• Långbenopluto

    Anställa utan hänsyn till förtur?

    Scenario: Anna arbetar 18 månader på ett jobb men det är ständiga konflikter mellan henne och andra medarbetare. Hon får sluta när hennes vik. gått ut.

    Nu behövs en vikarie på samma arbetsplats. Måste chefen ta hänsyn till att Anna är i "förturslistan" till nya vik.?

    Eller kan chefen välja en annan person trots att den personen inte arbetat mer än 4 månader på arbetsplatsen?

    Kan chefen göra undantag utan att facket eller Anna kan klaga?

  • Svar på tråden Anställa utan hänsyn till förtur?
  • Persikaplommon

    Har vikarier förtur till tillsvidareanställningar?

    2015-02-18 i ANSTÄLLNINGSFORMER

    FRÅGA

    Jag jobbar som vikarie i en butik och jag undrar om en chef får tillsvidareanställa en person utifrån om den redan har anställda med tidsbegränsade anställningar. Om de har någon förtur till tillsvidareanställningar?

    SVAR

    Hej och tack för din fråga!

    Enligt 6f § i Lagen om anställningsskydd (LAS) ska arbetsgivaren lämna besked om lediga tillsvidareanställningar till personer som har en tidsbegränsad anställning. Denna regel finns för att personer med tidsbegränsad anställning ska ges möjlighet att söka lediga tillsvidareanställningar. Detta kan göras genom att informationen görs allmänt tillgänglig på arbetsplatsen.

    Det finns dock ingen regel som ger personer med tidsbegränsad anställning förtur till lediga tjänster.

    Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

    Vänligen,

    Mikael Stade

    lawline.se/answers/har-vikarier-fortur-till-tillsvidareanstallningar

    Detta borde gälla Anna också ?

    Hoppas de slipper Anna.

    Det skulle vara riktigt jobbigt om man behövde anställa folk som bevisat att de inte fungerar på arbetsplatsen.

  • Anotherone