• Anonym (Kaffedraken)

    Vi bråkar om pengar...

    Hej!
    I slutet av månaden bråkar jag och min sambo alltid om pengar. Jag studerar för närvarande och har en inkomst som är betydligt lägre än min sambos. Jag har inga pengar på banken, men dock en lägenhet som jag nu hyr ut i andra hand. Jag shoppar inte mycket, bidrar med att köpa mat, betalar hyran efter bästa förmåga men min sambo kräver mer. Känner mig så otroligt ledsen över detta, det känns inte som att hon förstår min ekonomiska situation fast jag har förklarat den för henne. Det är som att hon tror att jag har pengar men VÄLJER att inte bidra mer till det gemensamma hushållet. Det har nu gått till en gräns där jag snart inte orkar längre, funderat på att göra slut, för att slippa denna press varje månad.

    Så, vad tycker ni, har min sambo rätt? Har jag rätt att känna det jag känner? Tips på hur vi ska lösa detta? Är det rimligt att min sambo står för den större delen av kostnaderna under min studieperiod?

  • Svar på tråden Vi bråkar om pengar...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter som en jobbig sits.

    Egentligen finns det väl inget rätt och fel, det gäller snarare att ni ska komma överens en gång för alla.

    Däremot tycker jag personligen att om man har ett stadigt förhållande så ska man vara solidarisk och dela med sig till den som har mindre inkomst. Förutsatt att båda bidrar efter förmåga och det verkar ju du absolut göra.

    Jag tycker du ska sätta dig ner med din sambo och ta ett ordentligt snack om vilka principer ni ska ha för er ekonomi. Ska ni dela rakt av på summorna eller ska var och en bidra i förhållande till sin inkomst tex? Gör också gärna en tydlig budget med alla utgifter och inkomster så att det blir tydligt. Ni måste båda tycka beskrivningen och era principer känns bra.