• ToriKamaraMama

    En rosa bröllopsklänning och konservativa föräldrar - hjälp!

    Jag ska gifta mig snart och mitt storsta dröm var en rosa bröllopsklänning. Problemet är att min mamma sa att det är opassande i detta sammanhang. Hon vill inte lyssna att det är min dag och hon hotar att hon kommer inte att komma till bröllopet... 

    Vad ska jag göra? Ska jag ge upp Gråter?

  • Svar på tråden En rosa bröllopsklänning och konservativa föräldrar - hjälp!
  • lövet2

    Det är inte opassande på något vis alls. Otraditionellt kanske, men det är rätt vanligt ändå att inte gifta sig i vitt. Om din mamma är så respektlös att hon hotar med att inte komma, då måste du fundera på om du verkligen vill låta henne bestämma över ditt bröllop. Du är vuxen och bestämmer själv!

  • Tonårsmamman1

    Måste din mamma vara med och välja klänning? Köp den klänning du vill ha, och visa inte den före bröllopet. Hon kan ju inte gärna lämna kyrkan då.

  • EnAnonumius

    Hon beter sig mycket omoget din mamma.

    Säg till din mamma att det är inte passande att gifta sig i vitt när man har haft sex före äktenskapet då vit brudklänning, är av tradition i de västerländska kulturerna, något som symboliserar att man är jungfru (oskuld), och därför är det direkt opassande för dig att ha vit brudklänning.

    Om du vill gifta dig i rosa så skall du göra detta. Din mamma skall acceptera detta. Det är bara direkt småsint och direkt respektlöst av din mamma att bete sig som en riktig tjurig barnrumpa, och komma med barnsliga hot, (hot som små barn egentligen gör) för att få sin vilja igenom. 
    Det är ditt bröllop inte hennes. Gift dig i rosa om du vill. Du skall inte ge upp, för det är din dag och det får din mamma vackert acceptera varken hon vill eller inte.

  • Virriga Vera
    ToriKamaraMama skrev 2018-09-25 23:16:39 följande:

    Jag ska gifta mig snart och mitt storsta dröm var en rosa bröllopsklänning. Problemet är att min mamma sa att det är opassande i detta sammanhang. Hon vill inte lyssna att det är min dag och hon hotar att hon kommer inte att komma till bröllopet... 

    Vad ska jag göra? Ska jag ge upp Gråter?


    Fråga henne rätt ut om hon verkligen väljer bort att delta på ditt bröllop pga färgen på en klänning? Om hon svarar ja, så berätta för henne hur det känns att bli bortvald pga en färg på klänningen och att du är ledsen över att hon inte tänker delta. Men att om du är vuxen nog att flytta hemifrån och att gifta dig så är du vuxen nog att själv besluta vad du ska ha på dig. Men att valet självklart är hennes.
  • sextiotalist
    ToriKamaraMama skrev 2018-09-25 23:16:39 följande:

    Jag ska gifta mig snart och mitt storsta dröm var en rosa bröllopsklänning. Problemet är att min mamma sa att det är opassande i detta sammanhang. Hon vill inte lyssna att det är min dag och hon hotar att hon kommer inte att komma till bröllopet... 

    Vad ska jag göra? Ska jag ge upp Gråter?


    Välj din rosa klänning, väljer din mamma att inte gå på bröllopet pga färgen på klänningen, så är det hon som tappar ansiktet.
    Säg att du och brudtärnorna (om du har noga) är de enda som kommer få se hur klänningen ser ut. Slut på diskussionen.
  • Physalis

    Våga vägra vara begränsad av din mamma.

    Du är vuxen och bestämmer själv.

    Tänker din mamma försöka mästra dig genom att hota att inte komma om du inte följer hennes krav så måste du ta ifrån henne makten.

    Tala om gör henne att hon är välkommen på ditt bröllop men hon bestämmer inte vad du ska ha på dig. Kommer hon inte så var det hennes val, inte ditt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fiona M

    Hon hade sitt val när hon gifte sig, nu får hon isf stå för att hon väljer bort att dela dagen med dig pga en färg.

  • erikaABC

    Ta en rosa klänning.
    Det blir en bra början på ditt nya liv. Du markerar att nu är du vuxen och gifter dig, bildar familj. Hädanefter är det du som fattar besluten. Inte mamma
    En rosa klänning är en mycket bra början.

Svar på tråden En rosa bröllopsklänning och konservativa föräldrar - hjälp!