• Mongoliet

    Om det blir extraval väljs då nya talmän igen?

    Om det blir extraval tar man om hela skiten då inklusive nya talmän? Så då måste det väl bli?

  • Svar på tråden Om det blir extraval väljs då nya talmän igen?
  • Mongoliet
    Meriall skrev 2018-09-24 18:44:38 följande:

    Ja det måste väl bli så. Då har ju talmannen misslyckats.


    Spännande. Hoppas på det ju.
  • Meriall
    Mongoliet skrev 2018-09-24 18:55:26 följande:

    Spännande. Hoppas på det ju.


    Vem vill du ha som talman?
  • Mongoliet
    Meriall skrev 2018-09-24 19:09:43 följande:

    Vem vill du ha som talman?


    Nä just talmannen kanske kvittar men ser gärna ett extraval. Inte för att jag vet vem som tjänar eller förlorar på det men det kanske gör att vi måste ändra systemet i framtiden med det mesta. Hela röstningsförfarandet, tillsättande av regering mm. Mer politik är kul ju.
  • Padirac

    Talmännen är inte valda för politiska uppdrag i riksdagen utan är där för att leda riksdagens arbete - de är därför valda på 4 år.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-politikreporter-svarar-pa-fragor

    "För vilken tid väljs talman? Kommer ett eventuellt extraval automatiskt innebära att även ny talman ska väljas, eller sitter talmännen till nästa ordinarie val?


    – Efter koll med en av juristerna i riksdagen: Talmännen väljs för fyra år, det vill säga fram till nästa ordinarie riksdagsval. Vid ett eventuellt extraval sitter talmännen kvar."

  • Mongoliet
    Padirac skrev 2018-09-24 19:48:08 följande:

    Talmännen är inte valda för politiska uppdrag i riksdagen utan är där för att leda riksdagens arbete - de är därför valda på 4 år.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-politikreporter-svarar-pa-fragor

    "För vilken tid väljs talman? Kommer ett eventuellt extraval automatiskt innebära att även ny talman ska väljas, eller sitter talmännen till nästa ordinarie val?

    ? Efter koll med en av juristerna i riksdagen: Talmännen väljs för fyra år, det vill säga fram till nästa ordinarie riksdagsval. Vid ett eventuellt extraval sitter talmännen kvar."


    Tack. Kändes ju ovisst.
  • telly
    Mongoliet skrev 2018-09-24 18:55:26 följande:

    Spännande. Hoppas på det ju.


    Vet du hur Jävla dyrt ett val är?! Jag vill INTE ha nyval och lägga miljarder på det...
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Mongoliet
    telly skrev 2018-09-24 19:52:00 följande:

    Vet du hur Jävla dyrt ett val är?! Jag vill INTE ha nyval och lägga miljarder på det...


    Vi kanske kan skicka en SMS-röst nästa val. Lär ju inte vara större risk för mygel än hur det ser ut nu.
  • kottelin
    telly skrev 2018-09-24 19:52:00 följande:

    Vet du hur Jävla dyrt ett val är?! Jag vill INTE ha nyval och lägga miljarder på det...


    Med tanke på hur miljarder slängs åt höger och vänster och rakt ner i fördärvet så tycker jag att kostnaden för ett extraval är väl befogat.
    Ja, typ så...
Svar på tråden Om det blir extraval väljs då nya talmän igen?