• Långbenopluto

    Anställa utan hänsyn till förtur?

    Scenario: Anna arbetar 18 månader på ett jobb men det är ständiga konflikter mellan henne och andra medarbetare. Hon får sluta när hennes vik. gått ut.

    Nu behövs en vikarie på samma arbetsplats. Måste chefen ta hänsyn till att Anna är i "förturslistan" till nya vik.?

    Eller kan chefen välja en annan person trots att den personen inte arbetat mer än 4 månader på arbetsplatsen?

    Kan chefen göra undantag utan att facket eller Anna kan klaga?

  • Svar på tråden Anställa utan hänsyn till förtur?
  • Persikaplommon

    Har vikarier förtur till tillsvidareanställningar?

    2015-02-18 i ANSTÄLLNINGSFORMER

    FRÅGA

    Jag jobbar som vikarie i en butik och jag undrar om en chef får tillsvidareanställa en person utifrån om den redan har anställda med tidsbegränsade anställningar. Om de har någon förtur till tillsvidareanställningar?

    SVAR

    Hej och tack för din fråga!

    Enligt 6f § i Lagen om anställningsskydd (LAS) ska arbetsgivaren lämna besked om lediga tillsvidareanställningar till personer som har en tidsbegränsad anställning. Denna regel finns för att personer med tidsbegränsad anställning ska ges möjlighet att söka lediga tillsvidareanställningar. Detta kan göras genom att informationen görs allmänt tillgänglig på arbetsplatsen.

    Det finns dock ingen regel som ger personer med tidsbegränsad anställning förtur till lediga tjänster.

    Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

    Vänligen,

    Mikael Stade

    lawline.se/answers/har-vikarier-fortur-till-tillsvidareanstallningar

    Detta borde gälla Anna också ?

    Hoppas de slipper Anna.

    Det skulle vara riktigt jobbigt om man behövde anställa folk som bevisat att de inte fungerar på arbetsplatsen.

  • Anotherone

    Enligt vad som gäller på min arbetsplats så ska alla anställningar som är avsedda att pågå längre än 14 dagar först erbjudas dem som jobbat upp företrädesrätt enligt LAS. Det gör man på ett år om jag inte minns fel. Så en chef får inte ta in vem som helst till en sådan anställning utan måste kolla företrädeslistan först.

  • Petter och jag

    Så länge Anna har en anställning så kan hon inte hävda förtur...Så chefen kan ju anställa någon innan Annas vik går ut.

  • Långbenopluto
    Petter och jag skrev 2018-09-26 23:04:16 följande:
    Så länge Anna har en anställning så kan hon inte hävda förtur...Så chefen kan ju anställa någon innan Annas vik går ut.
    Hon är inte här, hennes vik gick ut 30 juni. Så hon är a-lös nu.
  • Kerubmamman

    Nej, hon uppfyller knappast kriterierna för återanställning eftersom hon inte sagts upp pga arbetsbrist.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anotherone
    Kerubmamman skrev 2018-09-27 09:57:32 följande:

    Nej, hon uppfyller knappast kriterierna för återanställning eftersom hon inte sagts upp pga arbetsbrist.


    Det är inte bara uppsagda som kan ha jobbat upp en rätt till återanställning, det har också med antalet dagar man varit anställd att göra.
  • Kerubmamman
    Anotherone skrev 2018-09-27 10:01:22 följande:
    Det är inte bara uppsagda som kan ha jobbat upp en rätt till återanställning, det har också med antalet dagar man varit anställd att göra.

    Uppsagd och jobbat en viss tid.

    Dessa två stycken är det jag ser som relevant i § 25 - 27 (Företrädesrätt till återanställning m.m.) 25 § Arbetstagare som har sagts upp på grund av arbetsbrist har företrädesrätt till återanställning i den verksamhet där de tidigare har varit sysselsatta. Detsamma gäller arbetstagare som har anställts för begränsad tid enligt 5 § och som på grund av arbetsbrist inte har fått fortsatt anställning. En förutsättning för företrädesrätt är dock att arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren eller, när det gäller företrädesrätt till ny säsongsanställning för en tidigare säsongsanställd arbetstagare, sex månader under de senaste två åren och att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen.

    Företrädesrätten gäller från den tidpunkt då uppsägning skedde eller besked lämnades eller skulle ha lämnats enligt 15 § första stycket och därefter till dess nio månader har förflutit från den dag då anställningen upphörde. Vid säsongsanställning gäller företrädesrätten i stället från tidpunkten då besked lämnades eller skulle ha lämnats enligt 15 § andra stycket och därefter till dess nio månader har förflutit från den nya säsongens början. Har under de nu nämnda tidsperioderna företaget, verksamheten eller en del av verksamheten övergått till en ny arbetsgivare genom en sådan övergång som omfattas av 6 b §, gäller företrädesrätten mot den nya arbetsgivaren. Företrädesrätten gäller även i de fall att den tidigare arbetsgivaren försatts i konkurs.

    TS, jag tror det är viktigt hur hennes kontrakt var utformat. Stod det uttryckligen att det var ett vikariat eller en allmän visstidsanställning?
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Långbenopluto

    Hon hade ett vik. som inte förlängdes med motiveringen att det var arbetsbrist, hon arbetade 15 månader.

    Nu i höst ska en av våra arbetskamrater studera en längre kurs och då ringer Anna och säger att hon har företrädesrätt till det vikket.

    Men vi vill INTE ha henne eftersom det var så mycket konflikter...

  • Anotherone
    Salmiakk skrev 2018-09-27 13:04:39 följande:

    Hon hade ett vik. som inte förlängdes med motiveringen att det var arbetsbrist, hon arbetade 15 månader.

    Nu i höst ska en av våra arbetskamrater studera en längre kurs och då ringer Anna och säger att hon har företrädesrätt till det vikket.

    Men vi vill INTE ha henne eftersom det var så mycket konflikter...


    Oftast anges arbetsbrist när ett vik eller en tidsbegränsad anställning inte förlängs. Just då har man inget annat att erbjuda och personen slutar det datum som det var sagt. Men det är inte samma sak som att säga upp någon pga arbetsbrist. Oavsett vad man tycker om "Anna" så måste man följa turordningslistan enligt LAS om personen har jobbat upp en rätt till återanställning och har rätt kompetens.
  • Petter och jag
    Salmiakk skrev 2018-09-27 13:04:39 följande:

    Hon hade ett vik. som inte förlängdes med motiveringen att det var arbetsbrist, hon arbetade 15 månader.

    Nu i höst ska en av våra arbetskamrater studera en längre kurs och då ringer Anna och säger att hon har företrädesrätt till det vikket.

    Men vi vill INTE ha henne eftersom det var så mycket konflikter...


    Har hon skriftligt hävdat sin förtursrätt? Vad säger HR-enheten (eller motsvarande funktion)?
  • Jamesdio

    Anställ henne med provanställning, sä upp henne omgående för att det inte fungerar och anställ den ni egentligen vill ha?

  • Linda5

    Hur stort är företaget?


    Arbetsgivarna får ensidigt bestämma om det råder arbetsbrist, men de är inte fria att säga upp vilka de vill. De måste följa en turordning: Sist in först ut. Lagen tillåter undantag i endast två fall.  Men genom förhandlingar görs ofta fler undantag.


    Undantag
    Finns högst tio
     anställda får arbetsgivaren själv undanta två personer utan att förhandla från turordningen.


    Finns kollektivavtal kan arbetsgivaren förhandla med facket om avsteg från turordningen för att behålla anställda som är viktiga för verksamheten. En avtalsturlista.


    Lång anställningstid skyddar bara om du har tillräckliga kvalifikationer för jobben som finns kvar. Annars kan arbetsgivaren göra undantag.

  • Långbenopluto
    Linda5 skrev 2018-10-01 20:12:34 följande:
    Hur stort är företaget?

    Arbetsgivarna får ensidigt bestämma om det råder arbetsbrist, men de är inte fria att säga upp vilka de vill. De måste följa en turordning: Sist in först ut. Lagen tillåter undantag i endast två fall.  Men genom förhandlingar görs ofta fler undantag.


    Undantag
    Finns högst tio anställda får arbetsgivaren själv undanta två personer utan att förhandla från turordningen.


    Finns kollektivavtal kan arbetsgivaren förhandla med facket om avsteg från turordningen för att behålla anställda som är viktiga för verksamheten. En avtalsturlista.


    Lång anställningstid skyddar bara om du har tillräckliga kvalifikationer för jobben som finns kvar. Annars kan arbetsgivaren göra undantag.


    Det är landstinget.
  • Anotherone
    Salmiakk skrev 2018-10-02 07:03:48 följande:

    Det är landstinget.


    Fast jag ser inte att någon blivit uppsagd här om jag förstår ts. Utan det är ett vikariat som inte förlängs. Två helt skilda saker.
  • Långbenopluto
    Anotherone skrev 2018-10-02 08:20:04 följande:
    Fast jag ser inte att någon blivit uppsagd här om jag förstår ts. Utan det är ett vikariat som inte förlängs. Två helt skilda saker.
    Hon hade ett vik som inte förlängdes, men hon hävdar förtursrätt nu när det behövs ett nytt vik på våran avdelning.
  • Anotherone
    Salmiakk skrev 2018-10-02 08:42:04 följande:

    Hon hade ett vik som inte förlängdes, men hon hävdar förtursrätt nu när det behövs ett nytt vik på våran avdelning.


    Ja precis och det kan hon ha rätt till. När en tidsbegränsad anställning inte förlängs så ska man få info om företrädesrätten som sedan gäller i 9 mån om jag inte minns fel. Om det under den tiden dyker upp tjänster som man har kompetens för så får man inte anställa vem som helst utan måste först kontakta dem som har företrädesrätt och i tur och ordning dem tjänsten.
Svar på tråden Anställa utan hänsyn till förtur?