• Elsas mamma

    Ersättning vid full sjukskrivning, när man deltid

    Hej,

    Ska ringa vårdcentralen imorgon, för att boka tid för en ev sjukskrivning.

    Hade dock inte tänkt på det där med ersättning. Är ensamförälder och har precis börjat jobba 75% efter att ha varit föräldraledig. Om jag skulle bli sjukskriven, får jag då 80% av mina 75%? Lär vi ju inte klara oss på. Kan jag fylla på med föräldrapenning för att inte bli helt ruinerad?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ersättning vid full sjukskrivning, när man deltid
  • Anonym (SGI)

    Tror att du har rätt till 80% av din SGI. Den sätts ju innan föräldraledigheten om jag inte missminner mig. 
    Sen måste man ju vara sjuk. Man kan inte bara knalla in på VC och sjukskriva sig. Godkänner inte FK det så får du inga pengar alls. Det är då du ska ha 3 månadslöner sparat på banken för att klara dig.

  • MeandHim
    Anonym (SGI) skrev 2018-09-24 12:36:00 följande:

    Tror att du har rätt till 80% av din SGI. Den sätts ju innan föräldraledigheten om jag inte missminner mig. 

    Sen måste man ju vara sjuk. Man kan inte bara knalla in på VC och sjukskriva sig. Godkänner inte FK det så får du inga pengar alls. Det är då du ska ha 3 månadslöner sparat på banken för att klara dig.


    Been there Done that!

    Bra svar, se till att ha pengar sparat för det kan bli väääldigr dyrt om du har otur
  • nnnnnnnn

    Om du har möjlighet att fylla på med föräldradagar så är det så att du har föräldradagar kvar = jag antar att du tar ut 1,25 FP-dag per vecka för att skydda din SGI? Annars är det ju väldigt onödigt att ha FP-dagar kvar när du sänker din SGI medvetet...

    Sen som övriga skriver, det är inte bara att gå in och beställa en sjukskrivning, du måste såklart ha en sjukdom att sjukskrivas för!
    Och då kan man ju inte bara ta ut FP för att det blir knapert...

Svar på tråden Ersättning vid full sjukskrivning, när man deltid