• Äldre 23 Sep 21:12
    4508 visningar
    19 svar
    19
    4508

    Tonåringar har sömnstörningar för att de inte kan släppa mobilen - skrämmande!

    Helt sanslöst att se på nyheterna om intervjuade tonårstjejer som inte vågar lägga bort mobilen på kvällen för att de är rädda att missa något.

    Tillåter ni era barn att ha mobilen i sovrummet på natten och i så fall varför??

    www.svt.se/nyheter/inrikes/somnproblemen-bland-unga-har-okat-kraftigt-mobilstress-pekas-ut-som-bov

  • Svar på tråden Tonåringar har sömnstörningar för att de inte kan släppa mobilen - skrämmande!
  • Äldre 23 Sep 21:18
    #1

    Min 14-åring har det ja. Hon använder den som väckarklocka.

    Hänt typ 2 ggr att hennes kompisar messat sent och då plingar hennes padda på nedervåningen. När jag gått upp har hon varit halvsovandes och inte orkat kolla telefonen och be dem sluta. Nu har hon lärt sig att stänga av så det inte låter om de messar för hon vill sova på kvällen (kvällströttis)

  • Äldre 23 Sep 21:32
    #2
    cosinus skrev 2018-09-23 21:18:43 följande:

    Min 14-åring har det ja. Hon använder den som väckarklocka.

    Hänt typ 2 ggr att hennes kompisar messat sent och då plingar hennes padda på nedervåningen. När jag gått upp har hon varit halvsovandes och inte orkat kolla telefonen och be dem sluta. Nu har hon lärt sig att stänga av så det inte låter om de messar för hon vill sova på kvällen (kvällströttis)


    Men varför köper man inte bara en vanlig väckarklocka och vänjer bort att ha mobilen som det?

    Att ha mobilen i sovrummet för att man har den som väckarklocka är ju världens konstigaste argument, jag hör det rätt ofta.
  • Anonym (snus)
    Äldre 23 Sep 21:35
    #3

    Av just den orsaken har mina barn klockradio/väckarklocka.

    Finns ingen som helst ursäkt till att ett barn/tonåring eller vuxen för den delen ska använda mobilen som väckning.

  • Trembl­ement de Terre
    Äldre 23 Sep 21:39
    #4
    +1

    Alltså... man kan ju ha mobilen på ljudlös eller i flyglansläge och ändå använda den som väckarklocka.

  • Äldre 23 Sep 21:42
    #5

    Att ens barn ska bli väckt ur sin sömn för att säga åt sina vänner att sluta messa sent? Nej men nej...

    Man stänger av telefonen och lägger den ifrån sig vid sänggående. Punkt och slut.

    Grupptryck från kompisar torde vara både lösningen och problemet här egentligen.

    Utmana kompisar att stänga av telefonen vore en ide. Öka månadspeng istället som belöning att hålla sig nedsläckt på kvällen.

  • Pentra
    Äldre 23 Sep 21:42
    #6

    Men hallå! Att mobilstrålning ger sömnstörningar; men även hyperaktivitet, aggressionsutbrott, tumörer och hjärnskador etc,; är inget nytt. Det är välkänt sedan många år! Våra barn är lärda att hålla mobilen borta från huvudet i mesta möjliga mån, och speciellt under natten när de skall sova. Dessutom så finns det vissa mobilstrålningsskydd att köpa, för den som vill få lite extra skydd. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (snus)
    Äldre 23 Sep 21:43
    #7
    Tremblement de Terre skrev 2018-09-23 21:39:02 följande:

    Alltså... man kan ju ha mobilen på ljudlös eller i flyglansläge och ändå använda den som väckarklocka.


    Finns ingen anledning.
  • Trembl­ement de Terre
    Äldre 23 Sep 21:47
    #8
    Anonym (snus) skrev 2018-09-23 21:43:46 följande:

    Finns ingen anledning.


    Jo.
  • Anonym (123)
    Äldre 23 Sep 21:53
    #9
    Pentra skrev 2018-09-23 21:42:32 följande:

    Men hallå! Att mobilstrålning ger sömnstörningar; men även hyperaktivitet, aggressionsutbrott, tumörer och hjärnskador etc,; är inget nytt. Det är välkänt sedan många år! Våra barn är lärda att hålla mobilen borta från huvudet i mesta möjliga mån, och speciellt under natten när de skall sova. Dessutom så finns det vissa mobilstrålningsskydd att köpa, för den som vill få lite extra skydd. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Backa gärna med forskning om du ska göra sådana påståenden om tumörer och hjärnskador.
  • Pentra
    Äldre 23 Sep 23:28
    #10
    Anonym (123) skrev 2018-09-23 21:53:19 följande:
    Backa gärna med forskning om du ska göra sådana påståenden om tumörer och hjärnskador.

    VSB... Och här har vi tydligen någon som redan fått hjärnan så mycket sabbad att han/hon helt tappat att möjligheten finns att söka på Google... :-/
  • Anonym (G)
    Äldre 24 Sep 05:14
    #11
    +1
    Anonym (snus) skrev 2018-09-23 21:35:17 följande:

    Av just den orsaken har mina barn klockradio/väckarklocka.

    Finns ingen som helst ursäkt till att ett barn/tonåring eller vuxen för den delen ska använda mobilen som väckning.


    Ursäkt? Det finns en god anledning att till att jag har mobilen som väckarklocka och det är möjligheten att ställa in den på den typ av väckning som passar en själv. Innan jag hade mobilen väcktes jag av ett pip som fick mig att hoppa halvvägs upp i taket. För en stund sedan vaknade jag av ett stilla surrande och snoozade därefter i tre minuter. Perfekt!

    Har man problem att somna när mobilen ligger bredvid kan man såklart lösa det genom att skaffa en väckarklocka. Men alla har inte de problemen.
  • Anonym (123)
    Äldre 24 Sep 07:15
    #12
    Pentra skrev 2018-09-23 23:28:34 följande:

    VSB... Och här har vi tydligen någon som redan fått hjärnan så mycket sabbad att han/hon helt tappat att möjligheten finns att söka på Google... :-/
    Den som gör påståenden är också den som ska backa sina påståenden. Men kan du inte så kan du inte.
  • sextio­talist
    Äldre 24 Sep 08:22
    #14
    Anonym (snus) skrev 2018-09-23 21:35:17 följande:

    Av just den orsaken har mina barn klockradio/väckarklocka.

    Finns ingen som helst ursäkt till att ett barn/tonåring eller vuxen för den delen ska använda mobilen som väckning.


    Jag slängde bort usla väckarklockor när funktionen var tillräckligt bra på telefonen. Den är den absolut bästa väckarklockan jag haft. (då är jag uppvuxen med traditionella väckarklockor).
     
  • Äldre 24 Sep 10:02
    #15
    Alexi skrev 2018-09-23 21:32:23 följande:
    Men varför köper man inte bara en vanlig väckarklocka och vänjer bort att ha mobilen som det?

    Att ha mobilen i sovrummet för att man har den som väckarklocka är ju världens konstigaste argument, jag hör det rätt ofta.
    För att det inte behövs eftersom hon inte har problem med att hantera att mobilen ligger i sovrummet. Hon vill inte bli störd, har därmed lärt av sig att ha ljud på så nu kan folk messa henne mitt i natten och hon sover gott.

    Har också min mobil som väckarklocka, har f ö inte notiser på något alls så jag sover gott även om folk försöker chatta med mig.

    Att man har mobilen i sovrummet betyder heller inte att man har den under huvudkudden, jag lägger den medvetet en bra bit bort och likaså dottern. Strålningen minskar väldigt drastiskt med avståndet så 1 m ger väldigt stor skillnad mot 1 dm.
  • Äldre 24 Sep 10:29
    #16

    Ja, min 15-åring får ha mobilen I sovrummet, men han stänger av ljudet. Oftast lägger han den I hallen under natten, för att jag ska sätta den på laddning.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 24 Sep 10:44
    #17

    Mina tonåringar har sina mobiler på flygplansläge för att inte bli störda på natten.
    Vi väcker dem på morgonen, jag tycker att det är trevligt att väcka dem och få lite kontakt på morgonen.

    Om man inte har mobilerna på flygplansläge tror jag att sömnen kan störas, de bör vara på flygplansläge eller i ett annat rum anser jag. Innan vi fått in denna rutin så samlade vi in telefonerna på kvällen. Det är helt och hållet föräldrarnas ansvar tycker jag, om inte barnen / tonåringarna klarar det själva.

  • Anonym (tillå­ter)
    Äldre 24 Sep 11:53
    #18
    Alexi skrev 2018-09-23 21:12:19 följande:

    Helt sanslöst att se på nyheterna om intervjuade tonårstjejer som inte vågar lägga bort mobilen på kvällen för att de är rädda att missa något.

    Tillåter ni era barn att ha mobilen i sovrummet på natten och i så fall varför??

    www.svt.se/nyheter/inrikes/somnproblemen-bland-unga-har-okat-kraftigt-mobilstress-pekas-ut-som-bov


    Ja jag tillåter dem att ha mobilen i sovrummet på natten eftersom detta inte är ett problem för mina tonåringar. Jag brukar inte hitta på problem där de inte finns. Men om telefonen blev ett problem på något sätt för mitt barn så skulle jag agera. 

    Dessa tonårstjejer ville itne lägga bort telefonen, det innebär inte att det är så för alla. 
  • Anonym (A)
    Äldre 4 Oct 13:35
    #19

    Ett barn har all sin elektronik kvar på rummet. Ett barn vars telefon får plockas undan. Gäller även dator och fjärrkontroll till tv:n. Film startas på Netflix och timer sätts på tv:n. Sen godnatt

Svar på tråden Tonåringar har sömnstörningar för att de inte kan släppa mobilen - skrämmande!