• chantariel

    Får aldrig sova

    Hej,

    Är i desperat hjälp!

    Jsg fick mitt andra barn för lite mer än två veckor sedan. Eftersom han föaskmatas delar jag och min man på nätterna med honom. Den som inte har natten med bebis sover på soffan och har också jour av vår treåring. Problemet är att ingen av oss får sova någon natt... bebisen vaknar ju med ett par tre timmars mellanrum för mat, men även vår stora tjej håller den andre vaken hela nätterna. Hon får sova med liten lampa tänd pga mörkrädd men när hon vaknar på natten kan hon inte somna om pga den. Men om den är släckt gapar hon för det. Hon springer ut för att få sova i soffan tillsammans med en förälder men väl i soffan ligger hon och snurrar, sparkar och slår och ingen sommar. Hon blir superupprörd om man försöker lägga om henne i egna sängen (trots att lampan är tänd) och då springer hon bara upp.

    Förstår att det är en stor omställning även för henne men just nu mår ju ingen bra - ingen förälder får sova och hon är ju också trött om dagarna pga detta. Igår hade jag bebisjour och lyckades sova kanske 4 timmar på hela natten, inatt hann jag sova 2 timmar innan dottern startade sin nattritual. Klockan är nu snart 4 på morgonen och jag har varken hunnit eller kunnat somna om i stöket. Hur fasiken ska man orka detta? Vi har ingen släkt på flera mils avstånd så att be om avlastning är svårt. Nästa helg ska dottern till farmor och farfar men det är en vecka dit.

    Har någon något tips på hur vi kan hantera detta?

  • Svar på tråden Får aldrig sova
  • Ceep

    Nätterna du beskriver har vi haft i tre års tid. Jag är mamma till tre barn under tre år (snart 3år, 1,5 år och 3mån). Vår strategi i allt kämpande har varit att inte älta hur jobbigt det är och fokusera på att det blir bättre med tiden och att vi lägger allt fokus på småbarnsåren. Vi drar inte igång stora projekt, vi träffar sällan vänner, vi gör vardagen så smidig som möjligt och så vidare. Barnen ger mycket glädje och kärlek i allt kaos. Raseriutbrott, magknip, trots och vakna nätter - vi fokuserar på att det är en övergående period.

  • Ceep
    Gulletussan skrev 2018-09-23 04:35:28 följande:

    Kan det kanske fungera att samsova med treåringen ett tag i hennes egna rum?


    Bra förslag. Det har varit vår lösning här hemma. Jag lägger mig och somnar bredvid min man men sen kväll/ tidig natt kommer min treåring och "hämtar" mig. Båda våra två äldsta (3 år och 1,5år) har stora sängar så en förälder kan lägga sig bredvid.
  • Gulletussan
    Ceep skrev 2018-09-23 04:42:39 följande:

    Bra förslag. Det har varit vår lösning här hemma. Jag lägger mig och somnar bredvid min man men sen kväll/ tidig natt kommer min treåring och "hämtar" mig. Båda våra två äldsta (3 år och 1,5år) har stora sängar så en förälder kan lägga sig bredvid.


    Ja. Jag har tänkt tanken själv när det är dags för dottern (nu 9 månader) att byta säng. Då vill vi ha en 120 madrass på hennes rum så det finns plats för oss föräldrar att ligga bekvämt bredvid om det skulle behövas.
  • Kellie13
    chantariel skrev 2018-09-23 03:41:59 följande:

    Hej,

    Är i desperat hjälp!

    Jsg fick mitt andra barn för lite mer än två veckor sedan. Eftersom han föaskmatas delar jag och min man på nätterna med honom. Den som inte har natten med bebis sover på soffan och har också jour av vår treåring. Problemet är att ingen av oss får sova någon natt... bebisen vaknar ju med ett par tre timmars mellanrum för mat, men även vår stora tjej håller den andre vaken hela nätterna. Hon får sova med liten lampa tänd pga mörkrädd men när hon vaknar på natten kan hon inte somna om pga den. Men om den är släckt gapar hon för det. Hon springer ut för att få sova i soffan tillsammans med en förälder men väl i soffan ligger hon och snurrar, sparkar och slår och ingen sommar. Hon blir superupprörd om man försöker lägga om henne i egna sängen (trots att lampan är tänd) och då springer hon bara upp.

    Förstår att det är en stor omställning även för henne men just nu mår ju ingen bra - ingen förälder får sova och hon är ju också trött om dagarna pga detta. Igår hade jag bebisjour och lyckades sova kanske 4 timmar på hela natten, inatt hann jag sova 2 timmar innan dottern startade sin nattritual. Klockan är nu snart 4 på morgonen och jag har varken hunnit eller kunnat somna om i stöket. Hur fasiken ska man orka detta? Vi har ingen släkt på flera mils avstånd så att be om avlastning är svårt. Nästa helg ska dottern till farmor och farfar men det är en vecka dit.

    Har någon något tips på hur vi kan hantera detta?


    Ja du det låter fruktansvärt jobbigt o jag har en 5 åring och en 2 månaders bebis o jag förstår precis hur du känner! När jag går upp med min bebis på natten och ammar honom så vaknar dottern och skriker efter mig eller hennes pappa. Hon är oxå mörkrädd, hon går inte upp själv ur sängen utan vi får hämta henne för att hon e så mörkrädd. Det jag ville säga med detta är att ibland är man sååå trött så man är illamående men jag brukar alltid då ha i mitt bakhuvud som tröst att det blir bättre och att det finns alltid folk som har det värre än jag har det. Man får stålsätta sig helt enkelt!
  • Plattfoten

    Skaffa en maxisäng. Dvs sätt ihop tre till fyra 90 eller 80 sängar. Alla får plats och är trygga. Har alltis gjort det med mina barn, har alltid fått sova och de har aldrig drömt ens en mardröm. För mig är det det mest naturliga funkar jättebra och är supergosigt. Har aldrig ens köpt någon spjälsäng eller barnsäng, waste of money. Även att barnen har eget rum är slöseri med pengar. Man kan sova i samma rum och ha lelsaker etc i ett allrum/vardagsrum.

  • fjanten

    Ni klarar det här! Det ÄR skitjobbigt, men det kommer bli bättre och bättre! Redan om någon månad kommer nog bebisen sova lite bättre, och storasyster har troligen vant sig lite bättre. Tills dess får ni turas om att sova dagtid när det fungerar.

    Du tror inte att det skulle fungera bättre att sova med 3-åringen på en gång från kvällen?

  • Gulletussan
    Plattfoten skrev 2018-09-23 09:20:44 följande:

    Skaffa en maxisäng. Dvs sätt ihop tre till fyra 90 eller 80 sängar. Alla får plats och är trygga. Har alltis gjort det med mina barn, har alltid fått sova och de har aldrig drömt ens en mardröm. För mig är det det mest naturliga funkar jättebra och är supergosigt. Har aldrig ens köpt någon spjälsäng eller barnsäng, waste of money. Även att barnen har eget rum är slöseri med pengar. Man kan sova i samma rum och ha lelsaker etc i ett allrum/vardagsrum.


    Det där är så olika. Min dotter sover bra mycket bättre i eget rum och egen säng än i vår säng.
  • chantariel
    fjanten skrev 2018-09-23 09:35:33 följande:

    Ni klarar det här! Det ÄR skitjobbigt, men det kommer bli bättre och bättre! Redan om någon månad kommer nog bebisen sova lite bättre, och storasyster har troligen vant sig lite bättre. Tills dess får ni turas om att sova dagtid när det fungerar.

    Du tror inte att det skulle fungera bättre att sova med 3-åringen på en gång från kvällen?


    Tack för peppen <3 Försöker ha det i bakhuvudet men som idag tex, efter tre nätter med så få sovtimmar, så är jag så trött att jag mår riktigt B, precis som du beskeiver Kellie13. Dessutom blir ju tålamodet lidande vilket gör att jag så lätt tappar tålamodet på treåringen som är ett minst sagt livligt barn med massor av energi och helt egen vilja. Blir helt enkelt en arg mamma av att vara såhär trött, jag fungerar inte :( Har funderat på att ha henne i vår säng på natten men vill inte att hon ska väckas av blöjbyten, matningar och nattskrik. Vi har funderat på att skaffa en liten madrass som någon kan ligga på i hennes rum under en tid och se om det fungerar, får kanske glra slag i saken idag. Önskar att kaffe hjälpte mot denna sömnbrist...
  • Trädgårdsland

    Ta en alldeles vanlig, bekväm, madrass och bädda åt en vid 3-åringens säng. När hon vaknar till sträcker ni bara upp en hand. Då behöver varken 3-åringen eller den vuxna kliva upp en enda gång under natten, somnar bara om snabbt. Skjut in madrassen under 3-åringens säng på dagen.

    Försök se till att den där nattlampan kan tändas/släckas därifrån golvet också, så behöver man inte upp för det heller, om det skulle behövas.

Svar på tråden Får aldrig sova