• Anonym (Kaffedraken)

    Sluta dricka kaffe

    Idag har jag bestämt mig för att sluta dricka kaffe med koffein. Tog min första kopp koffeinfria kaffe och känner redan ett par timmar senare ett starkt sug efter kaffe. Men jag har bestämt mig och kämpar på. Någon annan som slutat eller håller på att sluta? Hur går det för er? Ni som slutat under längre tid känner ni något positivt av det. Blivit piggare tex? Sover ni bättre? För min del gör jag detta för min hälsas skull och vi är inne i babyverkstan och koffein ökar risk för missfall så jag vill undvika det.

  • Svar på tråden Sluta dricka kaffe
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som krafig kaffenarkoman kan jag inte spekulera i hur livet utan kaffe är, men jag kan komma med lite fakta kring påståendet att kaffe orsakar missfall. Glad

    En kaffekopp innehåller normalt sett 80mg koffein. Rekommendationen från svenska myndigheter är att inte inta mer än 300mg koffein per dygn. Detta då risken för antingen missfall eller låg födelsevikt ökar.

    I USA är man lite striktare och rekommenderar att hålla intaget under 200mg.

    Så en kopp eller två är ingen fara.

    Sen är koffeinfritt kaffe är inte utan koffein det heller. Ofta innehåller en kopp "koffeinfritt" ca 20mg koffein, eftersom man gör koffeinfritt kaffe genom att extrahera koffeinet ur kaffet. Och det är inte möjligt att extrahera ut allt koffein ur kaffet.

    babycenter.com har grymt bra källor för den som vill läsa mer fakta:
    www.babycenter.com/404_is-it-safe-to-drink-coffee-during-pregnancy_1246893.bc

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jarulf skrev 2018-09-23 13:31:00 följande:

    Som krafig kaffenarkoman kan jag inte spekulera i hur livet utan kaffe är, men jag kan komma med lite fakta kring påståendet att kaffe orsakar missfall. 

    En kaffekopp innehåller normalt sett 80mg koffein. Rekommendationen från svenska myndigheter är att inte inta mer än 300mg koffein per dygn. Detta då risken för antingen missfall eller låg födelsevikt ökar.

    I USA är man lite striktare och rekommenderar att hålla intaget under 200mg.

    Så en kopp eller två är ingen fara.

    Sen är koffeinfritt kaffe är inte utan koffein det heller. Ofta innehåller en kopp "koffeinfritt" ca 20mg koffein, eftersom man gör koffeinfritt kaffe genom att extrahera koffeinet ur kaffet. Och det är inte möjligt att extrahera ut allt koffein ur kaffet.

    babycenter.com har grymt bra källor för den som vill läsa mer fakta:

    www.babycenter.com/404_is-it-safe-to-drink-coffee-during-pregnancy_1246893.bc


    Tack????nu har det gått en hel dag och jag har druckit en kopp koffeinfritt så som det står på burken. Har redan abstinens sur och även spänningshuvudvärk.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag slutade att dricka kaffe 2005 och slutade att röka 2007.
    Det är så underbart att inte vara beroende av kaffe och cigarretter!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har slutat dricka kaffe vid båda mina graviditeter. Jag har inte slutat för att man inte skulle få dricka kaffe, utan för att det gjort mitt illamående tusen gånger värre. Det har inte varit några problem alls att sluta. Första gången slutade jag tvärt. Nu senast så trappade jag ner och drack bara en kopp om dan i en vecka o sen sluta efter det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja och jag är då absolut inte piggare utan kaffe. Förstår inte varför man skulle vara det?

    Största problemet är vad man ska dricka istället. Folk antar jag dricker te när jag tackar nej till kaffe och te är bland det värsta jag vet. 

Svar på tråden Sluta dricka kaffe