• Jsical

    Hur introducerar man Standardmetoden till en 2-månaders?

    Hej!

    Jag har en kille på 2 månader som verkligen vägrar att sova på dagarna.

    Det enda sättet att få honom att ?sova? är att bära runt på honom i bärselen.

    Jag vet inte om dom sover så bra i den, och så fort man lägger ner honom vaknar han igen.

    Han har verkligen ratat sin vagn så man kan inte få honom att somna i den heller.

    Har precis läst om Standardmetoden och tänker att det låter som en bra struktur, frågan är bara hur man introducerar den till ett barn som redan inte sover på dagarna?

    Någon som använt sig av denna metod och som kan ha lite tips?

    Eller bara någon som har tips på hur man ens får en ovillig bebis att somna?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur introducerar man Standardmetoden till en 2-månaders?
  • Alexi

    Ta det lite lugnt. Det händer massor månad för månad, så även om en bebis inte vill sova i vagn vid två månader kan hen sova utmärkt där vid tre månader.

    Metoder är ingenting som man ska ägna sig åt på spädbarn. Ge närhet och försök följa bebisen bara.

  • Anna60

    Menar du att ditt spädbarn är vaket 12 timmar i sträck??

    Jag fick mina barn att sova (dag som natt när de behövde) att packa en filt runt dom. Många barn har sömnryckningar, framförallt när de ligger på rygg, och de väcker sig själva . Om det är så kan du linda barnet. De är vana att sova väldigt trångt i magen, och det kan verka skrämmande när de i säng/barnvagn inte har det skyddet.

  • Jsical
    Alexi skrev 2018-09-27 12:48:32 följande:

    Ta det lite lugnt. Det händer massor månad för månad, så även om en bebis inte vill sova i vagn vid två månader kan hen sova utmärkt där vid tre månader.

    Metoder är ingenting som man ska ägna sig åt på spädbarn. Ge närhet och försök följa bebisen bara.


    Detta var ju inte ens ett svar på mitt inlägg, men eh tack för din åsikt som jag inte bad om ?????
  • Jsical
    Anna60 skrev 2018-09-27 12:53:33 följande:

    Menar du att ditt spädbarn är vaket 12 timmar i sträck??

    Jag fick mina barn att sova (dag som natt när de behövde) att packa en filt runt dom. Många barn har sömnryckningar, framförallt när de ligger på rygg, och de väcker sig själva . Om det är så kan du linda barnet. De är vana att sova väldigt trångt i magen, och det kan verka skrämmande när de i säng/barnvagn inte har det skyddet.


    Ja i princip...har jag tur och kan få honom att somna så är det knappa 10 min han sover.

    Linda i filt funkade när han var mindre, nu verkar han mest bli förbannad av den..slår sig fri från den bara :-/
  • Anna60
    Jsical skrev 2018-09-27 13:02:41 följande:
    Detta var ju inte ens ett svar på mitt inlägg, men eh tack för din åsikt som jag inte bad om ?????
    Men Alexi har ju faktiskt rätt. Barnet har egen rytm och det tar sin lilla tid att komma i ordning. 
  • SI12344

    Det är väl bara att bära runt honom i bärselen?

    Vi hade lite sovrutiner mest för att ungen bröt ihop annars, för att ligga före, men de var baserade på hans egen rytm.

    SM kräver väl matrutiner? Dåligt om man applicerar fri amning/matning.

  • Anna60

    Jsical, ett spädbarn i den åldern behöver 12-14 timmars sömn per dygn. Plus/minus 2 timmar. Det är så individuellt. Klocka ditt barn under ett par dygn och räkna på hur mycket barnet sover. Du kanske faktiskt inte tror att barnet sover, bara för att du själv är trött. Spädbarn sover var som helst när de är trötta. Så din baby sover säkert otroligt gott i bärselen. Men räkna timmarna under ett par dygn hur mycket hen verkligen sover.

  • Anonym (J)

    AW förespråkade ju tryckpressen så om du gillar standardmodellen kanske du gillar även tryckpressmetoden.

  • Alexi

    Just runt två månader sov vår dotter som minst. Hon var vaken typ hela dagarna.

    Det man lär sig med tiden som förälder är att inte försöka så mycket, att ta det lite lugnare, att följa barnet mer istället för hur man tror det ska vara. Det mår både föräldrar och barn bättre av.

  • nnnnnnnn

    Just i den tidiga åldern växer de så mycket att de behöver väldigt mycket mat. Testa att mat oftare och mer, orkar inte barnet suga så bra kan man pumpa ut och ge på flaska som avslutning på amning eller öka mängden ersättning om man ger det.
    Min erfarenhet är: mer mat = mer sömn

Svar på tråden Hur introducerar man Standardmetoden till en 2-månaders?