• Anonym (0000)
    Äldre 25 Sep 19:43
    4240 visningar
    8 svar
    8
    4240

    Hur mycket mindre än ni har behov av sover ni i genomsnitt natten mot en arbetsdag under en kalendervecka.

    Jag undrar hur mycket mindre ni sover i genomsnitt natten mot en arbetsdag under en kalendervecka. Alltså hur mycket mindre än ni egentligen har behov av (så länge som ni i genomsnitt sover under en vecka då ni är helt lediga och inte ställer klockan).

    Eftersom man inte kan starta en omröstning som anonym väljer jag istället att starta en quiz. Dock vet jag inte om man kan se hur många som har röstat på varje alternativ. men vi får se om det fungerar bra.


    Eftersom detta är en quiz så är jag tvungen att markera ett svar på varje fråga som rätt svar. Dock vilja påpeka att det inte finns något rätt eller fel svar egentligen på denna fråga. 

    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur mycket mindre än ni har behov av sover ni i genomsnitt natten mot en arbetsdag under en kalendervecka.
  • Anonym (Snark­)
    Äldre 25 Sep 21:20
    #1

    Men du har ju inget alternativ att man inte alls sover mindre än man behöver? Jag går och lägger mig i god tid så jag är utsövd.

  • Anonym (0 rätt)
    Äldre 25 Sep 22:06
    #2

    Jag hade 0 rätt. Hur valde du vad som är rätt svar.?

  • Anonym (0000) Trådstartaren
    Äldre 25 Sep 23:21
    #3
    Anonym (0 rätt) skrev 2018-09-25 22:06:10 följande:

    Jag hade 0 rätt. Hur valde du vad som är rätt svar.?


    Finns inget rätt svar utan jag ville egentligen starta en omröstning som anonym men det gick inte gjorde då såhär istället. Detta fungerade dock inget bra i och med att man ej kan se hur många som har röstat på vad.
    Anonym (Snark) skrev 2018-09-25 21:20:04 följande:

    Men du har ju inget alternativ att man inte alls sover mindre än man behöver? Jag går och lägger mig i god tid så jag är utsövd.


    "100% eller mer", 100% är ju då alltså det man behöver för att bli utvilad.
  • Anonym (oups)
    Äldre 25 Sep 23:54
    #4

    Svarar med siffror såhär.

    Behöver egentligen sova 8,5-9,5 timmar.

    Har sömnproblem, sover om jag har tur 5,5 timmar/natt. Oftast landar jag på runt 4 timmar/natt.

    Jag lägger mig ca 10 timmar innan jag ska gå upp, skulle jag somna "normalt" skulle jag med andra ord få iallafall runt 9 timmars sömn. Men det är rätt vanligt att det tar mig 6 timmar att somna. Då menar jag verkligen försöker sova, ingen mobil, dator eller platta. De är avstängda - ljudlöst, stör ej och flygplansläge. Men är ledig imorgon så därför drar jag ut på att gå till sängen ikväll. Känns meningslöst när jag ändå inte kommer somna. Men nu ska jag lägga mig iallafall.

  • Anonym (0000) Trådstartaren
    Äldre 26 Sep 00:12
    #5
    Anonym (oups) skrev 2018-09-25 23:54:45 följande:

    Svarar med siffror såhär.

    Behöver egentligen sova 8,5-9,5 timmar.

    Har sömnproblem, sover om jag har tur 5,5 timmar/natt. Oftast landar jag på runt 4 timmar/natt.

    Jag lägger mig ca 10 timmar innan jag ska gå upp, skulle jag somna "normalt" skulle jag med andra ord få iallafall runt 9 timmars sömn. Men det är rätt vanligt att det tar mig 6 timmar att somna. Då menar jag verkligen försöker sova, ingen mobil, dator eller platta. De är avstängda - ljudlöst, stör ej och flygplansläge. Men är ledig imorgon så därför drar jag ut på att gå till sängen ikväll. Känns meningslöst när jag ändå inte kommer somna. Men nu ska jag lägga mig iallafall.


    Där är problemet till varför du har svårt att somna. När du stannar upp sent dagen före en ledig dag vänjer sig din kropp på att vara vaken dessa timmar. När du sedan dagen före en arbetsdag lägger dig tidigare än vad kroppen är van vid får du svårt att somna. Försök att lägga dig samma tid varje dag hela veckan. Då blir det till sist lättare att somna strax efter sänggåendet och du slipper ligga vaken i x antal timmar.
  • Anonym (oups)
    Äldre 26 Sep 00:24
    #6
    Anonym (0000) skrev 2018-09-26 00:12:11 följande:

    Där är problemet till varför du har svårt att somna. När du stannar upp sent dagen före en ledig dag vänjer sig din kropp på att vara vaken dessa timmar. När du sedan dagen före en arbetsdag lägger dig tidigare än vad kroppen är van vid får du svårt att somna. Försök att lägga dig samma tid varje dag hela veckan. Då blir det till sist lättare att somna strax efter sänggåendet och du slipper ligga vaken i x antal timmar.


    Problemet är att jag har testat att gå upp samma tid och lägga mig samma tid, varje dag. Oavsett när jag behöver/måste gå upp. Problemet då blev att alla nätter blev dåliga, alla nätter är någiga nu med, men hellre någon natt med lite längre sömn.

    Jag vet att man vänjer kroppen vid att vara vaken sent genom att vara vaken sent. Men, tro mig, jag har testat ALLT.

    Tagit det lugnt innan sänggående, inga skärmar 2 timmar före sänggående, bara lugna aktiviteter, meditation före sänggående, gå upp samma tid varje dag, släcka lampa (inklusive mobil, dator, platta) samma tid varje dag, ha kallt i sovrummet, ha varmt i sovrummet, äta precis innan sänggående, äta långt innan sänggående, tända en nattlampa, stänga av Wi-Fi saken, stänga av strönbrytaren till tv:n (i ett annat rum) för lampan, dra ner persienner i hela lägenheten för att få det mörkt, ha på något lugnt ljud, ha helt tyst osv. (Och ja, jag har testat alla dessa saker i mer än en vecka i sträck, utan någon som hellst förbättring/försämring)

    Samma "roliga" visa oavsett. Somnar på tok försent. Är dödstrött hela dagen, tvingar mig själv att va igång till sänggående (för att inte sova på eftermiddagen och förvärra nattsömnen ännu mer) men det är samma visa oavsett.

    Tackar för tipset iallafall! Önskar verkligen att det hade fungerat på mig, att följa en dygnsrytm hela veckan oavsett ledighet eller ej.

    Nu nana kudde, godnatt och sov gott när det blir dags för er :D
  • Anonym (Sharo­n)
    Äldre 26 Sep 01:42
    #7

    Skulle nog behöva 7-8, sover sällan mer än 4h. 5-6h är en mycket bra natt.

  • Anonym (A)
    Äldre 26 Sep 17:41
    #8
    Anonym (Snark) skrev 2018-09-25 21:20:04 följande:
    Men du har ju inget alternativ att man inte alls sover mindre än man behöver? Jag går och lägger mig i god tid så jag är utsövd.
    Samma här
Svar på tråden Hur mycket mindre än ni har behov av sover ni i genomsnitt natten mot en arbetsdag under en kalendervecka.