• Anonym (Kaffedraken)

    Underhålls bidrag

    Hej fråga.jag vet om barnet bor hos den ena föräldren mest så är man skyldig till underhåll. Men jag tycker det är lite konstigt att dom inte räknar åt bägge hållen?? Jag är ensam med 3 barn medans pappan då är gift å har 2 inkomster känns lite orättvist attt jag då som känar 10tusen kr mindre än mitt ex ska betala underhåll till våran son . Om det hade varit tvärtom jag hade känat bättre än han å har nån jag bor i hop med då man får 2 inkomster så hade jag inte brytt mig om ett underhåll på 1200 kr. Jag hade känt lite så att det kvittar. Frågan är bara varför räknas det inte åt bägge hållen????

  • Svar på tråden Underhålls bidrag
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men hans nya ska väl inte behöva betala för era barn? De har ju två föräldrar (du och ditt ex). Det är ni två som ska betala för barnen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    När fk beräknar vad du ska klara av att betala själv tar de hänsyn till att du har fler barn bland annat. Bedömer de att du inte kan betala hela 1573:- som är deras belopp så fyller de upp. Kan du bars enligt fk betala 573:- till den andre föräldern betalar den 1000:- så att den andre föräldern alltid får 1573:-

  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför inte dom är ju gifta dom får ju räkna in mina barn när dom är gifta och därmed får extra barnbidrag hade varit annat om dom bara varit sambos men när dom gifte sig så fick dom räkna in mina barn å fick till lägg i barnbidrasget. Så vadför inte räkna in hennes inkomst får man ju göra när det gäller barnomsorg då får bägge betala ovasett vems barn det är....

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är DITT ansvar att betala för DITT barn inte ditt ex nya. Vare dig dom är gifta eller sambos!

    Om du nu har så många barn borde du om någon veta vad ett barn kostar. Ta ditt ansvar !

    Sen tycker jag att lagarna är helt snedvridna när det gäller dagis osv. Jag anser inte att min sambo ska betala för mina barns dagis plats !

  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför måste man få sånna otrevliga svar jämt min fråga var varför man inte räknar bägges inkomster alltså mitt ex och min inkomst så man får en jämn balans jag tar mitt ansvar för mina barn å vet att ett barn kostar mer än barnbidrag mm.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Starr76 skrev 2018-09-25 17:48:44 följande:

    Varför inte dom är ju gifta dom får ju räkna in mina barn när dom är gifta och därmed får extra barnbidrag hade varit annat om dom bara varit sambos men när dom gifte sig så fick dom räkna in mina barn å fick till lägg i barnbidrasget. Så vadför inte räkna in hennes inkomst får man ju göra när det gäller barnomsorg då får bägge betala ovasett vems barn det är....


    Då har dom gemensamma barn med antar jag? Annars får man inte räkna ihop och få flerbarnstillägg. Men som sagt, har ni gått via fk gör dom en korrekt bedömning av vad du ska klara av att betala i underhåll för att du har barnet mindre. Kan inte bli mer rättvist..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Starr76 skrev 2018-09-25 18:03:39 följande:

    Varför måste man få sånna otrevliga svar jämt min fråga var varför man inte räknar bägges inkomster alltså mitt ex och min inkomst så man får en jämn balans jag tar mitt ansvar för mina barn å vet att ett barn kostar mer än barnbidrag mm.


    Du får väl ringa FK och fråga istället för att bli irriterad när folk svarar?

    Sen förstår jag faktiskt inte vad du menar med att "räkna åt båda hållen" . Det gör de ju? 

    Om barnet bor mer hos dig får pappan betala underhåll till dig. Om barnet bor mer hos pappan får du betala underhåll dit. 

    Du vill att hans nya partners ekonomi ska räknas in, låter det som. 
    Varför är du avundsjuk på att de kan få flerbarnstillägg? 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej nej det gör dom inte dom räknade bara min inkoms. Sen har dom inte gemensamma barn men ändå får räkna in mitt barn har jag kollat upp redan. Sen även att man kan få underhåll vid växelvis boende om man tycker den andra har bättre inkomst hittade det på fk ska kolla upp detta.. tycker det känns orättvist att han då får underhåll av mig och så har vi våran dotter varannan vecka jag får stå för allt för henne kläder mobil klass kassa mm även hennes akktivitet e det rättvist ??? Han har barnbidrag och underhåll men köper inget till sin son han kommer alltid till mig å behöver kläder och pengar och kan inte med att säga nej han är äbdå min son.. pappan ger inte ens pengar till sin dotter ringer mig på pappa veckan å behöver pengar. Deras pappa förstår inte riktigt delad vårdnad delat underhåll

  • Anonym (Kaffedraken)
    Starr76 skrev 2018-09-25 17:31:58 följande:

    Hej fråga.jag vet om barnet bor hos den ena föräldren mest så är man skyldig till underhåll. Men jag tycker det är lite konstigt att dom inte räknar åt bägge hållen?? Jag är ensam med 3 barn medans pappan då är gift å har 2 inkomster känns lite orättvist attt jag då som känar 10tusen kr mindre än mitt ex ska betala underhåll till våran son . Om det hade varit tvärtom jag hade känat bättre än han å har nån jag bor i hop med då man får 2 inkomster så hade jag inte brytt mig om ett underhåll på 1200 kr. Jag hade känt lite så att det kvittar. Frågan är bara varför räknas det inte åt bägge hållen????


    Så har det varit i minst 25 år (och troligen längre än så tillbaka). Det är föräldrarna som är försörjningsskyldiga för sina barn, därför räknar man endast på föräldrarnas inkomster och utgifter (endast inkomster och antal barn när FK betalar ut). Sedan får du gilla det eller inte, det är så det fungerar.
    Pappan har inte två inkomster, han har sin egen inkomst, hans fru sin inkomst och de disponerar sina egna inkomster. Pappan har ingen tillgång till hans frus pengar.
    Det är endast när inkomsterna hos pappan blir så låga att t.ex inte pappan kan försörja sig själv och sina barn, som frun har försörjningskyldighet (när du har bidragit med din del), då är det pappans försörjningsskyldighet hon täcker upp. Men det är endast när han har så låg inkomst och din möjlighet att försörja inte heller räcker till.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Starr76 skrev 2018-09-26 08:09:05 följande:

    Hej nej det gör dom inte dom räknade bara min inkoms. Sen har dom inte gemensamma barn men ändå får räkna in mitt barn har jag kollat upp redan. Sen även att man kan få underhåll vid växelvis boende om man tycker den andra har bättre inkomst hittade det på fk ska kolla upp detta.. tycker det känns orättvist att han då får underhåll av mig och så har vi våran dotter varannan vecka jag får stå för allt för henne kläder mobil klass kassa mm även hennes akktivitet e det rättvist ??? Han har barnbidrag och underhåll men köper inget till sin son han kommer alltid till mig å behöver kläder och pengar och kan inte med att säga nej han är äbdå min son.. pappan ger inte ens pengar till sin dotter ringer mig på pappa veckan å behöver pengar. Deras pappa förstår inte riktigt delad vårdnad delat underhåll


    Ber om ursäkt. Är nyligen gift och hade helt missat det. Men tycker det ändå är bra eftersom man försörjer fler barn under samma tak. Det är ju ändå ingen utgift du står för.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Starr76 skrev 2018-09-26 08:09:05 följande:

    Hej nej det gör dom inte dom räknade bara min inkoms. Sen har dom inte gemensamma barn men ändå får räkna in mitt barn har jag kollat upp redan. Sen även att man kan få underhåll vid växelvis boende om man tycker den andra har bättre inkomst hittade det på fk ska kolla upp detta.. tycker det känns orättvist att han då får underhåll av mig och så har vi våran dotter varannan vecka jag får stå för allt för henne kläder mobil klass kassa mm även hennes akktivitet e det rättvist ??? Han har barnbidrag och underhåll men köper inget till sin son han kommer alltid till mig å behöver kläder och pengar och kan inte med att säga nej han är äbdå min son.. pappan ger inte ens pengar till sin dotter ringer mig på pappa veckan å behöver pengar. Deras pappa förstår inte riktigt delad vårdnad delat underhåll


    Du skriver lite osammanhängande så vet inte riktigt hur er situation ser ut - men som jag förstår det har ni två barn gemensamt?

    En son som bor mestadels hos pappan och en dotter som bor varannan vecka?

    Stämmer det?

    Gällande sonen ska du betala underhåll och pappan har rätt till hela barnbidraget. Hans partner ska inte bidra till era barns försörjning, därför räknas hennes inkomst inte in. Det är du och pappan som skall dela på barnets kostnader. Betalar du 1200:- så här ni antingen kommit överens om att du inte behöver betala minimisumman som han kan få om han begär underhållsstöd eller så går ni redan genom försäkringskassan och de har ansett att du inte kan betala hela summan utan minskat din del (sedan betalar de utfyllnaden). Eftersom pappan f0r både underhåll och barnbidrag SKA han stå för sonens kostnader, förutom för kostnader hos dig.

    Gällande dottern utgår inget underhåll från ngn av er. Det har i ngt fall tilldömts underhåll vid växelvis boende men det är mkt ovanligt och du måste själv stämma honom. Det är inte givet att du får det domslut som du vill ha. Vem av er har barnbidraget för flickan? Delar ni på barnbidraget skall ni även naturligtvis dela på utgifterna. Får ngn av er barnbidraget är det även narurligt att den parten betalar ngt mer av barnets kostnader.

    Kanske vore ett samarbetssamtal hos familjerätten en idé för er? Där ni går igenom barnens kostnader och era respektive ansvarsområden?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Starr76 skrev 2018-09-25 17:48:44 följande:

    Varför inte dom är ju gifta dom får ju räkna in mina barn när dom är gifta och därmed får extra barnbidrag hade varit annat om dom bara varit sambos men när dom gifte sig så fick dom räkna in mina barn å fick till lägg i barnbidrasget. Så vadför inte räkna in hennes inkomst får man ju göra när det gäller barnomsorg då får bägge betala ovasett vems barn det är....


    Nej, ens nya parter får inte betala barnomsorg för ngn annans barn. Man räknar med hushållets inkomster eftersom förälderns överskott beräknas vara större om hushållets inkomster är stora - detta pga att man delar på hyran och får ta utgifter mm.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Starr76 skrev 2018-09-25 17:48:44 följande:

    Varför inte dom är ju gifta dom får ju räkna in mina barn när dom är gifta och därmed får extra barnbidrag hade varit annat om dom bara varit sambos men när dom gifte sig så fick dom räkna in mina barn å fick till lägg i barnbidrasget. Så vadför inte räkna in hennes inkomst får man ju göra när det gäller barnomsorg då får bägge betala ovasett vems barn det är....


    Barnomsorgen räknas på hushållets inkomster.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om ni har varannan vecka ska det gå efter vem som har mest i inkomst och den som har mest då ska betala underhållet.. Vad jag fattat...

    Däremot om du har fler barn med samma man och de spenderar olika mycket tid hos pappan så är det svårare att räkna ut. Det lättaste är att skriva ner alla frågor och funderingar du har och sedan ringa försäkringskassan och höra med dom om allt :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    mommadearest skrev 2018-11-18 17:48:13 följande:

    Om ni har varannan vecka ska det gå efter vem som har mest i inkomst och den som har mest då ska betala underhållet.. Vad jag fattat...

    Däremot om du har fler barn med samma man och de spenderar olika mycket tid hos pappan så är det svårare att räkna ut. Det lättaste är att skriva ner alla frågor och funderingar du har och sedan ringa försäkringskassan och höra med dom om allt :)


    Riktigt så funkar det inte...

    Normalt utgår inget underhåll alls vid växelvis boende.
Svar på tråden Underhålls bidrag