• Kringlan86

    Förlänga föräldraledighet

    Hejsan!!

    Är ensamstående och föräldraledig med min dotter på 8 månader. Planen var från början att jag skulle skola in henne på förskolan i mars ( hon skulle då vara 14 månader) nu har jag dock ändrat mig. Tycker hon är för liten då och skulle så gärna vilja vara hemma lite till. Funderar därför nu på att börja jobba varannan vecka fre-sön (då kan mina föräldrar ha henne) måste ju såklart kolla med min arbetsgivare om det ens är möjligt. Undrar hur det funkar när hon fyllt ett år? För att skydda sin sgi behöver man ju ta ut 5 dagar i veckan från det att barnet fyllt ett. Kan jag ta ut endast 2 föräldradagar då den veckan jag jobbar och 5 den andra (förutsatt att jag jobbar heldagar) eller hur funkar det?

    Mvh Jenny

  • Svar på tråden Förlänga föräldraledighet
  • Anonym (Sammanlagt)

    Det är den sammanlagda tiden arbete plus FL. som gäller för att skydda sgi. Antar att du vill spara dagar så mkt som möjligt? Jobbar du tre så ta ut två osv. Vilken bra lösning med dina föräldrar istället för fsk när hon är så liten. Då slipper hon alla förskolesjukdomar också så tidigt i livet.

  • winterstar

    Låter klokt du försöker vara hemma med din dotter längre. Har också en dotter på 8 mån och tycker de är alldeles för små skolas in på dagis när vanliga föräldraledigheten är slut. Försöker också pussla ihop det.

Svar på tråden Förlänga föräldraledighet