• Xeon

    Hur mycket ska man väga om man är 1,68?

    Hej! Jag är en 17 årig tjej, är 1,68 lång och väger i nuläget 52 kg. Jag brukar vara runt 55-56 kg och jag vet inte riktig när jag började gå ner i vikt då det inte är något som jag aktivt har försökt göra. Iallafall, jag kollade runt lite på olika viktsidor och mitt BMI är 18,4 vilket många sidor säger är undervikt. Vilken vikt tycker ni att en 1,68 lång tjej ?bör? väga?

  • Svar på tråden Hur mycket ska man väga om man är 1,68?
  • Xeon

    Jag skrev inlägget snabbt på mobilen så det blev lite mycket frågetecken i slutet.

  • sextiotalist
    Xeon skrev 2018-09-27 10:35:46 följande:

    Hej! Jag är en 17 årig tjej, är 1,68 lång och väger i nuläget 52 kg. Jag brukar vara runt 55-56 kg och jag vet inte riktig när jag började gå ner i vikt då det inte är något som jag aktivt har försökt göra. Iallafall, jag kollade runt lite på olika viktsidor och mitt BMI är 18,4 vilket många sidor säger är undervikt. Vilken vikt tycker ni att en 1,68 lång tjej ?bör? väga?


    Du är på gränsen att använda BMI på vuxna, enligt BMI för en flicka, 17 år, så är det normalt, undervikt för vuxna.


    Däremot bör du vara uppmärksam när du går ner i vikt (eftersom du redan är smal), men så länge du är pigg, rör dig normalt, äter normalt, så är det ingen fara, men forsätter du att tappa, så ta kontakt med skolsköterskan eller vården.
    Det finns inga exakta kilon bör, utan det beror på var man är i utvecklingen, det finns flickor som ännu inte vuxit färdigt i kroppen, det finns flickor som vuxit färdigt. Det finns de med spenslig kroppsbyggnad, de med lite kraftigare (det är därför BMI för normalvikt har så stort spann).

Svar på tråden Hur mycket ska man väga om man är 1,68?