• Temalie

    Var vill man bo i Stockholm?

    Min sambo och jag planerar att köpa bostadsrätt i Stockholm och skulle vilja vidga våra vyer över potentiellt trevliga platser att bo på.

    Vi letar inte efter att bo i ett "fint" område, utan nåhonting som känns prisvärt eftersom att vi inte är världens största budget.

    Själv är jag uppvuxen i Farsta och tyckte att det var väldigt trevligt med det stora centrumet, nära till natur och bad, samt (enligt mig iaf) nära till stan och bra kollektivtrafik med både tunnelbana och pendel. Så jag skulle gärna ha tips på ställen som är lite liknande.

    Det jag är ute är främst någonting med hyfsat nära till skogsområden och promanadstråk och det får gärna finnas en del träd och små bevarade naturområden även i de mer tätbyggda delarna.

    Sen vill jag iaf att det finns nära till bra mataffär med bra utbud så att man inte behöver åka iväg för att handla mat, och sen får det gärna vara nära något större centrum och med bra kommunikationer.

    Vill gärna att det ligger i koppling till tunnelbana eller pendeltåg, men buss kan eventuellt funka. Vi jobbar i stan så jag vill gärna ha en resväg med så få byten som möjligt.

    Har ingenting emot att promenera 10-15 min för att nå kollektivtrafik/affärer.

    Sen vill jag ju självfallet att det ska känmas som ett "lugnt och säkert" område, men sånt är ju ofta rätt subjektivt. Som referens är jag som sagt uppvuxen i Farsta där jag inte tyckte att det var några direkta problem med stökighet. Sen har jag bott de senaste två åren i Södertäle centrum som jag kan tycka är helt ok, ibland lite i det stökigare laget men då främst barn med smällare och fulla människor som bråkar kring krogen. Så jag kan tänka mig att det mesta är rätt lugnt i förhållande om man jämför vad folk säger.

    Så jag skulle gärna vilja ha tips på ställen där det kan vara trevligt att bo, och att höra vad ni personligen tycker om olika områden ni bor/har bott i.

    Tack! :)

  • Svar på tråden Var vill man bo i Stockholm?
  • oshark

    Jag är uppvuxen söder om stan och bor nu norr om stan. Trodde aldrig jag skulle vilja bo någon annanstans än söder om stan men är positivt förvånad av Sundbyberg. Mycket grönare än jag trodde, så nära stan, mysiga små sjöar och parker

  • cattus

    Bor i Örby, mitt emellan Högdalen och Älvsjö. Trivs superbra, lugnt  och fint. Sedan är det ju "nära" till allt annat härifrån. Vi har bil så på 15 minuter tar vi oss i stort sett över allt inom Stockholm (utom i rusning förstås....)

  • Paulina27

    Som någon redan nämnt, Sundbyberg om man vill bo lite närmare stan, går ju både tub och pendel därifrån. Annars så skulle jag kika på Kungsängen, lugnt område, brukar klassas som lite finare än jakan, bro, bålsta mfl. Finns både skog och badsjö nära. Det byggs en del där just nu och priserna är inte allt för höga. Går pendeltåg.

Svar på tråden Var vill man bo i Stockholm?