• Anonym (Tjej 34)

    Botemedel mot herpes anonym

    Någon här som vet om något botemedel mot herpes ( typ 2) är påväg? Någon här som har det och isåfall hur ofta har ni utbrott?

    Jag fick mitt primära utbrott för 3 år sedan och detta året har jag haft det några gånger.

    Blir det alltid blåsor vid utbrott?

    Om ni tar tabletter vid känningar och om det uppstått små blåsor/ märken, hit snabbt läker det ut?

  • Svar på tråden Botemedel mot herpes anonym
  • Anonym (kj)
    Någon här som vet om något botemedel mot herpes ( typ 2) är påväg?  Nej, det finns inget på väg.

    Någon här som har det och isåfall hur ofta har ni utbrott? Ca 3-10 per år

    Jag fick mitt primära utbrott för 3 år sedan och detta året har jag haft det några gånger.Ok
     

    Blir det alltid blåsor vid utbrott? Ja, alltid

    Om ni tar tabletter vid känningar och om det uppstått små blåsor/ märken, hit snabbt läker det ut? Ca 5 dagar snabbare än utan tabletterna.
  • Anonym (Virus)

    Herpes är ju ett virus. Finns inget botemedel. Bromsmedicin finns. Valtrex tex.

    Jag fick herpes när jag var 15år o nu är jag 36år. Hela min tonårstid hade jag utbrott konstant. Det var fruktansvärt jobbigt. Sen fick jag bromsmedicin som jag tog dagligen i många år sen valde jag att sluta för att se om utbrotten blev lika frekventa. Tack o lov kommer de mer sällan nu. Kanske 3-4ggr per år. Oftast när mitt immunförsvar är nere vid förkylning tex.

    Direkt när du känner att d börjar så ska du ta medicin ich fortsätta hela dosen (5dagar). Det blir fortfarande ett utbrott med blåsor men mindre. Läkningen brukar vara en vecka oavsett. Jag ser till att hålla händer och andra borta tills det har gått 10dagar. Hemskt om man råkar smitta nån.

  • Anonym (Virulite)

    Jag har precis köpt en virulite som ljusbehandlar blåsorna. Jag var skeptisk innan jag köpte och ännu mer skeptisk när den anlände då den kändes som en riktig bluffpryl och dessutom hade ganska dåliga instruktioner.

    Men både jag och dottern har utbrott på väg strax efter den kom som stoppades direkt vid behandling. Funkade så bra att jag känner mig osäker på om det verkligen var något på gång eller om vi bara inbillade oss. Men jag har aldrig haft fel förut om att du är på väg och inte dottern heller.

    Ljuset den behandlar med går inte att se, för att kontrollera att den funkar för man titta på den genom telefonens kamera,då kan man se ljuset.

    Sedan är väl typ två könsherpes? Jag har munherpes och apparaten är utformad för det. Men när jag läste recensionerna så såg jag i alla fall en som använde den även för könsherpes med goda resultat enligt henne.

  • Anonym (typ2)
    Anonym (Virus) skrev 2018-09-25 09:58:50 följande:

    Herpes är ju ett virus. Finns inget botemedel. Bromsmedicin finns. Valtrex tex.

    Jag fick herpes när jag var 15år o nu är jag 36år. Hela min tonårstid hade jag utbrott konstant. Det var fruktansvärt jobbigt. Sen fick jag bromsmedicin som jag tog dagligen i många år sen valde jag att sluta för att se om utbrotten blev lika frekventa. Tack o lov kommer de mer sällan nu. Kanske 3-4ggr per år. Oftast när mitt immunförsvar är nere vid förkylning tex.

    Direkt när du känner att d börjar så ska du ta medicin ich fortsätta hela dosen (5dagar). Det blir fortfarande ett utbrott med blåsor men mindre. Läkningen brukar vara en vecka oavsett. Jag ser till att hålla händer och andra borta tills det har gått 10dagar. Hemskt om man råkar smitta nån.


    Får du utbrott nu 3-4 gånger per år fast det gått 21 år sen du blev smittad?
  • Anonym (kj)
    Anonym (typ2) skrev 2018-09-26 17:43:16 följande:
    Får du utbrott nu 3-4 gånger per år fast det gått 21 år sen du blev smittad?
    Ja.
  • Anonym (Virus)
    Anonym (typ2) skrev 2018-09-26 17:43:16 följande:

    Får du utbrott nu 3-4 gånger per år fast det gått 21 år sen du blev smittad?


    Ja tyvärr.. fick utslag igår igen :(

    Hade förra månaden oxå.

    Herpes är skit!
  • Anonym (Tjej 34)

    Herpes gör ont, jag blir nedstämd, tappat matlust allt när det kommer. Begränsar ens liv att ha ett normalt sexliv. Jag har haft det i 3 år nu ( vad jag vet) och har typ 2 som egentligen är könsherpes. På munnen har jag haft hela livet, där kommer det sällan numer. Har också en Virulite mot munnen. Testade den mot underlivet vilket var lite meckigt mem upplevde att det tog mycket längre tid att läka efter det konstigt nog. Har alltid valaciklovirtsbletter med mig somt ex i handväskan, eller när jag reser bort. Vågar inte vara utan. Dricker inte kaffe, chocklad, nötter men får ändå utbrott. Klarade mig dock utan utbrott under sommaren vilket var en stor lättnad. Ni som har herpes i underlivet, får ni alltid blåsor som går sönder och blir sår? Blir det svullet?

    Känner mig ensam även att Jag vet att 15-30 % har typ 2 herpes.

  • Anonym (kj)
    Anonym (Tjej 34) skrev 2018-10-02 16:39:31 följande:
    Herpes gör ont, jag blir nedstämd, tappat matlust allt när det kommer. Begränsar ens liv att ha ett normalt sexliv. Jag har haft det i 3 år nu ( vad jag vet) och har typ 2 som egentligen är könsherpes. På munnen har jag haft hela livet, där kommer det sällan numer. Har också en Virulite mot munnen. Testade den mot underlivet vilket var lite meckigt mem upplevde att det tog mycket längre tid att läka efter det konstigt nog. Har alltid valaciklovirtsbletter med mig somt ex i handväskan, eller när jag reser bort. Vågar inte vara utan. Dricker inte kaffe, chocklad, nötter men får ändå utbrott. Klarade mig dock utan utbrott under sommaren vilket var en stor lättnad. Ni som har herpes i underlivet, får ni alltid blåsor som går sönder och blir sår? Blir det svullet?
    Känner mig ensam även att Jag vet att 15-30 % har typ 2 herpes.
    Det blir alltid blåsor som går sönder, annars är det inte herpes.
  • Anonym (olle)

    jag har googlat en hel del på vaccin, mediciner och botemedel.
    Enligt min mening är det bara en tidsfråga innan ett botemedel finns. Dock kan det ju ta många år innan vi är där. 
    Det finns stora pengar att tjäna och det driver utvecklingen framåt.
    Det senaste jag hittat på nätet är crispr, ett "verktyg" som gör det möjligt att gå in i en cell och klippa dna. googla eller youtuba det.

    Den tröst som ligger närmast i tiden kan vara en medicin som kallas pritelivir.
    Tester har visat att den är dubbelt så effektiv som valtrex.
    Den har fått "fast-track" status hos FDA i usa. vilket betyder att den går snabbare igenom processen emot ett fas-3 test. Som är det sista som skall gås igenom innan det kan säljas på marknaden, i USA.
    googla på Herpes Vaccines Flop. What About Drugs? Pritelivir: A Page From The AIDS Playbook
    där finns lite att läsa.
    Han som skriver artikeln spår att om ca 2 år kan medicinen finnas på marknaden.

    lite funderingar om vaccin, ett vaccin som sätter herpesviruset i konstant dvala gissar jag på finns tillgängligt inom 10 år, men det är bara gissningar baserat på allt jag skummat igenom på nätet om vaccin.

  • Anonym (Lysin)

    Har du testat L-lysin?

    Undvik all mat med l-arginin (googla) tex nötter och ät Lysin. Det är supereffektivt. Äter Helhetshälsas Lysin men man tar större dos än rek vid utbrott 2×2 brukar bara bra och sen kan man köra en om dagen för att förebygga

  • Anonym (Tjej 34)

    Tack för info gällande botemedel, skall kollas upp. Vore en dröm att aldrig mer få utbrott och behövs lida både fysiskt och psykiskt och leva i ständig oro för utbrott. Jag äter. P piller och skall snart ha uppehåll en vecka och då kommer blödningen. Hoppas innerligt jag slipper utbrott. I land har utbrott kommit i samband med ? mensen?. Jag vet inte hur min kropp kommer reagera på ev utbrott om jag skulle sluta med p piller. Någon som har erfarenhet?

    Jag äter l lysin som är aminosyra sedan 3 år tillbaka. Äter 1000 mg per dag och av märket Solgar. Får ändå utbrott ibland. Väver att immunförsvaret spelar en viktig roll vad gäller herpes. Jag äter inte nötter, choklad, kaffe. Noga med hygien (alltid noga med duscha) ha Rsrädat och fint hemma, kanske därför detta är psykiskt jobbigt då jag känner mig smutsig pga könsherpesen. Någon som haft flera utbrott av typ 1 i underlivet.? Jag har typ 2 och det är ju den mest aggressiva. Munsår det bra ju nästan alla, eller är bärare av men könet är så påfrestande.

    Märkligt att det är så svårt att få fram bot emot herpesvirus. Aciklovir har jag alltid i väskan/ badrumsskåpet men vill inte behöva leva med denna skiten ????

  • Anonym (Tjej 34)

    Tack för info gällande botemedel, skall kollas upp. Vore en dröm att aldrig mer få utbrott och behövs lida både fysiskt och psykiskt och leva i ständig oro för utbrott. Jag äter. P piller och skall snart ha uppehåll en vecka och då kommer blödningen. Hoppas innerligt jag slipper utbrott. I land har utbrott kommit i samband med ? mensen?. Jag vet inte hur min kropp kommer reagera på ev utbrott om jag skulle sluta med p piller. Någon som har erfarenhet?

    Jag äter l lysin som är aminosyra sedan 3 år tillbaka. Äter 1000 mg per dag och av märket Solgar. Får ändå utbrott ibland. Väver att immunförsvaret spelar en viktig roll vad gäller herpes. Jag äter inte nötter, choklad, kaffe. Noga med hygien (alltid noga med duscha) ha Rsrädat och fint hemma, kanske därför detta är psykiskt jobbigt då jag känner mig smutsig pga könsherpesen. Någon som haft flera utbrott av typ 1 i underlivet.? Jag har typ 2 och det är ju den mest aggressiva. Munsår det bra ju nästan alla, eller är bärare av men könet är så påfrestande.

    Märkligt att det är så svårt att få fram bot emot herpesvirus. Aciklovir har jag alltid i väskan/ badrumsskåpet men vill inte behöva leva med denna skiten ????

  • Anonym (Tjej 34)

    Tack för info gällande botemedel, skall kollas upp. Vore en dröm att aldrig mer få utbrott och behövs lida både fysiskt och psykiskt och leva i ständig oro för utbrott. Jag äter. P piller och skall snart ha uppehåll en vecka och då kommer blödningen. Hoppas innerligt jag slipper utbrott. I land har utbrott kommit i samband med ? mensen?. Jag vet inte hur min kropp kommer reagera på ev utbrott om jag skulle sluta med p piller. Någon som har erfarenhet?

    Jag äter l lysin som är aminosyra sedan 3 år tillbaka. Äter 1000 mg per dag och av märket Solgar. Får ändå utbrott ibland. Väver att immunförsvaret spelar en viktig roll vad gäller herpes. Jag äter inte nötter, choklad, kaffe. Noga med hygien (alltid noga med duscha) ha Rsrädat och fint hemma, kanske därför detta är psykiskt jobbigt då jag känner mig smutsig pga könsherpesen. Någon som haft flera utbrott av typ 1 i underlivet.? Jag har typ 2 och det är ju den mest aggressiva. Munsår det bra ju nästan alla, eller är bärare av men könet är så påfrestande.

    Märkligt att det är så svårt att få fram bot emot herpesvirus. Aciklovir har jag alltid i väskan/ badrumsskåpet men vill inte behöva leva med denna skiten ????

  • Anonym (typ2)
    Anonym (Tjej 34) skrev 2018-09-23 18:43:50 följande:

    Någon här som vet om något botemedel mot herpes ( typ 2) är påväg? Någon här som har det och isåfall hur ofta har ni utbrott?

    Jag fick mitt primära utbrott för 3 år sedan och detta året har jag haft det några gånger.

    Blir det alltid blåsor vid utbrott?

    Om ni tar tabletter vid känningar och om det uppstått små blåsor/ märken, hit snabbt läker det ut?


    Jag läste i ett annat stort forum som finns på nätet (vet inte om man får länka här...), att den personen hade hittat engelska artiklar om att vaccinet som man tar för vattkoppor har hjälpt dom personerna som var med i undersökningen att få mycket färre utbrott av herpes.

    Funderar på om det är värt att ta det vaccinet och se om det kanske hjälper?

    Tänker att herpesen och vattkoppor är typ samma virusfamilj och vaccinet verkar inte ha några allvarliga bieffekter och dom flesta tar det numera när man är barn, framför allt i usa där nästan alla barn får vaccinet. Vet dock inte hur pålitlig den undersökningen var, men spontant känns det som det skulle kunna blir färre utbrott om man tagit vaccin som är inom typ samma område/virus?

    Eller om man tar vaccinet som är mot bältros? Medicinen för herpes är ju också mot bältros om man tar högre dos. Så något gemensamt måste ju bältros och herpesen ha..?

    Googlade precis och fick fram "Bältrosvaccin innehåller samma virusstam som vattkoppsvaccinet men i betydligt större mängd."

    (Jag har haft vattkoppor som barn men inte tagit vaccinet)

    Någon som vet något mer? Eller tror detta kan fungera?
  • Anonym (Tjej 34)

    Intressant det sår med vattkoppsvaccinet, och bältrosvaccin. Vattkoppavavcin ingår väl ingen cider svenska vaccinationsprogrammet för barn. Själv vet jag inte om jag jade vattkoppor som barn, men får fråga mamma och hoppas hon minns. Jag fick munsår som barn på dagis och led mycket av det tidigare. Inte nog med detta så åkte jag på herpes i underlivet för 3 år sedan. Aldrig haft besvär innan i underlivet, men så ont det gjorde. Gynekolog tog test och det visade sig vara typ 2. Jag blev helt knäckt. Har alltid varit noga med hygien, kondom etc, men så är det. Äter p piller. Försöker leva någorlunda sunt och utesluter kaffe, choklad och nötter. Ärer l lysin kapslar från hälsokost samt multivitamin. Borde dock bli bättre på att sova fler timmar per natt. Besväras ofta av huvudvärk/ stel nacke, ibland indexet jag om det är herpesrelsterat? Vet att man lan då meningit ( hjärnhinneinflammation) orsakat av herpesvirus men sådana symtom har jag ej. Duschar varje morgon och tvättar av där nere på kvällen. Brukar använda intimtvätt, sover utan trosor, och använder bra undeerkläder. Smörjer fiffi med olivolja vilket ska vara bra. Är tacksam för varjexdsg jag inte har utbrott. Men vad gäller sex så känner jag inte som innan. Äcklas av mitt underliv a rädsla får att utsöndra virus även om jag inte har utbrott. Vill absolut inte få oralsex, känner mig äcklig. Vet det sitter i huvudet men så är det. Jah är beredd att göra allt för att bli förevigt besvärsfri, att försätta viruset i ett sovande läge, eller ännu bättre eliminera det ur kroppen. Virus är klurigare än bakterier. Herpes r oerhört tärande på mitt psyke. Skönt att max dock inte är ensam fast jag känner mig väldigt ensam med min lilla ? smitsiga helighet?.

  • Anonym (Tjej 34)

    Utsökta stavningen i föregående inlägg. Ska bland annat inte stå ? sår?, ? cider ?????

Svar på tråden Botemedel mot herpes anonym