• Koppkaka96

    Vul efter blödning - fostret mindre än beräknat

    Såhär är det. Jag är i V 7+2

    Lördag och söndag hade jag bruna flytningar med små ?snorkråke klumpar? inte många, inte stora alls. Fortsatte till måndag kväll med ljusbruna flytningar, sen inget. Men igår på morgonen så fick jag en blödning som var klarröd men helt utan klumpar och det kom endast en gång på pappret som blev iprincip fyllt. Sedan inget mer.

    Fick idag fara på ett VUL, där hon sa att fostret ser väldigt litet ut, typ V5-6. Men vi såg helt klart något svart pulserande som vi tänker kan vara hjärtat. Jag hade inte heller någon pågående blödning.

    Frågan följer. Kan endast ha blivit gravid efter sex den 25e augusti, så någon dag hit och dit. Är det normalt? Har någon upplevt liknande där det INTE var missfall.

    Har en ny bokad vul om tre veckor, men är lite orolig.

  • Svar på tråden Vul efter blödning - fostret mindre än beräknat
  • oshark

    Nu är jag absolut ingen expert, men spermier kan ju överleva i upp till 5 dagar typ, så om ni hade sex den 25e kan befruktningen skett den 30e. Har du koll på dina cykler? Är de regelbundna och 28 dagar? Har man längre cykler blir man ju oftast befruktad senare än det datum BM räknar med så då ligger man ju lire efter om man säger så.

  • babydreams

    Var med om exakt samma! Dock var det färskt blod och inte brunt, dock inga klumpar. Men åkte in till gyn och fick göra ett vul i vecka 8+3 men där såg de ett mindre foster än beräknat så blev tillbakaflyttad en vecka, var alltså i vecka 7+3. Blödde i ca två veckor sen tog det slut. Allt var bra med bebis och har precis gjort rul där även allt sett bra ut! Blödningarna konstaterades att de berodde på känslig och lättblödande livmodertapp, och att fostret var yngre än beräknat kan bero på att det kan ta upp till 10 dagar efter befruktningen innan ägget fäster. Jag som VET när jag hade äl pga smärta tyckte det var konstigt då men nu har jag fått en förklaring och den verkar vara logisk.

    Allt kommer gå finfint med bebis :)

  • Lilili

    TS, hur har det gått? En fråga till både dig och babydreams: Vilken dag plussade ni?

    Jag har nämligen varit med om nåt liknande. Enligt mina beräkningar är jag idag i vecka 7+6. Hade en liten mörkbrun blödning i vecka 6+2 (en liten fläck i trosorna bara) och idag var jag på VUL. (Inte pga blödningen, det var planerat innan dess.) Fostret var alldeles för litet enl barnmorskan, minst en vecka yngre trodde hon att det var. Jag trodde mig ha haft stenkoll på min ägglossning, då jag tempar, och vi hade sex dagen före och dagen efter. Sedan var jag bortrest en vecka, så ägget måste ha blivit befruktat tack vare nåt av de två tillfällena.

    Jag fick två möjliga förklaringar. Antingen hade jag ÄL senare än jag trodde, trots temphöjningen, och så överlevde spermierna upp till fem dagar. Eller så dröjde det ovanligt länge innan ägget fäste. Jag kan köpa båda förklaringarna, även om jag tvivlar särskilt på den första. Men till saken hör att jag plussade starkt och tydligt på BIM. Om den första förklaringen stämmer så var det ju inte alls BIM, utan upp emot en vecka före. Och om den andra förklaringen stämmer så hade ju ägget just fäst vid BIM, och då borde jag väl inte kunnat få ett så tydligt plus?

    Sen kan det ju såklart vara så att fostret dött och slutat växa, även om barnmorskan tyckte att det mer såg ut som en frisk tidig graviditet än ett missfall. Hon kunde ana ett hjärta som slog, men var inte säker. Ska på nytt VUL om tio dagar. Förstår inte hur jag ska stå ut med att vänta.

  • babydreams
    Lilili skrev 2018-11-09 18:24:03 följande:

    TS, hur har det gått? En fråga till både dig och babydreams: Vilken dag plussade ni?

    Jag har nämligen varit med om nåt liknande. Enligt mina beräkningar är jag idag i vecka 7+6. Hade en liten mörkbrun blödning i vecka 6+2 (en liten fläck i trosorna bara) och idag var jag på VUL. (Inte pga blödningen, det var planerat innan dess.) Fostret var alldeles för litet enl barnmorskan, minst en vecka yngre trodde hon att det var. Jag trodde mig ha haft stenkoll på min ägglossning, då jag tempar, och vi hade sex dagen före och dagen efter. Sedan var jag bortrest en vecka, så ägget måste ha blivit befruktat tack vare nåt av de två tillfällena.

    Jag fick två möjliga förklaringar. Antingen hade jag ÄL senare än jag trodde, trots temphöjningen, och så överlevde spermierna upp till fem dagar. Eller så dröjde det ovanligt länge innan ägget fäste. Jag kan köpa båda förklaringarna, även om jag tvivlar särskilt på den första. Men till saken hör att jag plussade starkt och tydligt på BIM. Om den första förklaringen stämmer så var det ju inte alls BIM, utan upp emot en vecka före. Och om den andra förklaringen stämmer så hade ju ägget just fäst vid BIM, och då borde jag väl inte kunnat få ett så tydligt plus?

    Sen kan det ju såklart vara så att fostret dött och slutat växa, även om barnmorskan tyckte att det mer såg ut som en frisk tidig graviditet än ett missfall. Hon kunde ana ett hjärta som slog, men var inte säker. Ska på nytt VUL om tio dagar. Förstår inte hur jag ska stå ut med att vänta.


    Jag plussade på Äl+10. 5/6-18, och hade äl 25/5-18. Allt är fortfarande bra med bebis, är i vecka 26 nu :) allt kommer nog gå bra om de inte misstänkte missfall! De sa nämligen detsamma till mig vid mitt första vul, att de inte trodde det skulle bli missfall :)
  • Anonym (Nina)
    Lilili skrev 2018-11-09 18:24:03 följande:

    TS, hur har det gått? En fråga till både dig och babydreams: Vilken dag plussade ni?

    Jag har nämligen varit med om nåt liknande. Enligt mina beräkningar är jag idag i vecka 7+6. Hade en liten mörkbrun blödning i vecka 6+2 (en liten fläck i trosorna bara) och idag var jag på VUL. (Inte pga blödningen, det var planerat innan dess.) Fostret var alldeles för litet enl barnmorskan, minst en vecka yngre trodde hon att det var. Jag trodde mig ha haft stenkoll på min ägglossning, då jag tempar, och vi hade sex dagen före och dagen efter. Sedan var jag bortrest en vecka, så ägget måste ha blivit befruktat tack vare nåt av de två tillfällena.

    Jag fick två möjliga förklaringar. Antingen hade jag ÄL senare än jag trodde, trots temphöjningen, och så överlevde spermierna upp till fem dagar. Eller så dröjde det ovanligt länge innan ägget fäste. Jag kan köpa båda förklaringarna, även om jag tvivlar särskilt på den första. Men till saken hör att jag plussade starkt och tydligt på BIM. Om den första förklaringen stämmer så var det ju inte alls BIM, utan upp emot en vecka före. Och om den andra förklaringen stämmer så hade ju ägget just fäst vid BIM, och då borde jag väl inte kunnat få ett så tydligt plus?

    Sen kan det ju såklart vara så att fostret dött och slutat växa, även om barnmorskan tyckte att det mer såg ut som en frisk tidig graviditet än ett missfall. Hon kunde ana ett hjärta som slog, men var inte säker. Ska på nytt VUL om tio dagar. Förstår inte hur jag ska stå ut med att vänta.


    Jag var med om samma sak!

    Jag plussade två dagar före bim, och fick starka positiva test. Hade ju varit väldigt konstigt om det i själva verket bara var 6 dagar efter ägglossningen som jag fick så starka test.

    För jag blev flyttad en vecka bakåt på tidiga ultraljudet, från vecka 8+0 till 7+0. Och även de följande ultraljuden visade att fostret var en vecka yngre.
  • Kaffe81

    Jag gjorde IVF och fostret var då 8 dagar mindre än den vecka vi var i när vi gjorde ultraljud i vecka 8 eller när det var. Fick senare reda på att 12 dagar mindre räknas som normalt. Nu är jag i vecka 32 och bebisen är fortfarande 14% och 22% är normalt. Den har följt sin egen kurva hela tiden och det är ju det viktigaste.

  • Anonym (Mom)

    Hur har det gått?

    Jag hade blödningar till och från under hela min första graviditet. Blev och tillbakaflyttad en vecka på RUL. Dt var mitt första ultraljud.

    Jag har både en lättblödande tapp och senare i graviditeten visade det sig att moderkakan låg för långt ner.

    Det gick iaf bra till sist. :)

  • Lilili

    Åh vad skönt att fler varit med om samma sak, och plussat t o m före BIM! Det gör mig lite lugnare.


    Kaffe81 skrev 2018-11-10 08:20:46 följande:

    Jag gjorde IVF och fostret var då 8 dagar mindre än den vecka vi var i när vi gjorde ultraljud i vecka 8 eller när det var. Fick senare reda på att 12 dagar mindre räknas som normalt. Nu är jag i vecka 32 och bebisen är fortfarande 14% och 22% är normalt. Den har följt sin egen kurva hela tiden och det är ju det viktigaste.


    Jaha, vad märkligt, för överallt annars står det ju att alla foster växer lika snabbt i början. Men det kan de ju inte göra, för då skulle det ju inte kunna bli som för oss i den här tråden tänker jag. Har t.o.m. läst om några som enligt beräkningarna på VUL skulle ha ett så litet foster att det blivit till efter att de plussat.
  • Koppkaka96

    Hej och tack för era svar. :)

    Jag plussade 3 dagar efter jag skulle fått mens. Fått förklaring av barnmorska att sperma lever i ex antal dagar och att det kan ta ex antal dagar för ägget att fästa vilket förmodligen är förklaring varför jag blev flyttad bakåt.

    För ca 1 månad sedan störtblödde jag med STORA klumpar, var säker på missfall men när jag skulle in och kolla så allting hade kommit ut fanns där en bebis. Är nu i vecka 12+1 och har inte blött sedan dess. :)

  • Lilili

    Tänkte uppdatera om hur det gått för mig... Gjorde mitt andra VUL i måndags, tio dagar efter det första. Tyvärr hade fostret inte vuxit nånting sen sist, så det var MA. Jag hade lyckats hålla hoppet uppe, och väntade mig att få se ett pickande hjärta, så jag blev helt förkrossad.

    Fostret mättes till 6+2, alltså exakt den dag som jag hade min lilla blödning (om jag nu hade räknat rätt på dagarna från början). Är helt övertygad om att det har ett samband.

Svar på tråden Vul efter blödning - fostret mindre än beräknat