställa krav på barnen. För om man inte ställer krav på barnen leder det till att de kommer att få orealistiska förväntningar i livet och att de kanske inte har vant sig vid att man inte alltid kan få det man vill.

    Bernhard skriver avslutningsvis att en del kan känna sig stressade och ha sömnproblem av andra skäl, men oavsett skulle sannolikt de flesta barn må bra av att man tidigt lärt dem gränser. En början är att föräldrarna bestämmer när barnet ska gå och lägga sig utan bildskärmar i sängen och med lampan släckt.

  • Svar på tråden Referat text
  • Anonym (Gg)

    Tycker det ser bra ut men är inte direkt insatt!!

  • Mongoliet

    Personligen tycker jag att det är fel att ha komma innan

    men...

  • annabellelee

    Jag är gymnasielärare så jag skriver utifrån kraven i Svt1. Där skulle inte källhänvisningar i början av texten varit tillräcklig. En källhänvisning ska ange Vem? Vad? Var? och När? en text är publicerad. Du behöver komplettera (om inte läraren har kört en förenklad version förstås). Plus att du har gott om referatmarkörer, dock byter Eberhard namn till Bernard i mitten av texten. Bra att du varierar sägesverben.

    Du visar förståelse för grundtexten, tex :"Eberhard förklarar att orsakerna är multifaktoriellt, men lyfter fram att de beror på att vi lever i en värld där vuxna är rädda" - här visar du vilken förklaring författaren tror mest på.

    Det finns en del språkliga problem i texten, tex i meningen jag citerade ovan (syftningsfel), och i textens tredje stycke (meningsbyggnad adel). Läs igenom och finslipa.

    En viktig faktor när man bedömer referat är att texten är självständig, dvs att du inte använder ord och formuleringar som ligger nära ursprungstexten. Här kan jag inte bedöma eftersom jag inte läst originaltexten, och därför kan jag inte avgöra hur bra din text är. En annan faktor är att du verkligen lyft fram textens kärna, och det kan jag inte heller avgöra.

    Jag kan alltså inte säga hur bra texten är, men den har flera fördelar och en del förbättringsarbeten.

  • annabellelee
    Mongoliet skrev 2018-09-23 09:54:35 följande:

    Personligen tycker jag att det är fel att ha komma innan

    men...


    Nej, det är korrekt.
  • Mongoliet
    annabellelee skrev 2018-09-23 10:18:26 följande:

    Nej, det är korrekt.


    Men skulle vara lika korrekt & snyggare utan komma eller hur?
  • Anonym (svenskläraren)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 09:10:56 följande:

    Referat-text. Börja där.


    Vad menar du? Bindestreck ska man inte ha, haha

    TS, skriv refererad text eller textreferat istället så kommer du undan problemet.

    Eftersom vi inte ser källan till ditt referat här kan det vara vanskligt att bedöma, men över lag tycker jag det ser bra ut, men det bygger på att du tagit dig loss från texten och inte härmar efter för mycket (säker tex på begreppet multifaktoriell, kan du göra om det så att du visar att du faktiskt förstår vad det betyder?. Jag arbetar på gymnasiet så är inte i detalj inläst på vad som bedöms på högstadiet. Som Annabellelee skriver så blir det att man tänker utifrån gymnasiet då, så ta det med en nya salt. 

    Referera inte till "han" om författaren. Använd alltid efternamn (eller både för och efternamn, men tycker man det blir tjatigt så bara efternamn) 

    Man brukar ange var texten kommer ifrån, och när (som Annabellelee redan sagt) 

    Du kan med fördel försöka byta ut en del "man" till andra ord också, vet inte om det är ett krav men det är något jag brukar jobba på med mina elever. 

    Sen är det småsaker som att man helst inte ska starta en mening med "för" tex (i alla fall inte en sådan mening som du har skrivit) 
  • Mongoliet
    Anonym (svenskläraren) skrev 2018-09-23 10:42:10 följande:

    Vad menar du? Bindestreck ska man inte ha, haha

    TS, skriv refererad text eller textreferat istället så kommer du undan problemet.

    Eftersom vi inte ser källan till ditt referat här kan det vara vanskligt att bedöma, men över lag tycker jag det ser bra ut, men det bygger på att du tagit dig loss från texten och inte härmar efter för mycket (säker tex på begreppet multifaktoriell, kan du göra om det så att du visar att du faktiskt förstår vad det betyder?. Jag arbetar på gymnasiet så är inte i detalj inläst på vad som bedöms på högstadiet. Som Annabellelee skriver så blir det att man tänker utifrån gymnasiet då, så ta det med en nya salt. 

    Referera inte till "han" om författaren. Använd alltid efternamn (eller både för och efternamn, men tycker man det blir tjatigt så bara efternamn) 

    Man brukar ange var texten kommer ifrån, och när (som Annabellelee redan sagt) 

    Du kan med fördel försöka byta ut en del "man" till andra ord också, vet inte om det är ett krav men det är något jag brukar jobba på med mina elever. 

    Sen är det småsaker som att man helst inte ska starta en mening med "för" tex (i alla fall inte en sådan mening som du har skrivit) 


    Stackars dina elever. Det är inget fel på referat-text. Fråga en mer erfaren kollega. Du också komma innan men. Pinsamt om ni tycker att det underlättar läsandet. Tvärtom alltså. Visste ju att det bara krävs 0.1 på högskoleprovet för att bli lärare men trodde inte att ni var riktigt så usla.
  • Mongoliet
    Anonym (svenskläraren) skrev 2018-09-23 10:42:10 följande:

    Vad menar du? Bindestreck ska man inte ha, haha

    TS, skriv refererad text eller textreferat istället så kommer du undan problemet.

    Eftersom vi inte ser källan till ditt referat här kan det vara vanskligt att bedöma, men över lag tycker jag det ser bra ut, men det bygger på att du tagit dig loss från texten och inte härmar efter för mycket (säker tex på begreppet multifaktoriell, kan du göra om det så att du visar att du faktiskt förstår vad det betyder?. Jag arbetar på gymnasiet så är inte i detalj inläst på vad som bedöms på högstadiet. Som Annabellelee skriver så blir det att man tänker utifrån gymnasiet då, så ta det med en nya salt. 

    Referera inte till "han" om författaren. Använd alltid efternamn (eller både för och efternamn, men tycker man det blir tjatigt så bara efternamn) 

    Man brukar ange var texten kommer ifrån, och när (som Annabellelee redan sagt) 

    Du kan med fördel försöka byta ut en del "man" till andra ord också, vet inte om det är ett krav men det är något jag brukar jobba på med mina elever. 

    Sen är det småsaker som att man helst inte ska starta en mening med "för" tex (i alla fall inte en sådan mening som du har skrivit) 


    Överlag ett ord. Era jävla pinsamma särskrivare. Inte konstigt att folk tycker att skolan går under.
  • Mongoliet

    Tänkte också först att det var fel att börja en mening med För men efter att ha läst det igen tycker jag inte att det blir så jävla tokigt just i detta fallet.

  • Anonym (Peter)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 10:55:33 följande:
    Stackars dina elever. Det är inget fel på referat-text. Fråga en mer erfaren kollega. Du också komma innan men. Pinsamt om ni tycker att det underlättar läsandet. Tvärtom alltså. Visste ju att det bara krävs 0.1 på högskoleprovet för att bli lärare men trodde inte att ni var riktigt så usla.
    ?
  • Mongoliet
    Anonym (Peter) skrev 2018-09-23 11:43:14 följande:

    ?


    Om du hade orkat läsa hela tråden ist för travronden så är det ang att jag inte tycker att man ska använda komma innan ordet men. Tyvärr skäms den viktigpettern väl nu & gick upp i rök.
  • Anonym (Peter)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 12:54:26 följande:
    Om du hade orkat läsa hela tråden ist för travronden så är det ang att jag inte tycker att man ska använda komma innan ordet men. Tyvärr skäms den viktigpettern väl nu & gick upp i rök.
    Jag har läst hela tråden, men det jag markerade är ingen mening. Jag tänkte att du kanske skulle ta tillfället att rätta dig själv efter mitt påpekande då korrekthet var så viktigt för dig.

    Travronden...?
  • Anonym (Peter)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 12:54:26 följande:
    Om du hade orkat läsa hela tråden ist för travronden så är det ang att jag inte tycker att man ska använda komma innan ordet men. Tyvärr skäms den viktigpettern väl nu & gick upp i rök.
    Det är för övrigt korrekt att använda komma innan ordet men.
  • Mongoliet
    Anonym (Peter) skrev 2018-09-23 13:09:44 följande:

    Det är för övrigt korrekt att använda komma innan ordet men.


    Ok men kan du svara på om det inte är lika korrekt att inte använda komma innan men och om det inte rent stilistiskt är snyggare? Hade du mer än 0.3 på högskoleprovet?
  • Anonymous31

    Referattext är ett ord! Särskrivning kan väl ändå inte vara korrekt? 

  • Anonym (Peter)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 13:19:03 följande:
    Ok men kan du svara på om det inte är lika korrekt att inte använda komma innan men och om det inte rent stilistiskt är snyggare? Hade du mer än 0.3 på högskoleprovet?
    Båda är oftast accepterade, men (!) jag föredrar komma själv då jag tycker det blir lättare att läsa högt. "Snyggare" är ju rent subjektivt, så där får du tycka vad du vill. (Du tycker alltså ditt "OK men..." i din inledande meningen ser bättre ut än "OK, men..."?)

    Ja, jag hade 1,9, men för en herrans massa år sedan. Vad hade du själv?

    Varför argumenterar du om korrekt svenska när du själv skriver fel?
Svar på tråden Referat text