• NedaA

    Studera under graviditetspenning och Föräldrapenning

    Hej!

    Jag är gravid under vecka 30 och ska börja med 
    graviditetspenning från vecka 40 och efter förlösning ska gå på föräldrapenning.

    Min fråga är att få jag studera samtidigt som jag får graviditetspenning och föräldrapennings lån?! 

    Neda
    Tack!
  • Svar på tråden Studera under graviditetspenning och Föräldrapenning
  • Ebo88

    Jag tror inte det. Googlade lite snabbt och hittade det här på f.kassan:

    Föräldrapenning är pengar du får för att kunna vara hemma med ditt barn i stället för att arbeta, söka arbete eller studera.

    Kan jag få föräldrapenning?

    Du kan få föräldrapenning

    om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och

    har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern

    är eller har varit gift med föräldern

    är eller har varit registrerad partner med föräldern

    om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete

    om du är försäkrad i Sverige, vilket du oftast är om du bor eller arbetar här

    om barnet är bosatt i Sverige eller bor inom EU/EES eller Schweiz.

  • gammelpysen

    Länge sedan nu men hade föräldrapenning som student en gång i tiden. Vad som gällde då var att jag inte fick vara på någon föreläsning samma dag som jag hade sonen. Dvs hade jag lektion fick jag avstå från den dagen.

    Möttes alltför ofta av idioter till handläggare som frågade vem som tog hand om barnet när jag pluggade och Hej, det finns faktiskt en pappa...

  • Sofiamy

    självklart man man plugga under tiden man är fl-ledig, det har jag gjort med alla mina barn när de var bebisar, jag har läst på distans och kunnat sitta på kvällarna när min man varit hemma, det är inget hinder för att man har föräldrapenning. Att va föräldraledig är som ett jobb, mellan 7-17 är jag i "tjänst" vad jag gör efter mitt "jobb" ska väl fkassan skita ett stort stycke i!

Svar på tråden Studera under graviditetspenning och Föräldrapenning