• milda matilda

    Tar jag en ekonomisk risk?

    Jag och maken köpte vårt hus för knappt 10 år sedan. Vi har alltid båda stått som ägare, men maken betalade insats och betalat större delen av lånen. Vi är gifta sedan 8 år tillbaka och har två barn i förskoleåldern. Jag har tagit all föräldraledighet, vab och jobbar deltid. Huset är värt över 10 miljoner och vi har nästan betalat av det. Vi har inga äktenskapsförord.

    Nu till min fråga. OM vi mot förmodan skulle skilja oss, kan jag förlora på det ekonomiskt pga mindre pension osv? Jag tänker att iom att vi inte har några äktenskapsförord så har jag en ekonomisk "försäkring" i vårt nästan obelånade hus. Folk i min närhet är på mig om att han måste pensionsspara åt mig och sådant, men jag tänker att jag kan vara lugn. Och att om det är någon som tar en ekonomisk risk så är det han som betalat hela huset.

    Finns det någon kunnig inom området som vet hur man bör tänka här?

  • Svar på tråden Tar jag en ekonomisk risk?
  • Anonym (123)

    Que... hade förstått det om du hade betalat hälften av huset. Men om han betalat huset och ni inte har förord så får ju du en sjuhelvetes bonus om ni skulle skilja er.

  • milda matilda
    Anonym (123) skrev 2018-09-25 20:39:33 följande:

    Que... hade förstått det om du hade betalat hälften av huset. Men om han betalat huset och ni inte har förord så får ju du en sjuhelvetes bonus om ni skulle skilja er.


    Haha ja men precis det är det jag tänker också! Nu tänker jag iofs att OM vi skulle skilja oss så går man till en jurist och reder ut hur mycket jag förlorat på föräldraledighet, deltid etc och så får jag så mycket av huset så det jämnar ut sig, vilket bör bli mycket mindre. Men det verkar som att när man väl är där är man inte längre så snäll och förnuftig ;) Sedan har väl jag också betalat en del av huset, men vi har helt gemensam ekonomi, så jag har ingen aning om hur mycket. Dock betydligt mindre eftersom jag tjänar väldigt mycket mindre.
  • Cl4udio
    milda matilda skrev 2018-09-25 20:50:13 följande:
    Haha ja men precis det är det jag tänker också! Nu tänker jag iofs att OM vi skulle skilja oss så går man till en jurist och reder ut hur mycket jag förlorat på föräldraledighet, deltid etc och så får jag så mycket av huset så det jämnar ut sig, vilket bör bli mycket mindre. Men det verkar som att när man väl är där är man inte längre så snäll och förnuftig ;) Sedan har väl jag också betalat en del av huset, men vi har helt gemensam ekonomi, så jag har ingen aning om hur mycket. Dock betydligt mindre eftersom jag tjänar väldigt mycket mindre.
    vad har ni för lön? så man kan räkna ut ungefär i vilken procent har du och han bidragit till huset
  • Anonym (Kerstin)

    Har ni inget äktenskapsförord så är hälften av huset ditt. Du kan dock inte kräva att din make skall kompensera för din minskade pension.

    Vill ni göra upp nu så skriv ett äktenskapsförord där han får tillbaka sin insats av huset, värdeökningen är bådas. Sen bör ni också betala en pensionsförsäkring till dig mostvarande den minskade pensionen när du vara hemma med barn.

  • Anonym (PEZ)
    milda matilda skrev 2018-09-25 20:50:13 följande:
    Haha ja men precis det är det jag tänker också! Nu tänker jag iofs att OM vi skulle skilja oss så går man till en jurist och reder ut hur mycket jag förlorat på föräldraledighet, deltid etc och så får jag så mycket av huset så det jämnar ut sig, vilket bör bli mycket mindre. Men det verkar som att när man väl är där är man inte längre så snäll och förnuftig ;) Sedan har väl jag också betalat en del av huset, men vi har helt gemensam ekonomi, så jag har ingen aning om hur mycket. Dock betydligt mindre eftersom jag tjänar väldigt mycket mindre.
    Hur länge har du varit och planerar att vara föräldraledig?
Svar på tråden Tar jag en ekonomisk risk?