• Anonym (Kaffedraken)

    Ökat SF mått

    Undrar om nån som varit med och fort ökande SF mått?

    Gången innan jag va hos bm hade jag ett SF mått på 24 och nu sist i måndags hade mitt SF mått öka till hela 30 hon fick lite panik märktes fattar ingenting och börja prata om tillväxtultraljud sen vart jag skickad och ta prover.

    Ska tillbaka till bm om ca 2 veckor för ny SF mått kontroll hmm va innebär de här??

    Är 29+3

    Nån som varit i samma sitts? Är de en stor bebis eller vadå?

  • Svar på tråden Ökat SF mått
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har träffat en kvinna som också fått ökat SF pga att bebisens tarmar inte fungerade och därför omsattes inte fostervattnet normalt utan bara fortsatte öka eftersom bebisen inte förbrukade det. Bebisen föddes död i v 36.

    Det kan också vara ett tecken på kromosomavvikelser och andra missbildningar. Ibland tyder det på stor bebis.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mia 794 skrev 2018-09-26 09:59:00 följande:

    Undrar om nån som varit med och fort ökande SF mått?

    Gången innan jag va hos bm hade jag ett SF mått på 24 och nu sist i måndags hade mitt SF mått öka till hela 30 hon fick lite panik märktes fattar ingenting och börja prata om tillväxtultraljud sen vart jag skickad och ta prover.

    Ska tillbaka till bm om ca 2 veckor för ny SF mått kontroll hmm va innebär de här??

    Är 29+3

    Nån som varit i samma sitts? Är de en stor bebis eller vadå?


    Oroa dig inte! 30 cm i SF mått är ju inte så stort i förhållande till veckan som du är i. Är det samma barnmorska som har gjort bägge mätningarna? Det kan ju vara så att hon bara har mätt olika vid de olika gångerna. Men det är ju jättebra att dom tar det på allvar så du får komma iväg och ta lite prover och göra ett tillväxtultraljud!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-09-26 10:52:05 följande:
    Oroa dig inte! 30 cm i SF mått är ju inte så stort i förhållande till veckan som du är i. Är det samma barnmorska som har gjort bägge mätningarna? Det kan ju vara så att hon bara har mätt olika vid de olika gångerna. Men det är ju jättebra att dom tar det på allvar så du får komma iväg och ta lite prover och göra ett tillväxtultraljud!
    Ja det är konstigt nog jättestor skillnad beroende på vem som mäter. Mitt mått hoppade också rejält när min vanliga BM hade semester. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ö) skrev 2018-09-26 10:34:29 följande:

    Har träffat en kvinna som också fått ökat SF pga att bebisens tarmar inte fungerade och därför omsattes inte fostervattnet normalt utan bara fortsatte öka eftersom bebisen inte förbrukade det. Bebisen föddes död i v 36.

    Det kan också vara ett tecken på kromosomavvikelser och andra missbildningar. Ibland tyder det på stor bebis.


    Men va?

    Inga missbildningar och så har setts på varken kub eller rul så de känns inte som de skulle vara det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-09-26 10:52:05 följande:

    Oroa dig inte! 30 cm i SF mått är ju inte så stort i förhållande till veckan som du är i. Är det samma barnmorska som har gjort bägge mätningarna? Det kan ju vara så att hon bara har mätt olika vid de olika gångerna. Men det är ju jättebra att dom tar det på allvar så du får komma iväg och ta lite prover och göra ett tillväxtultraljud!


    Ja samma bm :)

    Dock så mätte hon över magen gången innan och denna gången snett eftersom bebis är en sid bebis ligger på sidan kanske därför de vart fel.

    Ja bra de kontrolleras helt klart
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mia 794 skrev 2018-09-26 11:47:54 följande:

    Men va?

    Inga missbildningar och så har setts på varken kub eller rul så de känns inte som de skulle vara det.


    Nej det hade inte de inte sett på hennes ul heller. Men det är ju extremt extremt ovanligt.

    Förmodligen kommer det vara helt normalt. Konstigt mätt bara.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mia 794 skrev 2018-09-26 09:59:00 följande:

    Undrar om nån som varit med och fort ökande SF mått?

    Gången innan jag va hos bm hade jag ett SF mått på 24 och nu sist i måndags hade mitt SF mått öka till hela 30 hon fick lite panik märktes fattar ingenting och börja prata om tillväxtultraljud sen vart jag skickad och ta prover.

    Ska tillbaka till bm om ca 2 veckor för ny SF mått kontroll hmm va innebär de här??

    Är 29+3

    Nån som varit i samma sitts? Är de en stor bebis eller vadå?


    Hur många veckor var det mellan mätningarna? Mitt sf-mått är densamme som gravidveckan, i vecka 33 hade jag 33 i mått. Tror inte du ska oroa dig, be att få göra det där tillväxtultraljudet snarast så slipper du gå och vara orolig!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (S) skrev 2018-09-26 15:55:05 följande:

    Hur många veckor var det mellan mätningarna? Mitt sf-mått är densamme som gravidveckan, i vecka 33 hade jag 33 i mått. Tror inte du ska oroa dig, be att få göra det där tillväxtultraljudet snarast så slipper du gå och vara orolig!


    Exakt 4 veckor mellan mätningarna.

    Nej är inte så orolig så sätt väntar på att bm ska ringa om mina prover med jag tog.. tog även för risker för proppar då min mor haft mycke proppar
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mia 794 skrev 2018-09-26 09:59:00 följande:

    Undrar om nån som varit med och fort ökande SF mått?

    Gången innan jag va hos bm hade jag ett SF mått på 24 och nu sist i måndags hade mitt SF mått öka till hela 30 hon fick lite panik märktes fattar ingenting och börja prata om tillväxtultraljud sen vart jag skickad och ta prover.

    Ska tillbaka till bm om ca 2 veckor för ny SF mått kontroll hmm va innebär de här??

    Är 29+3

    Nån som varit i samma sitts? Är de en stor bebis eller vadå?


    Fattar inte? I vecka 24 mätte du 24 och i vecka 29-30 mätte du 30? Låter helt normalt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (SSK) skrev 2018-09-26 17:34:01 följande:

    Fattar inte? I vecka 24 mätte du 24 och i vecka 29-30 mätte du 30? Låter helt normalt?


    Exakt hon tyckte 6 cm va för fort.. nu när jag läst runt lite verkar de ju inte alls konstigt att jag skulle ha 30 i SF mått hmm..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mia 794 skrev 2018-09-26 18:21:36 följande:

    Exakt hon tyckte 6 cm va för fort.. nu när jag läst runt lite verkar de ju inte alls konstigt att jag skulle ha 30 i SF mått hmm..


    6 centimeter på 6 veckor är normalt! Du följer ju dina veckor och om man har samma SF som sin vecka är det fullt normalt. Man är på övre kurvan bara.

    Jag har haft samma som dig. Har samma SF som min vecka.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Växte även 3 cm på 2 veckor och min BM brydde sig ej. Legat på övre kurvan hela tiden :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mia 794 skrev 2018-09-26 16:39:29 följande:

    Exakt 4 veckor mellan mätningarna.

    Nej är inte så orolig så sätt väntar på att bm ska ringa om mina prover med jag tog.. tog även för risker för proppar då min mor haft mycke proppar


    Isåfall tycker inte jag det låter så farligt men bra att kolla upp iallafall
  • Anonym (Kaffedraken)

    Mitt SF-mått gjorde ett superskutt i precis runt samma tid. Jag blev skickad på akut tul, redan dagen efter, man mätte bebisen och den landade på -3%, och jag hade inte nån ökad mängd fostervatten eller så heller så ingen egentlig förklaring. På bf+2 kommen pytte-bebis på bara 2650g och 45cm så för stor var han då inte. Behöver inte betyda nånting, jag fick hoppa lite mellan BMs så tror helt enkelt denna mätte annorlunda så fet skuttade upp så där plötsligt.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Ökat SF mått