• smålandstrakten

    Jag vill inte ha pengarna

    Min mor har bestämt sig för att dela med sig av sin buffert. Det rör sig om 1 miljon kr. Av den summan vill hon endast behålla 1/3 medan hon vill ge bort resterande summa till mig och min bror. Jag har flertal ggr påpekat att jag absolut inte vill ha hennes pengar utan tkr att hon bör behålla hela summan själv och se det som ett pensionssparande då hon har passerat 60 årsåldern. Hon vet om att hon kommer få en mycket låg pension, men vill hellre att hennes barn ska ta del av pengarna. Jag kommer inte slösa en krona av pengarna utan vill verkligen att hon behåller dem till pensionen. Min bror däremot lär spendera varje krona ..

    Vad hade ni gjort!?

  • Svar på tråden Jag vill inte ha pengarna
  • Dexter dot com
    smålandstrakten skrev 2018-09-27 18:25:34 följande:

    Min mor har bestämt sig för att dela med sig av sin buffert. Det rör sig om 1 miljon kr. Av den summan vill hon endast behålla 1/3 medan hon vill ge bort resterande summa till mig och min bror. Jag har flertal ggr påpekat att jag absolut inte vill ha hennes pengar utan tkr att hon bör behålla hela summan själv och se det som ett pensionssparande då hon har passerat 60 årsåldern. Hon vet om att hon kommer få en mycket låg pension, men vill hellre att hennes barn ska ta del av pengarna. Jag kommer inte slösa en krona av pengarna utan vill verkligen att hon behåller dem till pensionen. Min bror däremot lär spendera varje krona ..

    Vad hade ni gjort!?


    Om det verkligen är din mors önskan hade jag tagit emot pengarna och spenderat dom ihop med din mor på resor, hotellnätter, spaweekends mm både för att umgås och att hon får ta del av pengarna du egentligen inte vill ha.
  • Anonym (Ja)

    Låter som en god idé att öronmärka dem till saker som gynnar er gemenskap på något vis. Då blir de ju till glädje för er alla.


    Dexter dot com skrev 2018-09-27 18:29:53 följande:

    Om det verkligen är din mors önskan hade jag tagit emot pengarna och spenderat dom ihop med din mor på resor, hotellnätter, spaweekends mm både för att umgås och att hon får ta del av pengarna du egentligen inte vill ha.


  • Tecum

    Ta emot pengarna och spara dem för att kunna stötta upp om hon behöver hjälp eller när ni gör något gemensamt. Men du har rätt i sak, hon borde inte ge bort dem då hon inte är äldre.

  • smålandstrakten

    Tack, inga dåliga idéer. Dock tror jag att jag ska spara i stort sett hela summan och köpa diverse saker, betala vissa räkningar etc när hon går i pension. Jag vet att hon kommer att behöva dem...eventuellt även överraska henne då med nån resa eller annan aktivitet som kanske kostar en slant :)

  • Anonym (Kvinna)

    Jag hade tagit emot pengarna och sparat dem, sen ge tillbaka dem när hon märker att hon varit för dumgenerös.

  • Jamesdio

    Tänk på att detta kommer att räknas som förskott av arv om hon inte i samband med gåvan skriver att det inte är det. Tänkte att det kan spela roll om det
    blir så att din bror tar emot pengar men inte du, eller att din bror spenderar allt men du ger tillbaka pengar när hon behöver dem.

  • nattuw
    smålandstrakten skrev 2018-09-27 18:25:34 följande:

    Min mor har bestämt sig för att dela med sig av sin buffert. Det rör sig om 1 miljon kr. Av den summan vill hon endast behålla 1/3 medan hon vill ge bort resterande summa till mig och min bror. Jag har flertal ggr påpekat att jag absolut inte vill ha hennes pengar utan tkr att hon bör behålla hela summan själv och se det som ett pensionssparande då hon har passerat 60 årsåldern. Hon vet om att hon kommer få en mycket låg pension, men vill hellre att hennes barn ska ta del av pengarna. Jag kommer inte slösa en krona av pengarna utan vill verkligen att hon behåller dem till pensionen. Min bror däremot lär spendera varje krona ..

    Vad hade ni gjort!?


    Tagit emot pengarna och betraktat dem som pengar som din mor lämnat i din vård tills hon själv behöver dem.
Svar på tråden Jag vill inte ha pengarna